HELP! Appelslak heeft kalk tekort.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

HELP! Appelslak heeft kalk tekort.

Bericht door Marvis »

Hallo,

Sinds een paar weken heb ik een appelslak. Erg leuk om te zien, maar vorige week merkte ik dat zijn huisje erg beschadigd was. Er zitten allemaal dunne plekken op en aan de rand is hij gekarteld.

Daarom heb ik een soort van cuttlebone blok gekocht (50%calciumcarbonaat, 40%cuttlebone powder, 8%oyster shell) maar de slak ontwijkt het stukje telkens dat ik voor hem neerleg.

Hoe kan ik hem toch nog aan genoeg calcium helpen?

Afbeelding
Gr. Marvin.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: HELP! Appelslak heeft kalk tekort.

Bericht door Linda »

Volgens mij is de enige manier om dat aan het water toe te voegen maar ik ben geen slakken expert..Wat ik wel heb gemerkt dat slakjes in wat zuurder water het niet zo goed doen...De mijne hadden ook altijd beschadigde dunne huisjes en hielden het nooit lang vol hoewel het water wel vrij hard is en mijn PH rond de 6,8 zit. Ben er op een gegeven moment maar mee gestopt ze proberen te houden.. :kwnie:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Re: HELP! Appelslak heeft kalk tekort.

Bericht door Marvis »

Het gekke is dat het water hier in de haarlemmermeer best hard is (8,4) en dat de zebra slak en olifantslak allebij gewoon mooie huisjes hebben. Nog steeds ligt het stukje kettlebone daar waar ik hem heb neergelegd. Niet aangeraakt door de appelslak. Die kroop er heel brutaal gewoon overheen. De kleine puntslakken lijken de kettlebone juist weer wel te waarderen maar dat is juist ongewenst.

Misschien ga ik met brocolli experimenteren aangezien dat bovengemiddeld calcium bevat.

Ik baal er wel echt enorm van. Want het ziet er niet uit en het zou zomaar kunnen dat de slak er zelf ook last van heeft.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Re: HELP! Appelslak heeft kalk tekort.

Bericht door Marvis »

De appelslak is helaas overleden. Erg jammer maar het zat eraan te komen. Zijn schaaltje was helemaal kapot en er zaten nu zelfs al gaten in.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: HELP! Appelslak heeft kalk tekort.

Bericht door Linda »

Ahh wat jammer Marvis :(

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: HELP! Appelslak heeft kalk tekort.

Bericht door stylz »

Marvis schreef:Het gekke is dat het water hier in de haarlemmermeer best hard is (8,4) en dat de zebra slak en olifantslak allebij gewoon mooie huisjes hebben. Nog steeds ligt het stukje kettlebone daar waar ik hem heb neergelegd. Niet aangeraakt door de appelslak. Die kroop er heel brutaal gewoon overheen. De kleine puntslakken lijken de kettlebone juist weer wel te waarderen maar dat is juist ongewenst.

Misschien ga ik met brocolli experimenteren aangezien dat bovengemiddeld calcium bevat.

Ik baal er wel echt enorm van. Want het ziet er niet uit en het zou zomaar kunnen dat de slak er zelf ook last van heeft.
Sorry kom dit topic pas wat laat tegen.
ik neem aan dat je 8.4 pH hebt, dat zegt maar beperkt iets over beschikbaar calcium en magnesium, op zich hoeft je slak geen kalk te eten als het maar beschikbaar is in het water dus zorg voor een goed KH hou je magnesium rond de 10 PPM en je calcium rond de 30 PPM, dat is ook beter voor je planten.

voor de slak is het nu te laat helaas, maar over het algemeen zitten veel bakken te laag op calcium en magnesium, omdat mensen denken dat dat in de natuur zo is dus is dat het beste, dat is voor de meeste planten zeker niet waar.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Re: HELP! Appelslak heeft kalk tekort.

Bericht door Marvis »

Ik had het over dH = 8,4.

Hou zou ik mijn calcium en magnesium PPM's kunnen regelen dan?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: HELP! Appelslak heeft kalk tekort.

Bericht door stylz »

DH zegt niet zo heel veel, je weet dan nog steeds niet hoe de verhoudingen ligen en of beide wel beschikbaar zijn.

meestal geeft je waterleiding bedrijf deze waardes op. http://www.evides.nl/drinkwater/Documen ... waters.htm dit is voor mijn locatie.

Calcium is ruim voldoende ik stop er voor de zekerheid iets magnesium bij en ververs weekelijks 50% zo regel in mn waardes.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Re: HELP! Appelslak heeft kalk tekort.

Bericht door Marvis »

Bij mijn locatie is de Calcium 40 en magnesium 10. Dus dat zal wel goed zitten. Helaas was t ook alleen maar die slak die deze verschijnselen vertoonde. De andere slakken heb ik al heel lang en die doen het gewoon nog goed. In ieder geval geen appelslak meer voor mij. Thanks voor jullie hulp iig!

Plaats reactie

Terug naar “Slakken”