Bladeren van planten vallen af?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Bladeren van planten vallen af?

Bericht door Ginny »

Hallo,

Inmiddels draait mij 54 l aquarium nu een paar maanden en het gaat eigenlijk super goed! De vissen doen het allemaal goed, een paar visjes verloren maar niks geks. Ik heb nu het volgende visbestand:

-1 beta
-10 rasbora kubotai
- 4 kulli's
- 6 glasgarnalen
-slakjes
Ik had een waaierhand garnaal maar die is helaas al na 1 week overleden, geen idee waarom :( alle waterwaarden waren goed en de rest had nergens last van...

Maar dat is niet waarom ik dit topic schrijf! Het enige wat namelijk nog niet helemaal 100% gaat is dat de plantjes nog niet zo willen... Van veel plantjes vallen een voor een de blaadjes af, het duurt ff maar nu heb ik een paar kale stammetjes staan. Ze zijn wel goed ingeworteld. Het bladverlies begint onderaan en werkt zich langsaam naar boven. 1 plantje heeft ook gaatjes in de bladeren. Er komen ook wel wat nieuwe blaadjes aan maar die groeien ook niet echt hard en ik had gehoopt dat de grondbedekkers zich langsaamaan zouden gaan uitbreiden maar dat gebeurd ook niet... Ik geef elke dag de voorgeschreven hoeveelheid vloeibare CO2 en 1 keer per maand de voorgeschreven hoeveelheid vloeibare plantenvoeding. Ik doe elke week een waterwisseling. Wat kan ik doen??

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door Visje in het water »

Hoi, omdat ik net pas weer inhaak hier, ken ik nog niet iedereen. Daarom een paar vraagjes..

Om welk plantje gaat het?
Heb je foto's van je bak?
Welke bodem heb je er in?
Wat voor verlichting en hoelang staat deze aan?

Ik hoop dat we je kunnen helpen. Er is niets frustrerenders dan dit soort dingen gigi
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door amber98 »

Wat voor plantenvoeding geef je aangezien je die maar 1x per maand toevoegd?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door Linda »

Een keer per maand plantenvoeding is erg weinig voor welke plantenvoeding ook..
Het beste kun je dagelijks of om de dag wat geven ipv eens per maand alles in een keer. Dat is alsof jij een keer per maand al je maaltijden van de hele maand moet opeten 😅
Dat lukt jou ook niet.. 😉
Je planten nemen op wat zij kunnen op dat moment en de rest gaat naar de algjes vermoed ik...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door Ginny »

Ik heb plantamin maandelijkse universele meststof van tetra, er staat op dat door de formule de meststof gedurende 4 weken wordt afgegeven. Ik heb ook bijna geen alleen in het aquarium.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door Linda »

Om welke plantjes gaat het? Heb je foto's?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door Ginny »

Oke, ik heb even rondgespeurd maar dit zijn een aantal planten die ik er volgens mij is heb:
- Ceratophyllum demersum
- Sagittaria subulata
- waterpest
- Hygrophila difformis
- Alternanthera 'Rosanervig'
- Eleocharis Acicularis
- Mayaca Fluviatilis

Het zijn ieder geval plantjes die hierop lijken haha

Hier wat foto's, de grote hoeveelheid waterpest heb ik pas net toegevoegd dus daar is niets aan te zien maar aan de andere plantjes wel:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door Visje in het water »

Hoi. Fijn dat je foto's hebt geplaatst. Ik hoop dat men kan helpen. Ik kom net thuis en heb nu geen tijd, maar er viel mij iets op....
Je hebt best veel lange planten oid over het wateroppervlakte. Die houden naar mijn mening te veel licht tegen.
Dan krijg je het effect dat planten langgerekt omhoog willen en bladeren verliezen aan de onderkant.
Misschien kun je daar alvast iets mee. 😉
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door Linda »

Sommige planten die je hebt willen behoorlijk wat co2 en licht. Wanneer ze dit te weinig krijgen, verliezen ze hun blad mn onderaan de steel. Als je niet je co2, licht en Plantenvoeding omhoog wilt schroeven, kun je beter plantjes nemen die met wat minder licht & co2 goed uit de voeten kunnen zoals cryptocorynes en javavaren.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ginny
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 mar 2017 20:34

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door Ginny »

Kan het kwaad als ik dan iets meer co2 geef dan voorgeschreven? De plantjes aan het oppervlakte heb ik pas net een die heb ik nu ook flink ingekort dus er komt weer veel meer licht aan de bodem.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door Linda »

Als je je licht en CO2 verhoogd moet je ook je plantenvoeding verhogen. Als je dat doet kan het zeker. Let wel goed op je vissen! Teveel co2 kunnen ze van stikken.
Heb je een co2 checker?

Wat ook nog eens een probleem kan zijn, is stroming. Heb je genoeg stroming in je bak zodat de voedingsstoffen bij je planten kunnen komen?

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door lex »

Je zegt dat je in het eerste bericht vloeibare CO2 toevoegt.
Vloeibare CO2 bestaat echter niet , dus ik neem aan dat je iets zoals easy carbo toevoegt. Deze middelen zijn geen vervanging van CO2 maar zijn enkel een koolstofbron. Deze kunnen zeker ook goed zijn voor de groei van je plantjes maar is niet te vergelijken met "echte" CO2.
Dit is dan ook niet te meten met een CO2 checker.

CO2 toevoegen is zeker niet noodzakelijk maar zorg er dan wel voor dat de andere voedingsstoffen in orde zijn. 1x per maand voedingstoffen toevoegen is zeker te weinig. Ik zou eens op deze site kijken: http://www.aquascaping-blog.com/258/pla ... g-aquarium. Hier staat veel info op een begrijpelijke manier uitgelegd.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

kwnl
0-200
0-200
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 apr 2017 20:40
Locatie: Delft

Re: Bladeren van planten vallen af?

Bericht door kwnl »

Voor je planten zijn een aantal dingen belangrijk:

NO3 (nitraat)
PO4 (Fosfaat)
CO2

Wat je kan doen is kijken of er genoeg nitraat en fosfaat in je bak zit. Heb je eventueel een testkit? Fosfaat zit er meestal niet standaard bij, ik kocht hem voor 11 euro bij mijn lfs. Ik mat dus 0 fosfaat...
Juwel Rio180 aquarium.

Plaats reactie

Terug naar “Planten”