garnalen sterfte

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Danie
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2016 18:46

garnalen sterfte

Bericht door Danie »


Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: garnalen sterfte

Bericht door Linda »

Hoe ziet je bak eruit que beplanting? Heb je genoeg mos erin zitten?
Wat is de temperatuur van je bak?
Wat staat er verder nog in?
Maw, info info info :mrgreen:

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: garnalen sterfte

Bericht door Elwin »

Ik had ook het eerste half jaar moeite om de garnalen levend tehouden. Het hangt van zoveel factoren af.
Zitten de garnalen bijvoorbeeld veel boven in de bak? Gebruik je misschien teveel plantenvoeding... Of heb je tesnel nieuwe planten in de bak gedaan kan van alles zijn.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: garnalen sterfte

Bericht door Tim »

wat voor garnalen heb je er zijn garnalen soorten die gebruikt worden als "voer"
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: garnalen sterfte

Bericht door Hartenheer »

Het is nu februari en kan niet uit je bericht halen of het aquarium nieuw is ingericht.
Zo ja, dan ben je te vroeg geweest met het inbrengen van bewoners.

Buiten de bacteriële evenwicht die een nieuw aquarium gaat krijgen {nitraatpiek} is er nog een element die je garnalen kunnen uitroeien.

Dat zijn de planten.
De meeste planten {buiten echte waterplanten} worden emmers gekweekt, wij zetten ze submers. De planten zullen ook moeten omschakelen om onderwater te kunnen leven.
Plus dat de planten behandeld zijn om zo min mogelijk ongedierte mee te sturen, en dat is bepaald niet lekker voor je garnalen.

Het is ook aan te raden in een garnalen aquarium om nieuwe planten eerst 48 uur in een emmer te laten staan, en het water te wisselen. {Uiteraard wel op temperatuur}
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Danie
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2016 18:46

Re: garnalen sterfte

Bericht door Danie »

Sorry voor de extreem trage reactie maar ik heb na 8 weken indraaien de eerste garnalen erin gedaan. Dus toen stonden de planten er ook al 8 weken in. Ik heb java mos op hout en op een garnalenflat en 5 mos ballen. Verder heb ik cabomba en java varen en een anubias. Ik heb Rasboras en vuurgarnalen. De rasboras gaat prima. De garnalen dus minder. Temperatuur is 24 graden. De ph 7.2 en gh tussen de 10 en 16. (volgens de tetra strips). Ik ververs elke maandag water en voeg 1x per 2 weken vloeibaar planten voeding toe. Ik merk wel dat het stofzuigen van het grind niet super effectief is. Daar blijft nog veel troep op liggen. Mijn garnaleb zitten veel in de cabomba maar ook op het hout. Dus niet extreem hoog in de bak. Soms wel hoor. Moet ik vaker water verversen?

Groetjes

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: garnalen sterfte

Bericht door amber98 »

Het is mogelijk dat er slakkengif is gebruikt op de planten, deze is extreem giftig voor garnalen en niet voor vissen. Alleen door te blijven verversen kun je dit eruit halen. Of het dat ook is weet ik niet zeker, maar het is wel de eerste oorzaak waar ik aan denk. (Daarom kun je ook in vitro planten kopen, die zijn geheel vrij van dat spul)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: garnalen sterfte

Bericht door stylz »

Hartenheer schreef: Buiten de bacteriële evenwicht die een nieuw aquarium gaat krijgen {nitraatpiek} is er nog een element die je garnalen kunnen uitroeien.
Na 8 weken heb je de nitriet piek echt wel gehad, willem maakt even een tik foutje.

Ik kan er ook niet zo snel iets aan ontdekken, maar je planten voeding is dat geschikt voor garnalen, veel planten voeding bevat veel ijzer en garnalen kunnen daar slecht tegen.
Dat kan een oorzaak zijn dat het juist je garnalen zijn die het loodje leggen en is speciale planten voeding voor garnalen aquaria te koop.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Re: garnalen sterfte

Bericht door AquaMartin »

Vervelend van je garnalensterfte!
Als je water ververst, ververs je dan toevallig met warm water uit de kraan? Ik heb weleens gelezen dat een boiler van binnen koper kan bevatten en als je dus water verwarmt met een boiler dat er koper terecht kan komen in het water. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn, garnalen schijnen slecht tegen koper te kunnen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Danie
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2016 18:46

Re: garnalen sterfte

Bericht door Danie »

Hoihoi. Dank jullie voor de snelle reacties. Ik denk dat ik iets vaker water ga verversen. Ik gebruik wel iets verwarmt water om het verschil in temperatuur minder groot te maken. Meestal tussen de 15 en 20 graden. Maar ik zal mijn plantenvoeding eens goed na kijken.
Bedankt!

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: garnalen sterfte

Bericht door Hartenheer »

Danie schreef:Hoihoi. Dank jullie voor de snelle reacties. Ik denk dat ik iets vaker water ga verversen. Ik gebruik wel iets verwarmt water om het verschil in temperatuur minder groot te maken. Meestal tussen de 15 en 20 graden. Maar ik zal mijn plantenvoeding eens goed na kijken.
Bedankt!
Je kan beter water op kamertemperatuur laten komen.
Zoals er al geschreven is, via de boiler of geiser is er ook een grootte kans dat er metaal oxidatie mee komt.
Garnalen zijn hier heel gevoelig voor.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: garnalen sterfte

Bericht door Hartenheer »

stylz schreef:
Hartenheer schreef: Buiten de bacteriële evenwicht die een nieuw aquarium gaat krijgen {nitraatpiek} is er nog een element die je garnalen kunnen uitroeien.
Na 8 weken heb je de nitriet piek echt wel gehad, willem maakt even een tik foutje.

Ik kan er ook niet zo snel iets aan ontdekken, maar je planten voeding is dat geschikt voor garnalen, veel planten voeding bevat veel ijzer en garnalen kunnen daar slecht tegen.
Dat kan een oorzaak zijn dat het juist je garnalen zijn die het loodje leggen en is speciale planten voeding voor garnalen aquaria te koop.
Kon niet zo snel vinden wanneer het aquarium opgestart was :oops: :mrgreen:
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: garnalen sterfte

Bericht door stylz »

Hartenheer schreef:
stylz schreef:
Hartenheer schreef: Buiten de bacteriële evenwicht die een nieuw aquarium gaat krijgen {nitraatpiek} is er nog een element die je garnalen kunnen uitroeien.
Na 8 weken heb je de nitriet piek echt wel gehad, willem maakt even een tik foutje.

Ik kan er ook niet zo snel iets aan ontdekken, maar je planten voeding is dat geschikt voor garnalen, veel planten voeding bevat veel ijzer en garnalen kunnen daar slecht tegen.
Dat kan een oorzaak zijn dat het juist je garnalen zijn die het loodje leggen en is speciale planten voeding voor garnalen aquaria te koop.
Kon niet zo snel vinden wanneer het aquarium opgestart was :oops: :mrgreen:
Dat bedoelde ik niet Willem jij schrijft nitraat piek het is nitriet piek :)

Geiser,boiler kan eigenlijk geen oorzaak zijn al onze leidingen zijn van koper, dan zou koper vergiftiging een veel groter probleem zijn, ik hou het nog even op ijzer :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Elwin
0-200
0-200
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 dec 2013 14:05

Re: garnalen sterfte

Bericht door Elwin »

Danie schreef:Ik merk wel dat het stofzuigen van het grind niet super effectief is. Daar blijft nog veel troep op liggen.
Ik gebruik deze bodem stofzuiger werkt heel makkelijk ;)

http://www.aquaplantsonline.nl/dennerle ... arch=Bodem

:vis:

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen”