Vraagje tylomelania

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marijke
400-600
400-600
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 jun 2011 17:17
Locatie: NH

Vraagje tylomelania

Bericht door Marijke »

Al een paar jaar heb ik die leuke tylo's.
Voorheen in mijn meterbak.
In het begin kweekten ze goed. Echter later niet meer, en gingen er zelfs af en toe dood, ook jongere dieren.
Ik heb me vaak afgevraagd waarom: de vissen die ze misschien pestten etc.

Dus heb ik er later een paar in mijn 80 cm bak geprobeerd. Deze hebben nooit contact gehad met de slakken van groep 1. Toch had ik ook hier hetzelfde effect: het gaat een poosje goed, maar geen baby´s, en dan beginnen ze in een paar dagen tijd te verpieteren en gaan dood.
Nu zit er een groepje in een kleinere bak bij wat garnaaltjes, waarvan nog 1 overgeblevene van mijn eerste groep, en zijn er wel weer een paar jongen geboren.

Toch blijf ik me afvragen wat de oorzaak is van de verliezen, want een ziekte lijkt het op het eerste oog niet te zijn geweest. Ik realiseerde me wel dat ik in het beging nog geen appelslakken had, en vanaf de tijd dat die erbij zijn gekomen, dat het minder ging.
Ook de 80 cm heeft appelslakken.
Zou het kunnen dat dit de oorzaak is? dat de twee slakkensoorten niet bij elkaar kunnen ? ( bijv omdat het te druk is voor de tylo's, of dat appeltjes iets afscheiden waar ze niet tegen kunnen?)
Ik hoor namelijk heel vaak dat ze bij andere mensen snel doodgaan ,of dat ze geen baby's krijgen....

een vriendin van me had drie grotere jongen van mij, in een 60 cm bij jonge appeltjes..
ze deden het wel goed,maar kregen ook na een jaar nog geen baby's. nu zitten ze in een bakje zonder appelslakken en hebben ze prompt 2 babietjes.. toeval?/ of niet??


wie kan daar iets over zeggen? zijn er bijv mensen die ze bij appelslakken houden en waarbij ze ook kweken?
( dan is de theorie meteen ontkracht ook.. :P )

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door emeraldking »

Hoi,

Ik heb ze zelf al een paar jaar maar hier gaat het tot op heden goed. Ze blijven zich hier gewoon voortplanten. Ze zitten samen met mijn rio solimoes wildguppen en dat vormt hier geen probleem.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door Marvis »

Ik heb ze ook in mijn meterbak. Eerste week al meteen jonkies maar deze lijken niet groot te worden. Maar ze kunnen zich wel voortplanten want ik heb er een paar in mijn kleine garnalenaquariumpje gedaan en daar zit het nu vol van de kleine slakjes. 1 van de 2 grote slakken die ik heb gekocht is wel dood gegaan. Waardoor weet ik niet.

Echte ziekten of massale sterfte heb ik nog niet meegemaakt, of ik heb het niet door omdat de slakjes zo ongelofelijk klein zijn.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door emeraldking »

Bij mij zitten ze in een bak met enkel grind en de rio solimoes wildguppen zoals reeds eerder vermeld is geworden. Dus als er wat dood zou gaan (jong of oud), zou ik het hier direct moeten kunnen zien. Bij mij worden de jongen wel gewoon groot, Marvis. En ik doe eerlijk gezegd niets bijzonders met de bak. Het gaat in die bak gewoon van zelf...
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marijke
400-600
400-600
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 jun 2011 17:17
Locatie: NH

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door Marijke »

Bedankt voor de reacties!

Maar jullie hebben dus allebei geen appelslakken bij ze zitten naar wat ik begrijp.
Dat zou mijn idee bevestigen dat ze het beter doen zonder appeltjes erbij.
Dat is mijn ervaring tenminste tot nu toe ook, want nu ze in een aparte bak zitten heb ik wel jongen en lijken ze ook niet ziek te worden. :D

Marvis..weet je het zeker dat je zo veel jongen hebt van de tylo's? en je niet vergist met torenslakjes? want tylo;s kweken niet erg snel, en van de torenslakjes kun je al snel te veel hebben. Deze lijken wel op tylo;s ,maar blijven licht van kleur, en zijn dus kleiner.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door emeraldking »

Ze krijgen feitelijk maar 1 jong per keer (soms 2). Dus het kan wel kloppen wat je zei, Marijke. Het zouden best andere torenslakjes kunnen zijn die Marvis heeft. Maar goed, denk dat Marvis daar zelf het beste even een blik op kan werpen in de bak of dat ook zo is.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door Marvis »

Ik heb twee Tylomelania spec. orange (orange rabbit snails) gekocht bij de groenrijk. De verkoopmedewerker vertelde mij inderdaad ook dat ze maar 1 of 2 jonkies per keer krijgen. Maar een week zaten er zeker meer dan 20 kleine slakjes in mijn aquarium en nu nog meer. Niet dat dat erg is ofzo. Maar ze worden maar niet groot en dat is wel jammer. Heb bij de kruidvat kalktabletten gekocht en 1 keer gebruikt. De slakjes kwamen er wel op af maar ik vraag me af of het wel veilig is.

Die ene grote die nog leeft eet trouwens wel mijn helferi veldje kaal. :( Denk dat ie meer eten nodig heeft.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door emeraldking »

Zou je een foto van die kleintjes kunnen plaatsen? Denk toch dat het een andere soort is. Jonge tylo's zijn wel torenvormig maar ze hebben nog niet die echte punt. Uiteinde is dan nog wat rond te noemen. Dat veranderd bij het ouder worden.

Het kan zomaar zo zijn dat je al eitjes van andere torenslakken er in had zitten en dat je die voor jonge tylo's aanziet.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door Marvis »

Dat zou ook kunnen. Ze hebben in ieder geval wel een puntige schaal. Ik heb helaas niet zo'n goede camera (mobiel) maar ik zal m'n best doen.

Gebruikersavatar

Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door Marvis »

Afbeelding

En in de nano
Afbeelding

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door emeraldking »

Dat lijken mij geen tylo's hoor... dat zijn andere torenslakjes...
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door emeraldking »

Ongeacht het soort tylo, lijkt me dit niet daartoe behoren... Op jouw foto zien ze op dat formaat overigens al te spits uit.
Laatst gewijzigd door emeraldking op 06 mei 2015 13:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door emeraldking »

Hier wat volwassen tylo's van me...

Afbeelding
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door Marvis »

Dan heb ik dus een jaar lang met de illusie geleefd dat het rabbit snails waren. :lachen:

Misschien maar goed want nu is er maar 1 slak die de helferi op eet. Gelukkig heb ik nog genoeg in de nano waar niemand aan zit te eten :)

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Vraagje tylomelania

Bericht door emeraldking »

Kan de beste overkomen hoor... :D

Je kunt er in ieder geval om lachen...

Grtjs, "S"
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Slakken”