Hulp bij planten nodig!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bramdenbosch
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2016 17:39

Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Bramdenbosch »

Beste mensen,
Ik heb een probleem met mijn plantjes mij micranthemum sp. Monte Carlo kleurt wit onder aan de plant en wilt niet groeien. De nieuwe blaadjes zijn wel groen. Dit is een net nieuw opgezet aquarium ik voeg CO2 toe. Geen idee of ik te weinig toe voeg of dat het hier om andere voedigingstoffen tekort komt.

Alvast bedankt!
Afbeelding

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door lex »

Vervelend dat de plant niet wilt groeien.
Het is belangrijk om wat meer info te hebben alvorens we je kunnen helpen.
Op welke manier voeg je CO2 toe en wat is je CO2 gehalte?
Welke andere voedingsstoffen voeg je toe?
Hoe lang staat het licht per dag aan?
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bramdenbosch
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2016 17:39

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Bramdenbosch »

Beste lex ik voeg CO2 met een dispenser. Zo'n ruim 30 Mg/l er zitten nog geen vissen in dus ik dacht dan maar extra/teveel CO2. Zou ik ook zuurstof extra moeten toevoegen zou dat een meerwaarde hebben?
lex schreef:Vervelend dat de plant niet wilt groeien.
Het is belangrijk om wat meer info te hebben alvorens we je kunnen helpen.
Op welke manier voeg je CO2 toe en wat is je CO2 gehalte?
Welke andere voedingsstoffen voeg je toe?
Hoe lang staat het licht per dag aan?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bramdenbosch
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2016 17:39

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Bramdenbosch »

En zon 13,5 uur per dag staat licht aan vrij lang dus

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Linda »

Hoi hoi. Welkom hier.
Je plantjes gezond houden is één van de moeilijkste dingen om te doen.
Om ze gezond te houden hebben ze voldoende voedingsstoffen nodig aangepast aan de hoeveelheid licht dat ze krijgen.
Jij hebt je lampen 13,5 aan staan. Je geeft zelf al aan dat het vrij veel is wat ook klopt. Het maximum is 12 uur. Het minimum 8 uur. Je geeft co2. Heb je ook een indicator die aangeeft wat de hoeveelheid co2 in je bak is? Zoals een continuechecker?
Wanneer je veel licht geeft aan je planten, moet je ook veel voedingsstoffen geven. Hoe meer licht, hoe sneller je planten willen groeien dus hoe meer voedingsstoffen ze nodig hebben om dat te doen. Komt er dan ook maar één element te kort, groeit je plant niet meer maar gaat suikers lekken wat algen veroorzaakt.
Ik maak uit je verhaal op dat je verder niets toevoegd behalve co2? Planten hebben makro en micro elementen nodig om te groeien. De micro elementen zitten in bv profito van easylife. Makro moet je vaak zelf samenstellen en bestaat uit bv fosfaat, nitraat, magnesium ed. Evt kun je ook nog extra ijzer toeoegen als dat nodig is.

Hier een link naar een website met informatie over plantenvoeding en een lijst met gebreksverschijnselen.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/bac ... chijnselen

Wanneer je je bak aan het opstarten bent en nog geen vissen erin hebt zitten, kun je goed de co2 flink opschroeven zodat je planten goed gaan groeien en je daarmee voorkomt dat je ipv planten, algen aan het kweken bent ;)
Op deze site vind je super veel info over het opstarten van je bak en alles wat bij een plantenbak komt kijken. Ik raad het iedereen aan.
http://www.aquascaping-blog.com

Succes!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bramdenbosch
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2016 17:39

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Bramdenbosch »

Beste Linda,

Ik zal me uren eens terug brengen in de bak. Ik vermoed ook dat ik ergens een van de sporen elementen mis heb FE al uitgesloten die was 0,25 Mg/l. Ik gebruik wel de profito de alles in 1 combi. Er zit zo'n 0,85 watt per l in de bak. Vind raar dat dit plantje zo veel moeite heeft aangezien ik het dwarf grass lekker zie vertakken en geen singialen af geeft dat er iets fout zit. Zal morgen eens het pakket erbij vakken en de rest van de elementen na testen. Messchien dat ik ergens de kink in de kabel kan vinden.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Linda »

Misschien heb je gewoon teveel licht ten opzichte van de rest?
Heb je drijfplanten oid wat het licht een beetje tempert?
Zo heb ik bv mijn hele oppervlak vol met drijfplantjes (het zijn mosselplantjes maar het lijkt wel kroos :P )
Heb ik maar één van de twee TL buizen aan en is die ene buis nog beperkt door een reflectorbuis zonder reflector er in. Weinig licht dus. Wel iedere dag plantenvoeding (om de dag makro/micro) en zonder co2 en de plantjes doen het super. (wel planten die met weinig licht uit de voeten kunnen)
Sommige planten blijven lastig ook al doe je alles goed en groeien alle andere planten je bak uit...

