Planaria, wormen en hydra.

Gebruikersavatar

Ronald V
1000+
1000+
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:21
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door Ronald V »

Ok, dus geen actie ondernemen dus...thx
Gezelschap
Garnalen


M.v.g. Ronald en Pum

Gebruikersavatar

Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door Geert »

Ik heb last van planaria. Heeft iemand deze middelen welles gebruikt? En wat is je ervaring?

Gebruikersavatar

sixpakje
200-400
200-400
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:20
Locatie: gaanderen

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door sixpakje »

Ja hoor zo leuk als je planten krijgt maar dan niet van de winkel waar jij wil dat er gekocht word. Was echt heel lief bedoeld maar tis feest in de bak nu, we heben wel 100 nieuwe bewoners in de vorm van planaria. Dus dat word zo naar de dierenarts om Panacur te gaan halen. Ben heel blij dat jullie duidelijk hebben beschreven hoe dit te gebruiken als het zover is zal ik laten weten hoe het gegaan is.
blub ik ben een vis

Gebruikersavatar

sixpakje
200-400
200-400
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:20
Locatie: gaanderen

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door sixpakje »

Zo zal hier ook meteen even mijn ervaring met Panacur neerzetten.

We hadden dus ontdekt dat we planaria in de bak hadden dus wij naar de dierenarts om FLubanol te halen zei de assistente dat ze dat niet verkopen maar wel Panacur. Hiervan hebben we 3 tabletjes meegenomen ( 1.5 per keer nodig) We hebben precies de aanwijzingen gevolgd die hier op het forum worden beschreven en na de eerste keer zagen we nog maar een enkele verdwaalde planaria en na de tweede behandeling hebben we niks maar dan ook niks meer terug gevonden.

Dank jullie wel voor deze zeer effectieve en goedkope oplossing ( per pil €1.27 )
blub ik ben een vis

Gebruikersavatar

Lamith Groningen
0-200
0-200
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2023 08:10
Locatie: Groningen

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door Lamith »

Dank Bertus voor het uitgebreide verhaal en de specifieke toelichting.

Helaas heb ik Barbronia Weberi (aka Asian Leech) en Hydra gespot in mijn bak. :cry:

Nu heb ik daar 10 garnalen en de eerste baby garnaaltjes (yaaay :D ) in plus 2 zebraslakken. Gisteren heb ik een (hopelijk goede) dosis flubenol toegevoegd in de hoop de hydra en bloedzuigers tegen te gaan. Nadat ik de oplossing gemixt had, zag ik nog wat residu in mijn mixbeker, waardoor ik nu bang ben dat de oplossing niet genoeg is geweest. Maakt het veel uit als er van de 1 gram een heel klein beetje in de mixbeker is achtergebleven of moet ik opnieuw toedienen?

Hier lees ik ook dat flubenol niet goed is voor slakken, maar mijn LFS gaf aan dat twee dikke zebraslakken hier wel tegen moeten kunnen. Zijn jullie het daarmee eens of kan ik me alvast voorbereiden op twee dode zebraslakken? Kunnen baby garnalen de behandeling ook overleven?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door amber98 »

Ik zou eerst afwachten wat het effect is, later pas eventueel een nieuwe kuur doen. Ik heb met flinke ik geen uitval van slakken gehad.

Gebruikersavatar

Lamith Groningen
0-200
0-200
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2023 08:10
Locatie: Groningen

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 16 jun 2023 14:29 Ik zou eerst afwachten wat het effect is, later pas eventueel een nieuwe kuur doen. Ik heb met flinke ik geen uitval van slakken gehad.
Top bedankt, ik wacht het af :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door amber98 »

Flubenol* ipv flinke uiteraard haha

Gebruikersavatar

Lamith Groningen
0-200
0-200
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2023 08:10
Locatie: Groningen

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 16 jun 2023 19:09 Flubenol* ipv flinke uiteraard haha
Ja ik had het door haha. Helaas heeft mijn LFS met niet goed voorgelicht over de effecten en lijkt het erop dat mijn zebraslakken dood zijn (1 van de 2 sowieso, de andere is erg inactief). Dat terwijl mijn 5000 blaashoornslakken nog prima lijken te doen :(

Nu zag ik ook planaria op de dode slak, dus ik heb de bingokaart compleet jammer genoeg. De flubenol lijkt te werken tegen de hydra, maar ik zie nog steeds wormen en de bloedzuiger is er ook nog steeds.

Volgens instructies moet ik morgen een 25% waterwissel doen, maar ik vraag me af of mijn mengsel wel goed genoeg is geweest. Kan het kloppen dat wormen wat langer erover doen om te sterven van de flubenol?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door amber98 »

Planaria schuilt vaak in de huisjes van de slakken. Ik zou de “gebruiksaanwijzing” even volgen, als het geen effect heeft gehad einde van de week nog een keer opnieuw doen (en opletten dat alles opgelost is)

Gebruikersavatar

Lamith Groningen
0-200
0-200
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2023 08:10
Locatie: Groningen

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 19 jun 2023 11:33 Planaria schuilt vaak in de huisjes van de slakken. Ik zou de “gebruiksaanwijzing” even volgen, als het geen effect heeft gehad einde van de week nog een keer opnieuw doen (en opletten dat alles opgelost is)
Ja die heb ik gevolgd, maar mogelijk is mijn oplossing niet goed? Nu moet ik toegeven dat ik ook best ongeduldig ben in het algemeen, dus misschien moet ik het gewoon even tijd geven.

