Aquarium slakken

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 dec 2015 20:33

Aquarium slakken

Bericht door AquaAmazon »

Ik wist niet of ik dit nu onder vissen moest plaatsten of hier, maar wat voor soorten slakken zijn er die je in je aquarium kan houden zonder dat ze aan de planten gaan knagen? En zijn ze een beetje makkelijk te houden? Dus niet te veel ziektes en teveel voortplanten oid. Het lijkt me best grappig om er een paar te hebben rond scharrelen. :P

Grtz,
Bart

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium slakken

Bericht door Linda »

Euhmmmm Renslakken/napslakken zijn leuk en blijven van je planten af. Hun eitjes komen alleen uit in zout water..Of was het brak...Nadeel is dat ze de eitjes wel leggen en die dus op hout en glas blijven zitten.
Helena's kunnen ook maar dat kan uitgroeien tot een plaag.

Mijn favorieten zijn de geweislakken. Superleuke slakjes :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 dec 2015 20:33

Re: Aquarium slakken

Bericht door AquaAmazon »

Oke, ik zal ze eens op zoeken :lol:

Ik las alleen net wel op hobbykwekers dat ze de voorkeur geven aan hard, alkalisch water. Dus in een 'amazone' biotoop zal je ze niet vaak vinden denk ik omdat je pH dan te laag is. Klopt dat?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium slakken

Bericht door amber98 »

Appelslakken misschien? Veel kleuren en leggen de eitjes boven het water dus die kun je makkelijk weghalen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium slakken

Bericht door Linda »

Ik denk dat dat wel kan kloppen. De huisjes lossen op in zuurder water..
Appelslakken zijn erg leuk maar staan er wel om bekend om planten te knabbelen..

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium slakken

Bericht door amber98 »

Ligt er denk ik aan hoeveel voedsel er beschibaar is. Bij een gebrek aan algen en resten, kan ik me inderdaad voorstellen dat ze af en toe wat planten mee pakken.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Aquarium slakken

Bericht door Linda »

amber98 schreef:Ligt er denk ik aan hoeveel voedsel er beschibaar is. Bij een gebrek aan algen en resten, kan ik me inderdaad voorstellen dat ze af en toe wat planten mee pakken.
Bij mij viel het altijd wel mee. Bij een vriendin van mij werden altijd de repens opgegeten :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 dec 2015 20:33

Re: Aquarium slakken

Bericht door AquaAmazon »

Heb het allemaal een beetje uitgezocht maar het gaat lastig worden om slakken te houden met een pH onder de 7 denk ik. Ik heb alleen wel vandaag een Blaashoornslak van 0,5 cm. gespot tussen de drijfplanten :P Deze is denk ik met de planten mee gelift van de week. Geinig beestje én de eerste bewoner van m'n aquarium :D , maar weet niet of die het zo leuk gaat vinden dat m'n pH nog wat gaat zakken richting 6,5-7.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium slakken

Bericht door amber98 »

Dat zul je vanzelf merken xD. Ik heb vandaag een hele groep babyslakjes uit mijn bak gehaald. Ook meegelift met planten (van aquaplantsonline denk ik) heb er al zowat een hele plaag in ondanks dat ik elke dag weghaal. Alleen 2 grote posthoornslakken bij mijn sluiertjes erin gedaan, deze mogen proberen te overleven in de vijver samen met de andere slakjes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 dec 2015 20:33

Re: Aquarium slakken

Bericht door AquaAmazon »

Ik denk idd dat ze bij de drijfplanten zaten, de Limnobium Laevigatum. Die heb ik ook bij APO gehaald, vind het opzich niet erg omdat ze alg eten. Maar ik heb er nu al 3 geteld dus ben ook al aan het kijken wat er voor slakken eters te verkrijgen zijn. Ik zag dat de Anentome helena een roofslak is dus dat zou goed uitkomen als het er teveel worden :P Alleen jammer dat dit soort ook uit Europa/Azië komt, ik wil het eigenlijk Zuid Amerikaanse dieren/planten houden. Maar in de vijver gooien is ook geen gek idee aangezien wij altijd gedonder met alg hebben in de vijver...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6226
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Aquarium slakken

Bericht door amber98 »

Sommige zeggen dat je geen slakkenplaag kan krijgen. Ik heb ervaringen van wel. Als er te veel slakken zitten dan voer, gaan ze de planten opvreten. Hier zaten alle planten van APO vol met slakken...
helenas vermenigvuldigen zichzelf ook best snel heb ik gehoord en dan krijgt je daar weer een plaag van.

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: Aquarium slakken

Bericht door Grimfilth »

Met een lage pH en GH kan je slakken wel vergeten, bij mij lossen alle slakkenhuisjes op waardoor er weinig slakken groot worden.(van appelslakken, torenslakken, rode posthoornslakken en anatome helena's) Als je een botia soort in het aquarium hebt kan je het ook wel vergeten, die lusten graag slakken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 dec 2015 20:33

Re: Aquarium slakken

Bericht door AquaAmazon »

Ja inderdaad, ik wil ook graag dat ze van m'n planten afblijven. Heb wel gelezen dat ze graag in stilstaan of langzaam stromend water leven. Daarom zitten ze ook alleen in m'n drijfplanten, achterwand en de ruit denk ik omdat daar minder stroming is. Het lijkt er ook op dat ze steeds naar de oppervlakte gaan. Ik kijk het eerst nog wel even aan, als ze pH 6,5 gewoon verdragen en zich veel voortplanten ga ik er pas wat aan doen.

Ik kwam net wel een andere leuke slak tegen voor in mijn bak. De Pomacea bridgesii, deze eet het liefst afval op de bodem en plant afval en word 6 cm. Alleen minimaal pH is 6,8 dus dat is dan weer jammer. Maar ik lees wel steeds dat je een calcium supplementen aan je water kan toevoegen als je pH te laag is, zodat ze makkelijker hun huisje kunnen bouwen. Of moet je dat sowieso aan je water toevoegen? En wat heeft dit voor effect op het water in je aquarium, word dit dan harder? Heeft iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Aquarium slakken

Bericht door stylz »

Je water wordt harder van calcium, dat is van de hardheids makers de belangrijkste je moet altijd zo rond de 30 PPM zitten met magnesium rond de 10 PPM voor optimale planten groei en ja slakken hebben daar ook baat bij :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 dec 2015 20:33

Re: Aquarium slakken

Bericht door AquaAmazon »

O ja natuurlijk.. Had ik kunnen weten :P
Maar ik denk dat ik maar van het slakken idee ga af zien, omdat ik simpelweg me pH te laag wil hebben voor slakken. Maar ja, wel weer wat wijzer geworden over slakken in ieder geval :P

Plaats reactie

Terug naar “Slakken”