Kreeft met eitjes apart zetten?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Kreeft met eitjes apart zetten?

Bericht door Linda »

Hallo,

Ik zag vandaag dat mijn CPO's paarden wat zou kunnen betekenen dat er over een paar dagen eitjes komen.
Ik het een idee om het vrouwtje apart te zetten in een drijfbakje wat ik heb? Zo kan ik haar goed in de gaten houden en er zeker van zijn dat ze goed eet. Uiteraard voorzie ik het drijfbakje van veel mos. In het bakje zitten gaatjes zodat er water en lucht doorheen kan stromen. Ik gok dat het bakje zo'n 400-500 ml is (is lastig nameten door de gaatjes.....)
Toeval wil dat ditzelfde vrouwtje al eens in dit bakje heeft gezeten omdat toen ik haar kocht zij bijna geen pootjes meer overhad en ik bang was dat zij door de andere bakbewoners zou worden aangevallen. Zij is ook verschaald en bijgekomen in dit bakje. Nu is zij een grote sterke dame.

Ik wil natuurlijk niet dat zij zich ellendig voelt in een veel te kleine ruimte, vandaar mijn vraag. Uiteraard doe ik het helemaal niet wanneer zij niet zwanger blijkt te zijn.
Maar het lijkt me wel leuk om een paar kreeftjes groot te brengen.

Graag jullie meningen en ervaringen hiermee.

Gebruikersavatar

Coco86
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 feb 2014 16:25
Locatie: Maastricht

Re: Kreeft met eitjes apart zetten?

Bericht door Coco86 »

Dat zou leuk zijn kleine kreeftjes! :D maar geen tips helaas! Hoop dat iemand je er mee kan helpen.

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Kreeft met eitjes apart zetten?

Bericht door Fabian »

Ik denk juist dat het kweek/drijfbakje alleen maar stress oplevert en dat ze daardoor misschien de eitjes schiet :| Sowieso is de doorstroming in zo'n bakje al niet goed. Ik zou het dus niet doen, hoe leuk kleine kreeftjes misschien ook zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Kreeft met eitjes apart zetten?

Bericht door Linda »

Hoi Fabian. Ik had ook al aan die mogelijkheid gedacht...Maar is het niet ook stressvol wanneer je continue op je hoede moet zijn omdat er grote vissen en andere kreeften om je heen bewegen die een lekker eitje/babykreeftje niet af zouden slaan?

Er zitten gaatjes in de bodem van het bakje dus ik zou dagelijks 1 á 2x door het bakje iets uit het water te halen een deel van het water kunnen verversen..

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Kreeft met eitjes apart zetten?

Bericht door Rickpad »

die drijvende bakjes zijn gewoon niet geschikt voor kreeften, vissen oid. Dit is zo stressvol dat het kweken alsnog niet lukt en er een kans is dat het ouderdier overlijd door de stress en de gevolgen daarvan. De bakjes zijn te klein en ook nog eens doorzichtig waardoor de kreeften alsnog het opgejaagde gevoel hebben terwijl ze nu nergens kunnen schuilen.

Daarnaast kunnen kreeftjes simpelweg uit het bakje klimmen als ze er zat van zijn dus erg veel zin zal het niet hebben.

De kreeft heeft vaak meer dan genoeg eitjes bij zich dat er wel een paar zullen overleven indien er genoeg schuilplekken zijn. De vraag die ik wel wil stellen is: wil je wel nakweek? Heb je hier wel plek voor en zo nee weet je wel heel zeker dat je ze kwijt kan?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Kreeft met eitjes apart zetten?

Bericht door Linda »

Rickpad, bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt wat het bakje betreft. Ik heb ruim genoeg schuil mogelijkheden in mijn bak en ik denk dat er zeker een paar zullen overleven.
Om je vraag te beantwoorden, ja ik heb zeker genoeg ruimte voor nakweek. Evt. Kan ik er wat kwijt aan andere mensen. Hier had ik van tevoren al over nagedacht en anders had ik geen heer/dames combinatie gedaan..
Ik begrijp je vraag wel, er zijn helaas genoeg mensen die klein grut fantastisch vinden om er vervolgens achter te komen dat ze er geen plek voor hebben met overbevolking tot gevolg.

Plaats reactie

Terug naar “Krabben en kreeften”