Hoi Hans,
De uitleg heb ik je met veel plezier gegeven, hoef je me dus niet voor te bedanken.

Blij te vernemen dat je garnalen gearriveerd zijn. In het begin verstoppen zij zich idd maar zodra ze wat gewoon zijn aan de omgeving zal je ze wel geregeld eens zien verschijnen.
Zelf heb ik een ongeveer een maand geleden mijn aquarium, heb er eentje van 60x30x30, weer opgestart. Ben jaren geleden begonnen met wat goudvissen maar nadat ze, door een infectie, allemaal gestorven waren heb ik de bak volledig leeg gehaald en heeft hij zo enkele jaren op de kast in de woonkamer gestaan.
Dankzij mijn vriend, die begin dit jaar begonnen is met aquascaping, heb ik de smaak ook te pakken gekregen. Hij heeft intussen al 4 goed draaiende bakken, kubus van 35x30x30, en sinds vorige week heeft een 4de bak staan. Die is intussen voorzien van een mooie hardscape, beplant en al gevuld met water. (Zie bijgevoegde foto)
Zijn aquariums zijn allemaal zonder filter, er zit enkel een hardscape in met een goede soil (bodem) en voldoende beplanting. In het begin had hij wat last van algen, wat normaal is als je zonder filter werkt, maar door regelmatig waterwissels van 25% te doen was dat snel verholpen. Zijn waterwaarden zijn perfect en de planten zorgen voor voldoende zuurstof. Zijn bakken draaien nu volledig op zichzelf en zitten vol leven, echt mooi om naar te kijken.
Ik zijn eerste aquarium is hij gestart met enkele garnalen ( Cherry en Blue Velvet), wat slakken en 5 Endler-guppies (3 vrouwtjes en 2 mannetjes). Zowel de garnalen als de guppies hebben al voor jonkies gezorgd, naar de babygarnalen moet je wel goed zoeken want zijn maar een speldenkop groot LOL.
Ik hoop dat jij met je garnalen evenveel geluk zal hebben, vergeet de eerste weken zeker niet om af en toe waterwissels te doen. Wij wisselen in het begin, als er dus nog geen bewoners inzitten, 2x per week het water. Na de opstart is de 1ste wissel 50% van de waterinhoud, de 2de wissel 40%, de 3de 30% en de 4de x 25%. Na 4 waterwissels zijn we ongeveer 2 weken verder en dan voegen we de eerste bewoners toe. Als we zowel vissen als garnalen in een bak willen houden dan voegen we meestal eerst de garnalen toe en een week later enkele vissen, dit is ook een beetje afhankelijk van het soort garnalen. Zoals ik in mijn eerste reactie al heb uitgelegd zijn Caridina nogal gevoelige garnalen, vandaar dat wij ze liever als eerste toevoegen.
Ik wens je alvast heel veel plezier met je aquarium.
Groetjes
Ann