welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gvalk
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:23

welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door gvalk »

hallo ik ben nieuw hier , mijn naam is Gert. Ik heb een klein aquarium (30x25x25) met 4 platys en een stuk of 15 guppies , verschillende soorten. Nu vraag ik me af hoe ik het beste de bodem van dit aquarium kan reinigen. Die wordt nu toch wel wat vies met plantenresten, ontlasting van de vissen e.d. Kan ik dit het beste met een bodemzuiger of -reiniger? ik zit te denken aan wat garnaaltjes er in te doen, maar worden deze dan niet opgegeten door de andere vissen en als dat niet zo is, welke garnalen kan ik er dan het beste in doen en hoe duur zijn deze? ik ben echt maar een beginnend aquariumliefhebber.

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door Roy H »

Welkom op AquaforA, Gert. Niet verkeerd opvatten maar eigenlijk is jouw bak niet geschikt voor vissen.
Jouw visbestand is zo wie zo al veel te veel.
Je hebt twee opties:

* Je koopt een bak van minimaal 60 cm en richt deze opnieuw in.Het liefst 2 à 3 weken laten indraaien

* Je zoekt een ander huisje voor je huidige visjes en richt je bak in als garnalen paradijs met veel mos.
Greetings...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gvalk
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:23

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door gvalk »

ja Roy H, ik dacht al dat deze bak eigenlijk te klein was , maar het rare is dat ik vandaag net wat guppies heb gekocht bij iemand die deze kweekt, en hij had verschillende bakjes van dezelfde grootte als het mijne en daar zaten er toch veel meer in ,wel 100 zei hij althans en dat kon. Maar ik wil het voorlopig toch proberen met dit aquarium. Toch bedankt voor je advies.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door Linda »

Hoi Gert. :zwaai:
De reden dat jouw bodem zo vies wordt komt onder andere door de vele visjes in een te kleine bak..(En omdat platy's en guppen ontzettende poepdozen zijn!!) De bakken waarin de kweker zijn visjes heeft zijn (hopelijk) tijdelijke bakken net als in de winkel. Als ze eenmaal verkocht zijn moeten ze echt wel groter. De belasting is momenteel te groot voor je bak en na een poosje zullen er visjes ziek worden en dood gaan en dat is natuurlijk niet de bedoeling.. :nope:
Je kúnt gewoon géén 100 guppen houden in een bakje van 30x25x20...Echt niet..Dat is niet humaan..

Je bodem kun je makkelijk afhevelen met een stuk tuinslang of een hevelklok.
Garnalen zou ik nu niet doen, mits je veel mos ed in je bakje hebt waarin je garnalen zich zou kunnen verschuilen worden ze zeker opgegeten..
De meest gangbare en goedkope garnalen zijn de vuurgarnalen volgens mij. Kweken goed en zijn vrij robuust.

Gebruikersavatar

Poppe
0-200
0-200
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 dec 2015 21:43

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door Poppe »

Ik heb een gewoon hevelpompje welke je bij de campingshop koopt een bodemzuiger gemaakt
De aanzuigbuis heb ik verlengt met een stukje elektriciteitbuis (pvc 5/8") onderaan zit de bovenkant van een klein waterflesje gelijmd. de uitloop heb ik ook verlengt zodat het minder gauw knoeit dit verlengen kan evt ook met een stukje tuinslang

Afbeelding
Nec scire fas est omnia

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door karinD »

Welkom hier, Gert :lol:
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gvalk
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:23

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door gvalk »

karinD schreef:Welkom hier, Gert :lol:
dank je Karin, maar ik heb nog niet zoveel antwoorden op mijn vraag. Is dit een te simpele vraag of zo?

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door karinD »

Ooooo! Nou zit ik een heel verhaal te typen, druk ik oip een verkeerd knopje. Weg verhaal, kan ik opnieuw beginnen :oops:

Het is sowieso aan te raden om zelf je bodem schoon te houden. Garnalen en sommige slakken ruimen wel afval van planten op, maar vissenpoep laten ze keurig netjes liggen ;)
Je kan dit doen door een hevelklok of een simpel slangetje. Die laatste vul je met water, en de ene kant hang je in je aquarium en de andere kant in een emmer die lager staat. De zwaartekracht doet de rest. Je zuigt met dat slangetje je hele bodem schoon. Als je zand of fijn grind op je bodem hebt liggen zou ik wel je vinger deels voor de slang houden, anders neem je je hele bodembedekking mee ;)
Je kan dit het beste wekelijks doen. En omdat jou aquarium zo klein is, nog 1x in de week een waterwissel van 10%. De waterwaardes schommelen veel sneller in een klein aquarium dan in een grote en dat kan je op deze manier een beetje tegengaan :lol:
Garnalen zijn inderdaad goede opruimers en ook nog eens enorm leuk om te zien. Nadeel is wel dat de meeste soorten zo klein zijn en groot risico lopen te worden opgepeuzeld door je grote vissen. Van de dwerggarnaaltjes overleven de volwassenen het misschien wel, maar de nakweek zal volledig als maaltijd verdwijnen.
De beste opruimers en algeneters zijn japonica garnalen. Die zijn gelijk ook een stuk groter en daarmee veilig voor je vissen, maar kweken doen ze niet in zoet water. Geen idee wat die kosten, overigens.

Overigens ben ik eht eens met Roy en Linda, je vissen zijn veel te groot voor dit aquarium. Dit aquarium is bedoelt voor een groepje dwarggarnalen of een stuk of 7 boraras brigittea, dat zijn felgekleurde kleine visjes.
Het is niet alleen dat ze zo veel te weinig zwemruimte hebben, maar ze vervuilen ook veel te veel. Doordat er zo veel poep in zo weinig water komt, krijg je last van nitriet in je water. Nitriet is enorm giftig en dus vergiftigen je vissen zichzelf. Daardoor zullen ze geen lang leven hebben, ben ik bang. Zielig voor je vissen en niet leuk voor jou.
Ik bedoel dit niet rot tegenover jou, jij hebt geluisterd naar het advies van iemand waarvan je goed advies van zou moeten verwachten. Helaas denken veel winkeliers en zelfs sommige kwekers alleen aan de omzet en niet aan het welzijn van de dieren. Schandalig vind ik dat, en de klant en de dieren zijn daar dan de dupe van.


Ik hoop dat ik zo je vragen heb beantwoord.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
gvalk
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:23

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door gvalk »

o.k. bedankt Karin, een heel verhaal inderdaad. Ik ben al aan het rondkijken naar een groter aquarium maar die zijn er niet zo heel veel en ik zit ook met het probleem dat ik niet zoveel te besteden heb. Ik blijf rondkijken en probeer dan toch die garnalen ook, misschien inderdaad die japonicagarnalen waar jij het over hebt, alleen zijn die ook vrij duur zag ik. Maar goed ik blijf rondkijken.

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door karinD »

Als je niet veel te besteden hebt, is het dan geen optie voor je om de vissen terug te brengen of een ander adres voor te zoeken, en dan hier andere vissen of een groepje dwerggarnalen in zetten? Je kan er een stuk of 7 Boraras Brigittea in plaatsen, die zijn vuurrood met een zwarte streep. Of een Betta mannetje, die zijn ook erg mooi (zie de avatar van Linda, bovenin in dit topic). De brigittea kan je samen met wat dwerggarnalen houden, de betta zou ik niet doen want die eet ze waarschijnlijk op.
Je zal ook zien dat als je kleine dieren in een klein aquarium houd, je aquarium gelijk ook een stuk groter lijkt.
Hoeft natuurlijk niet, als jij graag deze vissen wilt houden, maar dit is een stuk goedkoper :lol:
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door Tim »

goed advies karin! helemaal mee eens!
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door Linda »

Al zijn brigittae ook niet heeeel goedkoop :?
Ik heb ze gratis over kunnen nemen..
Ik zou dan lekker een bakje met vuurtgarnaaltjes nemen. Zijn sterk niet duur en kweken als konijnen :mrgreen:
En mijn betta (van mijn avatar) gaat wel met mijn vuurtjes én brigittae maar dat is weer een uitzondering op de regel.. :Innocent:

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door Tim »

je moet gewoon een hele luie betta hebben :P

maar dan alsnog kan hij er eentje pakken
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door karinD »

Linda, de webshop waar mijn garnalen vandaan komen, heeft Brigitta's voor 1,75 per stuk. 10 voor 15 euro. Vind ik niet erg duur ;)
Het ligt er maar net aan waar je ze vandaan haalt. Sommige winkels zijn echt achterlijk duur, bij het tuincentrum hier verkopen ze vuurgarnalen voor 5 euro per stuk, dat vind ik 4 euro overdreven.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: welke garnalen voor reinigen bodem klein aquarim

Bericht door Linda »

Oh dat scheelt wel ja!
Maar dan heb je weer verzendkosten neem ik aan?
Ik heb mijn vuurtjes 20 voor 8 euro bij een kweker hier in de buurt :D
Mijn betta is inderdaad niet erg actief haha! :P

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen”