Vraag Over Garnalen Houden...

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Hans »

---
Hoewel ik tot voor kort niet erg veel interesse had in garnalen, ben ik mij toch

eens wat meer aan het inlezen daarover.

Ik doe dat ivm mij " huiskamer - vijvertje" die ik heb opgezet ZONDER grindbodem.

Dat is dus mij eerste vraag.....hebben ze persé een zand-of grindbodem nodig :?:

En mijn tweede is.....ik lees en zie op internet heel erg veel verschillende ervaringen

over wel of geen afdekruit op een aquarium bij garnalen.

De één zegt dat ze graag willen ontsnappen, maar de ander heeft daar geen enkele last van.

Ook zie ik veel filmpjes van garnalenbakken waar geen afdekking op zit.

Dus brand maar los met jullie ervaringen :mrgreen:

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Frukje
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jan 2021 09:17

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Frukje »

Ik heb nog geen ervaring, enkel veel gelezen

Naar mijn idee ontsnappen de garnalen in principe niet. Wellicht een keer een avontuurlijke garnaal die op onderzoek uit gaat

Maar als de waardes niet ok zijn voor dr beestjes, of iets waardoor ze niet blij zijn, dan kunnen ze massaal aan de wandel gaan. Op zoek naar een betere plek.

Gebruikersavatar

Frukje
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jan 2021 09:17

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Frukje »

Zand, of grind. Volgens mij Niet perse nodig als er genoeg oppervlak is om voedsel te vinden. Dus op mos/planten etc

Sommige soorten vragen wel om een speciale ph verlagende bodem.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door amber98 »

Ze kunnen ontsnappen door uit de bak te kruipen, ze doen vaak tegen watervalletjes op om hoog kruipen. Grind is wel handig, ze kunnen niet echt zwemmen zoals vissen, ze moeten lopen en doen voor korte stukjes een sprintje zwemmen ;) lopen op een gladde bodem is niet fijn voor ze. Vuurgarnalen zijn de makkelijkste.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Hans »

---
Bij mijn bak is geen gladde bodem , maar bedekt met "luxe - tapijt " :mrgreen:

Natuurlijk zijn er rotsen en planten langs de zij- en achterkant, maar is dan het risico

erg groot dat ze de bak uit klimmen , want ze gaan buiten het water toch dood :?:

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Wolfie76
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2021 17:24

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Wolfie76 »

Hans schreef: 08 mar 2021 16:18 ---
Bij mijn bak is geen gladde bodem , maar bedekt met "luxe - tapijt " :mrgreen:

Natuurlijk zijn er rotsen en planten langs de zij- en achterkant, maar is dan het risico

erg groot dat ze de bak uit klimmen , want ze gaan buiten het water toch dood :?:

---
Beste Hans,

Om garnalen te houden moet je bak aan verschillende vereisten voldoen, die zijn afhankelijk van het soort garnalen dat je wil houden, een Neocardina heeft nl. andere vereisten dan een Cardina. Neocardina zijn “makkelijke” garnalen om te houden terwijl de Cardina “moeilijke” en heel gevoelige garnalen zijn, bij deze zijn de waterwaarden heel belangrijk. Beide garnaalsoorten vereisen een goede bodem, je dient je bak dus van een degelijke bodem te voorzien. Voor een Neocardina kan dat een normale bodem zijn die bestaat uit zand of grind, meestal wordt hier kwartsgrin voor gebruikt, voor een Cardina gebruikt men een pH-verlagende bodem.
De inrichting van je bak is ook belangrijk. Een “hardscape” bestaande uit hout en rotsen, en levende planten mogen dus zeker niet ontbreken. Garnalen zijn algen-eters die constant op zoek gaan naar voedsel, dat vooral uit micro-organismen bestaat die vormen een groeilaag op de rotsen en het hout waardoor ze dan constant kunnen grazen naar voedsel. Planten vereisen wel een goede voedingsbodem, en extra verlichting boven je bak, om hen gezond te houden en goed te laten groeien. Daarnaast zullen de planten ook voor extra CO2 zorgen in je bak, wat je waterwaarden enkel ten goede komt.
De waterwaarden zijn ook belangrijk voor garnalen, Neocardina vereisen nl. pH-waarde die tussen de 6.8 en 7.8 ligt terwijl de Cardina een pH-waarde van 6.8 of lager vereist. Daarnaast dien je ook rekening te houden met de temperatuur van je water, garnalen kunnen temperaturen tussen 10°en 28° verdragen maar een constante temperatuur van +-20° tot 22° is beter voor hen. Een verwarmingselement in je bak plaatsen kan hierbij helpen.
Een filter plaatsen is niet noodzakelijk, zonder filter kan je je aquarium ook “gezond” houden. Indien je toch voor een filter kiest neem dan een bodemfilter of sponsfilter. Als de garnalen beginnen te kweken dan zal een mechanische filter de jonge garnalen, die maar een speldenkop groot zijn, aanzuigen waardoor ze dus in je filter verdwijnen
Je moet niet bang zijn dat je garnalen “ontsnappen” wanneer je aan bovenstaande vereisten voldoet, garnalen gaan zelden of nooit uit je bak kruipen.
Hoop dat ik je hiermee voldoende geïnformeerd heb en wens je verder nog veel succes.

Grtjes Ann

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Hans »

---
Hallo Ann,

Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg :tums:

Toevallig komen vandaag [ als alles goed is ] 10 vuurgarnalen naar

mij toe, dus ga ik het proberen 8)

Ik ga jullie op de hoogte houden

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Muppet1987 »

En Hans? Gelukt met de garnalen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Hans »

---
Ze zijn binnen gekomen gisterenmorgen en na wennen heb ik ze in de

bak gedaan.

Na 10 minuten heb ik ze niet meer gezien....ze zullen zich eerst wel even lekker

aan het verstoppen zijn denk ik.... :roll:

Het waren nog jongen van ongeveer één centimeter en nog lang niet geheel op kleur.

Ik hoop binnenkort ze weer eens tegen te komen :mrgreen:

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Wolfie76
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2021 17:24

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Wolfie76 »

Hoi Hans,

De uitleg heb ik je met veel plezier gegeven, hoef je me dus niet voor te bedanken. 😉
Blij te vernemen dat je garnalen gearriveerd zijn. In het begin verstoppen zij zich idd maar zodra ze wat gewoon zijn aan de omgeving zal je ze wel geregeld eens zien verschijnen.

Zelf heb ik een ongeveer een maand geleden mijn aquarium, heb er eentje van 60x30x30, weer opgestart. Ben jaren geleden begonnen met wat goudvissen maar nadat ze, door een infectie, allemaal gestorven waren heb ik de bak volledig leeg gehaald en heeft hij zo enkele jaren op de kast in de woonkamer gestaan.
Dankzij mijn vriend, die begin dit jaar begonnen is met aquascaping, heb ik de smaak ook te pakken gekregen. Hij heeft intussen al 4 goed draaiende bakken, kubus van 35x30x30, en sinds vorige week heeft een 4de bak staan. Die is intussen voorzien van een mooie hardscape, beplant en al gevuld met water. (Zie bijgevoegde foto)
Zijn aquariums zijn allemaal zonder filter, er zit enkel een hardscape in met een goede soil (bodem) en voldoende beplanting. In het begin had hij wat last van algen, wat normaal is als je zonder filter werkt, maar door regelmatig waterwissels van 25% te doen was dat snel verholpen. Zijn waterwaarden zijn perfect en de planten zorgen voor voldoende zuurstof. Zijn bakken draaien nu volledig op zichzelf en zitten vol leven, echt mooi om naar te kijken.
Ik zijn eerste aquarium is hij gestart met enkele garnalen ( Cherry en Blue Velvet), wat slakken en 5 Endler-guppies (3 vrouwtjes en 2 mannetjes). Zowel de garnalen als de guppies hebben al voor jonkies gezorgd, naar de babygarnalen moet je wel goed zoeken want zijn maar een speldenkop groot LOL.
Ik hoop dat jij met je garnalen evenveel geluk zal hebben, vergeet de eerste weken zeker niet om af en toe waterwissels te doen. Wij wisselen in het begin, als er dus nog geen bewoners inzitten, 2x per week het water. Na de opstart is de 1ste wissel 50% van de waterinhoud, de 2de wissel 40%, de 3de 30% en de 4de x 25%. Na 4 waterwissels zijn we ongeveer 2 weken verder en dan voegen we de eerste bewoners toe. Als we zowel vissen als garnalen in een bak willen houden dan voegen we meestal eerst de garnalen toe en een week later enkele vissen, dit is ook een beetje afhankelijk van het soort garnalen. Zoals ik in mijn eerste reactie al heb uitgelegd zijn Caridina nogal gevoelige garnalen, vandaar dat wij ze liever als eerste toevoegen.
Ik wens je alvast heel veel plezier met je aquarium.

Groetjes
Ann
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Hans »

---
Dat is een mooie bak op die foto :!:

Mijn bak staat al ietsje langer met vissen er in en in het begin wat waterwissels gedaan,

maar nu bijna niet meer..

Ik vul alleen elke week het verdampte water bij en dat is best wel redelijk veel.

Die garnaaltjes heb ik nog steeds niet gezien...maar ik heb geduld.

Ik kijk ook regelmatig naast de bak, maar daar liggen ze ook niet :mrgreen:

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Wolfie76
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2021 17:24

Re: Vraag Over Garnalen Houden...

Bericht door Wolfie76 »

Is idd een mooie bak, ben er al verliefd op ondanks dat er nog geen enkele waterbewoner in zit LOL.

Ben momenteel bezig met een cube35 op te bouwen, is een kadootje voor mijn vader. De hardscape is deels klaar (zie foto) maar ben nog wachtende op de bestelde plantjes. Hopelijk ontvang ik ze vrijdag al, zoniet wordt het volgende week maandag, zodat ik aan de beplanting kan beginnen. Dan is het enkel nog de bak vullen met water en gedurende 2weken waterwissels doen vooraleer de garnalen erin gaan.

Ben nu aan het overwegen om voor mezelf een nieuwe aquarium aan te schaffen, twijfel alleen tussen een cube35 of een 70L bak zoals ik nu heb. :?:
Ik had bij mijn 1ste aquarium de fout gemaakt om een week na het opstarten al garnalen en guppies erin te doen, ik was beetje ongeduldig en dus totaal niet meer aan gedacht dat er zich in de 2de week een nitrietpiek kon voordoen. En ja hoor ik had tijdens die 2de week dus een serieuze nitrietpiek, mijn digitale tester gaf 200mg/L aan :shock: , en ik kreeg hem moeilijk omlaag waardoor er dus een deel garnalen en guppies gestorven zijn.
We zijn nu 5weken verder en mijn bak begint best wel goed te draaien, ondanks dat ik met een schimmelinfectie zit onder de guppies en er 3 door gestorven zijn. Mijn planten groeien goed en de 6 guppies die nog over gebleven zijn hebben intussen al voor 8 nakomelingen gezorgd.

Vorige week had ik nog 2 volwassen cherry-garnalen maar eentje ervan is ineens spoorloos verdwenen. Het vrouwtje zie ik dagelijks door de hele aquarium huppelen maar vrees dat het mannetje naar de eeuwige garnaalvelden vertrokken is. :(
Naast de bak moet ik niet kijken want ze kunnen er niet uit aangezien ik een kap heb op mijn aquarium. :mrgreen:
Achja we wachten nog even af en anders koop ik wel een paar nieuwe.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Garnalen”