Maar het is monte carlo hè..Het bodemplantje?
Dat is ook best een lastige. Meestal wanneer ze zo de hoogte in groeien is het niet zozeer licht maar co2 tekort. Ik had je niet gehoord over een continue checker..Dit is wel wijs om aan te schaffen wanneer je co2 in je bak toevoegt als indicatiemiddel.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bramdenbosch
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2016 17:39

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Bramdenbosch »

Ja zo zijn ze binnen gekomen hij is nog helemaal niet gegroeid heb ik zon idee vermoed ook dat dat niet meer gaat lukken. Ja monte carlo is een soort look a like van de HC. Die heb ik ooit heel mijn aqua Cuba mee vol gehad maar is zeker zeer licht behoevend. Op internet word overal aangeraden voor 0,75/1 watt per liter. Nou heb ik ook 2 led balken die op het midden van de bak gericht zijn. Ik heb trouwens wel een indicator in de bak zitten. Die geeft maximaal aan dus te weinig CO2 zou ik bijna niet geloven. Ergens mis ik een sporen element had gehoopt dat iemand via de foto me in een richting kon sturen. Heb toenet maar wat extra beluchting op de bak gedaan aangezien ik er 2 Corry's uit de caranterne bak in heb gezet en die leken niet hemaal happy vermoed CO2 overschot. Ph waardens zijn trouwens 6 kh 4 heb een ph verlagende bodem.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Linda »

Hmmm hoe lang staat hij er in? Misschien moet hij nog over van emers naar submers?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bramdenbosch
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2016 17:39

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Bramdenbosch »

Zou zeker kunnen nu een dag of 16 zal het eens aan kijken of hij iets Wil doen

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Tim »

hoeveel liter is jou aquarium en hoeveel stroming heb je in je aquarium? hoeveel liter per uur?

wat bedoel je met een dispenser?
heb je gewoon een hervulbare co2 fles met druk ventiel en magneet klep? hoe los je het co2 op? een diffuser, of iets anders?

grote kans als je wel co2 toevoegd niet goed opgelost wordt of niet bij de plantjes terecht komt door middel van te weinig stroming.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door amber98 »

Het kan ook aan de profito liggen, ik kreeg ook gele/witte bladeren bij planten, vreemd gevormde bladeren en weinig groei. Ben toen overgestapt op All-in-one van plantedbox, hier ben ik veel tevredener over ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bramdenbosch
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2016 17:39

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Bramdenbosch »

Sorry bedoelde een diffuser. Het is een 2 kg hervulbaren fles. Met magneetventiel enzovoorts. Ik heb 2 pompen van 1200 l/h en een circulatie pomp van 4000l/h ik heb een vision 450 met ca 380 netto liters.
Tim schreef:hoeveel liter is jou aquarium en hoeveel stroming heb je in je aquarium? hoeveel liter per uur?

wat bedoel je met een dispenser?
heb je gewoon een hervulbare co2 fles met druk ventiel en magneet klep? hoe los je het co2 op? een diffuser, of iets anders?

grote kans als je wel co2 toevoegd niet goed opgelost wordt of niet bij de plantjes terecht komt door middel van te weinig stroming.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bramdenbosch
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2016 17:39

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Bramdenbosch »

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bramdenbosch
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2016 17:39

Re: Hulp bij planten nodig!!

Bericht door Bramdenbosch »

Zouden mijn planten ook zuurstof nodig hebben? Is het verstandig om zuurstof en CO2 toe te voegen? Ik heb ook een twistar die doormiddel van electrolieze het water scheid in waterstof en zuurstof kan dit reactie geven op mijn planten?

Plaats reactie

Terug naar “Planten”