Helena plaag

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
oli4_97
200-400
200-400
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2013 21:23
Locatie: den haag

Helena plaag

Bericht door oli4_97 »

Hallo

Ik had vorig jaar een poelslakken plaag in mijn aqua60 dus toen had ik er 2 helenas bij gedaan. De poelslakken waren binnen een paar weken weg maar toen zat me hele bak onder de helenas. Nu een jaar later heb ik wel een beetje genoeg van de helenas dus probeer ik ze er al een paar weken uit te halen maar het zijn er simpel weg gewoon te veel. Elke plant zit onder de eitjes en met de hand stuk voor stuk er uit halen helpt ook niet omdat de meeste slakken ingegraven zitten.

Heeft iemand een idee hoe ik hier vanaf kan komen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Helena plaag

Bericht door Fabian »

Tja, ik denk dat de enige optie het verwijderen van een aantal helenaslakken is...

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Helena plaag

Bericht door emeraldking »

Enkel proberen de grotere helena's eruit te halen is niet altijd een optie. A. helena's leggen de eieren zelfs in de bodem. Ga dan maar eens goed zoeken naar de slakken. Dus niet enkel eieren in het water boven de bodem maar dus ook in de bodem. Kweek ze zelf al jaren en het gaat maar door...

Denk dat het effectiever is als je een kogelvisje of een botiasoort erbij doet. Die lusten wel wat slakken. Maar de wat kleinere exemplaren worden eerder door hen gepakt omdat de schaal van het puntslakkenhuis bij de grotere wat harder is t.o.v. de jongere en de meeste ronde slakken.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Helena plaag

Bericht door stylz »

emeraldking schreef:Enkel proberen de grotere helena's eruit te halen is niet altijd een optie. A. helena's leggen de eieren zelfs in de bodem. Ga dan maar eens goed zoeken naar de slakken. Dus niet enkel eieren in het water boven de bodem maar dus ook in de bodem. Kweek ze zelf al jaren en het gaat maar door...

Denk dat het effectiever is als je een kogelvisje of een botiasoort erbij doet. Die lusten wel wat slakken. Maar de wat kleinere exemplaren worden eerder door hen gepakt omdat de schaal van het puntslakkenhuis bij de grotere wat harder is t.o.v. de jongere en de meeste ronde slakken.
Ik snap het advies en gaat zeker werken, maar een botia is voor de botia niet zo leuk, dus tenzij je echt een groep gaat houden is het lastig, neem dan een klein blijvende soort bv Botia striata.
Kogels zijn ook geen visjes voor elke aquarium, blijft dus ook lastig :?
er zijn middelen tegen slakken te koop, maar dat zou ik ook niet adviseren, je kan overwegen je bak helemaal leeg te maken en je grind met heet water uit koken, ook een zout spoeling werkt goed.
Maar ook deze methodes hebben zo hun nadeel :? je moet volledig opnieuw opstarten om van een dergelijk plaag af te komen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Slakken”