Flubenol heeft als gebruiksaanwijzing:
1. maak oplossing en dien toe
2. ververs water 30% na 5 dagen
3. dien nieuwe behandeling toe 2 weken na eerste dosis
4. check op resultaat en indien geen resultaat, pas de behandeling toe maar dan in een grotere hoeveelheid. D

at maar eerst eens doen, al is het enige wat nu dood is, mijn zebraslakken en de hydra(voorzover ik kan zien). Dat terwijl mijn LFS me verzekerde dat het geen effect zou hebben op de zebraslakken en ook zou helpen tegen asian leeches. Geen van beide is waar en dat stemt mij eigenlijk wel een beetje teleurgesteld in hun kunde.

Ik heb nu ook 2 planariavallen gehaald, met daarin eiwitrijk voedsel. Helaas heb ik daar nog geen worm in gespot. Ik ga die vallen nog eens proberen, maar dan met brine shrimp in de hoop dat ze daar tureluurs op gaan en ik in ieder geval de bloedzuigers en planaria in kan dammen. Hopelijk is dit een soort van vuurdoop en heb ik in de toekomst nooit meer last van deze flutbeesten :lol:

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door amber98 »

Bij mij zijn ze nooit meer terug gekomen. Ik had echter geen middel die te krijgen was in de winkel, maar flubenol 5% online besteld. Ik weet niet of jij een middel heb gekregen waar toevallig ook flubenol in zit op dat je wel gewoon hetzelfde hebt gekregen? Wacht het even af en indien nodig herhalen, dan zal het waarschijnlijk al een stuk beter gaan.

Gebruikersavatar

Lamith Groningen
0-200
0-200
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2023 08:10
Locatie: Groningen

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 19 jun 2023 23:12 Bij mij zijn ze nooit meer terug gekomen. Ik had echter geen middel die te krijgen was in de winkel, maar flubenol 5% online besteld. Ik weet niet of jij een middel heb gekregen waar toevallig ook flubenol in zit op dat je wel gewoon hetzelfde hebt gekregen? Wacht het even af en indien nodig herhalen, dan zal het waarschijnlijk al een stuk beter gaan.
Ik heb ook flubenol 5% gekregen, iets wat je niet zomaar kunt kopen inderdaad. Als het voor jou heeft gewerkt, heb ik goede hoop dat het ook voor mij gaat werken. Vanavond de eerste waterwissel doen, wat ook echt wel nodig is. Gelukkig zijn mijn garnalen nog springlevend en doen ook de kleintjes het (in mijn lekenoog) goed :).

Gebruikersavatar

Lamith Groningen
0-200
0-200
Berichten: 130
Lid geworden op: 16 jun 2023 08:10
Locatie: Groningen

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door Lamith »

Even een update en wat nieuwe vragen.

Ik heb afgelopen donderdag de tweede behandeling van flubenol gedaan, maar ik zie nog steeds een enorme bloedzuiger (uitgerekt minstens 3cm) in de bodem friemelen. Ik heb hem geprobeerd te pakken met een pincet, maar dan schiet ie pijlsnel de bodem in. Wat zouden jullie doen in dit geval? Mijn garnalen kolonie lijkt nog prima intact, heb waarschijnlijk iets van 50+ jonge garnaaltjes en ik zie dat ze steeds groter worden. Dus mogelijk kunnen ze gewoon samen?

Nu zie ik daarbij ook nog wat kleinere wormpjes, maar tot nu toe kan ik hier geen driehoekige kop op ontdekken. Is mijn aanname correct dat dit waarschijnlijk Rhabdocoela platwormen zijn, die geen issues direct geven voor garnalen?

Ik heb ook twee planaria vallen gebruikt, maar daar heb ik geen enkele planaria in ontdekt. Ik hoop dus eigenlijk dat ik geen planaria heb, zouden jullie die vallen permanent in de bak houden, om het maar zeker te weten dat er niets in zit? :P Of zouden jullie alsnog iets als NO Planaria toevoegen, om zo echt zeker te zijn dat het er niet inzit?

Gelukkig geen Hydra meer, dus de flubenol heeft wel iets gedaan. Zouden jullie nog wachten met het uitzoeken van vissen of kun je die wel toevoegen, aangezien flubenol geen uitwerking heeft op vissen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Planaria, wormen en hydra.

Bericht door amber98 »

Ik weet niet wat voor vissen je wil toevoegen, maar veel soorten eten deze soorten als snack.

Je zou eventueel nog kunnen kijken om een planaria val met wat dierlijk materiaal te plaatsten, wellicht van je daar de bloedzuiger mee. Ik zou het verder op z’n beloop laten, waarschijnlijk sterft de rest de komende dag nog.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”