welke planten voeding ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

welke planten voeding ?

Bericht door BenJ »

Hey,
ik zit hier met een vraag ,
welk soort planten voeding is het beste en makkelijkste
voor een niet veel wetende over aquariums zoals ik?
Alvast bedankt ! :lol:
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: welke planten voeding ?

Bericht door Tim »

ik zeg EI methode, niet het makkelijkst je moet zelf poeders mengen met water. heel makkelijk hoor je krijgt een lijstje er bij wat je precies moet toevoegen. bespaard heel veel geld op lange termijn. het is veel goed koper dan allemaal soorte flesjes van easylife of ander vergelijkbaar merk.

houd wel rekening dat je 50% water moet verversen elke week op een vaste dag. hier op de volgende sites meer info. vooral de hobby kwekers site staat een zeer uitgebreide beschrijving. bij aquarium bemesting maken ze een schema voor jou aquarium op maat en kan je alles bestellen.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index

http://www.hobbykwekers.nl/planten/item ... e-uitleg-2
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: welke planten voeding ?

Bericht door amber98 »

Ik gebruik inmiddels all-in-one van plantedbox. Het resultaat lijkt goed, maar kan nog niks met zekerheid zeggen. Het is wel een volleidge voeding voor planten. EI was voor mij niet mogelijk dus moet voor iets anders kiezen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Re: welke planten voeding ?

Bericht door BenJ »

Tim schreef:ik zeg EI methode, niet het makkelijkst je moet zelf poeders mengen met water. heel makkelijk hoor je krijgt een lijstje er bij wat je precies moet toevoegen. bespaard heel veel geld op lange termijn. het is veel goed koper dan allemaal soorte flesjes van easylife of ander vergelijkbaar merk.

houd wel rekening dat je 50% water moet verversen elke week op een vaste dag. hier op de volgende sites meer info. vooral de hobby kwekers site staat een zeer uitgebreide beschrijving. bij aquarium bemesting maken ze een schema voor jou aquarium op maat en kan je alles bestellen.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index

http://www.hobbykwekers.nl/planten/item ... e-uitleg-2
heb er al is over gelezen leek me heel interessant maar weet niet of het wel iets goed is voor met te beginne of ja het lijkt me toch iets voor wanneer je iets meer ervaring hebt of niet ? :lol:
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Re: welke planten voeding ?

Bericht door BenJ »

amber98 schreef:Ik gebruik inmiddels all-in-one van plantedbox. Het resultaat lijkt goed, maar kan nog niks met zekerheid zeggen. Het is wel een volleidge voeding voor planten. EI was voor mij niet mogelijk dus moet voor iets anders kiezen
ja daar heb ik ook over gelezen leek mij het beste voor mij en mag ik eens vrage hoe vaak moet je het doseren per week ?
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: welke planten voeding ?

Bericht door Tim »

zo moeilijk is het niet ik ben ook pas een klein jaartje bezig met aquaria. ik gebruik zelf ei methode. heb een co2 installatie en binnekort een ph controller. ook nog is er een zelfbouw project onderweg. en ik ben begonnen met een nano met een kreeftje die 16 cm werd :roll: :oops: dus een beginner zijn betekend niet dat je niet goed kan ontwikkelen. als je echt in wil verdiepen zou ik goed gaan lezen en kijken wat jij echt wilt gaan doen met je aquarium.


all in one heb ik geen ervaring in.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: welke planten voeding ?

Bericht door amber98 »

Volgens mij moet je van All-in-one 10mL per 100L per week doseren zonder CO2 en 30mL per week per 100L met CO2. (Staat op de verpakking maar weet het even niet zeker, want ik voegstandaard uit mijn hoofd hoeveelheden toe) Ik voeg liever elke dag wat toe. Dus geef na een waterwissel in mijn 300L bak eerst 20mL om vervolgens 6 dagen elke dag 10mL te doseren. Ik doseer dus 80mL per week op 300L en de max is 90mL. Heb hier bewusy voor gekozen aangezien ik geen CO2 toedoen, maar wel easycarbo die toch enigszins voor een koolstofbron zorgt. Planten reageren er goed op.

Als je de mogelijkheid hebt, kun je denk ik het beste voor EI kiezen. Als je de juiste hoeveelheden doseert en trouw elke week 50% ververst, zal er niet veel mis mee kunnen gaan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Re: welke planten voeding ?

Bericht door BenJ »

ik denk dat die all in one meest geschikte is voor mij , kun je dat eigelijk in iedere aquawinkel vinden of moet je het online bestellen ?
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: welke planten voeding ?

Bericht door Tim »

amber bedoeld deze all in one voeding.

https://planted-box.com/product/all-in-one/
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BenJ
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 20:05
Locatie: antwerpen

Re: welke planten voeding ?

Bericht door BenJ »

ah oke bedankt :lol: en allebei bedankt voor het advies !
Ik hou ervan om over aquariums te leren dus
advies en tips zijn altijd welkom!

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: welke planten voeding ?

Bericht door Tim »

:duim: dat doen we graag :mrgreen:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

MarkB
200-400
200-400
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 mar 2016 09:37

Re: welke planten voeding ?

Bericht door MarkB »

amber98 schreef:Dus geef na een waterwissel in mijn 300L bak eerst 20mL om vervolgens 6 dagen elke dag 10mL te doseren.
Amber, jij geeft na een verversing dus extra AIO?
Mijn bak is 60×30×30, hij groeit..
https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12778

Mark

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: welke planten voeding ?

Bericht door amber98 »

Inderdaad. Ik merk dat de planten het daar goed op doen. Ik ververs eerst een gedeelte, dus er is veel plantenvoeding uit, mocht het nog niet opgenomen zijn. Daarna krijgen ze dus direct even een soort "voedingboost" door 20mL te geven. En daarna elke dag 10mL zodat ze elke dag een beetje voeding op kunnen nemen. Ik overdoseer niet, maar verspreid het op een zo gunstig mogelijke manier over de week.

Gebruikersavatar

Preacher
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2016 15:13
Locatie: Alkmaar

Re: welke planten voeding ?

Bericht door Preacher »

Ik gebruik zelf Profito Easy Life. Dat bestel ik per jerrycan van 5 liter (39,95 bij ZooPlus). Elke week bij de waterwissel van 25% gaat er 20ml in mijn bak van 260 liter (bruto).
De planten doen het er uitstekend op en met 5 liter doe je wel wat jaartjes ;)

Gebruikersavatar

stoney512
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2016 14:18

Re: welke planten voeding ?

Bericht door stoney512 »

Ik heb zelf erg goede ervaringen met Tropica Plant Growth Premium Fertiliser. Is een prima plantenvoeding voor alle langzaam en middel snel groeiende planten.

Plaats reactie

Terug naar “Planten”