Helena slakken in garnalenbak

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Helena slakken in garnalenbak

Bericht door Breakytom »

Ik ben nu een bakje van 25 liter aan het indraaien voor garnalen en ik vroeg me af of hier helena slakken bij kunnen, en of helena slakken elkaar opeten, weet iemand dit? Kunnen helena slakken er ook gewoon in na 1 week indraaien?
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Helena slakken in garnalenbak

Bericht door Fabian »

Kan prima :) (Gezonde) garnalen zijn te snel om te worden gepakt door een Helena.
Helena's eten elkaar niet op btw.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Helena slakken in garnalenbak

Bericht door emeraldking »

Laat ik het zo stellen dat anentome helena's op zich geen puntslakken eten. Dus ook hun eigen soort niet.

Ik heb wel vaker vernomen van mensen dat de combinatie met deze slakken en garnalen taboe zou zijn. Doch ik heb die combinaties wel en dat gaat geheel vreedzaam.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: Helena slakken in garnalenbak

Bericht door karinD »

Ik heb al anderhalf jaar een paar Helena's in mijn aquarium zitten en het gaat prima met de garnalen. Ik heb pas 1x gezien dat ze een levende garnaal te pakken hadden, maar die was al erg zwak. Gezonde garnalen zijn veel te snel voor ze, die krijgen ze niet te pakken. Vaak genoeg zie ik hier garnalen op een Helena meeliften en hem schoonpoetsen, dat doen ze niet als ze zich erdoor bedreigd voelen. Ook zie ik vaak dat als een Helena een garnaal tegenkomt, en hij er per ongeluk met zijn slurf tegenaan tikt, hij snel zijn slurf intrekt en een andere richting op gaat en om de garnaal heen kruipt. De garnaal blijft in dat geval meestal gewoon zitten.

Mijn groepje Helena's is inmiddels aangegroeid tot een stuk of 10, ze kweken niet erg snel als de plaagslakken op zijn. Ze laten elkaar gewoon met rust, eten elkaar niet op. Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze giftig zijn en dat ze elkaar daarom niet opeten maar ik weet niet of dat waar is. In elk geval doen ze elkaar niks.

Als de plaagslakken uitgeroeid zijn, eten ze verder gewoon voer. Ze zijn hier heel erg dol op garnalenvoer.
Verder ruimen ze dode dieren heel snel op.

Slakken zijn veel sterkere dieren dan garnalen, ik denk dat je er wel al een paar na een weekje indraaien in kan zetten.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Plaats reactie

Terug naar “Slakken”