Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Echt super bedankt voor alles ik ga morgen de algen eter terug brengen bij een speciale vis zaak
In Rotterdam en daar. Wat nieuwe planten kopen maar wat moet ik eigenlijk doen met de vissen die er op dit moment in zitten
Ik heb er nu nog in zitten
De algeneter pleco ( en die breng ik dus weg
De algeneter saigon
En een black molly (vrouwtje)
Plus ik vond exht heel veel slakken bij de nieuwe planten
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

En hoe breng ik de algen eter terug?

Plus ik ben 13 😅
Afbeelding

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Muppet1987 »

Nog een tip tegen de slakjes: nieuwe planten van tevoren goed afspoelen onder de kraan (beter geen ijskoud water doen). Slakjes doen geen kwaad, maar kunnen wel een ‘plaag’ worden, als in: niet iedereen vindt het er mooi uitzien. Ze breiden zich snel uit….

Mocht het terugbrengen echt een probleem voor je zijn, dan kan je de gok nemen en elke dag water verversen. Hopelijk gaat het dan goed, maar het is een risico.
Wil je ze wel proberen weg te brengen, dan kan je het beste een viszakje hebben. Elke winkel die vissen verkoopt, heeft wel zo’n zakje waar je vast eentje van mag hebben. Aquariumwater erin, genoeg lucht en dichtknopen. Ik weet niet of een bakje werkt.
Soms is het voor de vis beter om ze te laten zitten, omdat ze anders te gestresst worden. Van de algeneters weet ik dat niet zeker. Feit is in ieder geval wel dat ze in een te kleine bak zitten, dus een nieuw thuis is sowieso nodig!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Ik heb vandaag de waterwaarden gecheckt en alles was goed en geen nitriet maar de ph was 6,4 en ik weet niet of dit goed of slecht is.
Ik ga binnenkort de algen eter wegbrengen en ik heb nieuwe beter planten en een lucht steentje en en ancitrus albino algen eter en die is ech t cool en op zijn groots is die.8 cm en ze zijden dat het in mijn aquarium kon dus samengevat ik heb een nieuwe vis en 6,4 ph

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Muppet1987 »

Een ph van 6,4 is op zich wel oké. Het mooist is rond de 7, maar 6,4 is niet slecht.
Ik snap dat je graag meteen een nieuwe vis wilde, maar het is echt af te raden om dat nu al te doen. Er is net een vis doodgegaan en de bak is nog steeds niet ingedraaid hè! Dus die nitrietpiek kan nog steeds komen! Pas als de bak stabiel is, en dat is na minimaal 4 weken, kan je langzaamaan weer vis toevoegen.
Wat zijn de afmetingen van je bakje? Want ik vind een vis van 8 cm wel te groot…ben je bij dezelfde winkel geweest?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door amber98 »

De vis die je, als het goed is, hebt terug gebracht, was een pleco (ik dacht een ancistrus van onder gezien) en deze soort word 40cm + (groter dan jouw bak dus. Ook een ancitrus hoort hier echt niet in thuis. 8cm is veel te groot voor zo’n klein bakje. Je moet normaal zeker aanhouden 10x het centimeter vis. Dus 8cm vis x 10 is minimaal een aquarium van 80cm (wat vaak rond de 140L water zit) zoal eerder gezegd, is dit aquarium veel te klein voor alle vissoorten. Alleen garnalen en slakken horen in een aquarium zo klein als deze. Vissen absoluut niet.;)

Heel eerlijk gezegd, kun je beter alle vissen weg doen, een groter aquarium kopen en helemaal opnieuw beginnen met de juiste informatie. (Geen advies van de winkel want deze wil overduidelijk dat je vissen en planten doodgaan zodat je nieuwe komt kopen)

Ik lees dat je 13 bent. Heb je je ouders ook laten lezen wat we hebben geschreven? En wat zeggen zij hiervan? Ik neem aan dat zij mee zijn geweest naar de winkel..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Ja ze zijn mee geweest naar de winkel. Maar ze willen niet dat ik een grotere bak koop ze zeggen dat ik eerst met een klijnere bak moet oefenen
En in de winkel (aqua compleet) zijden ze dat die albino ancitrus er wel in mag en in de winkel zaten er twee in een 40 liter bak maar ik hoop wel dat ik zo snel mogelijk en grotere bak mag kopen want ik vind wel zielig voor de vissen
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

En mijn black molly heeft een dikke buik en ademt gek en beweegt minder maar hij eet wel en ik voer hem niet over
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Ik ben bij een vis speciaal zaak geweest en daar heb ik ook een klijn beetje water laten chacken uit mijn tank en ze zijden dat mijn tank hellemaal goed is en. Ik moet wel die pleco algen eter terug brengen want hun kunnen hem nog in een aquarium houden

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Muppet1987 »

Ik vind het heel vervelend om weer te moeten zeggen, maar breng alsjeblieft alle vissen terug. Ze gaan nu zeker weten dood. Begin anders met garnaaltjes. Die zijn ook hartstikke leuk! Ook deze moet je pas na 4 weken een visloze bak te hebben, erin stoppen. Je kan ze ook via marktplaats wel krijgen. Dan ben je niet weer zoveel geld kwijt.

‘Oefenen’ met een kleine bak als deze is lastig, omdat je hier geen vissen in mag houden. Dus óf je stopt hier garnaaltjes in, óf je koopt via marktplaats een grotere bak. Met 60 cm breed kan je al wat meer. In dat geval wil ik je vragen eerst hier te komen voor advies!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door amber98 »

Oefenen met een kleine bak werkt niet, want deze ga je nooit succesvol kunnen onderhouden terwijl jij er niks aan kan doen. Het aantal liter is gewoon echt te weinig, de vissen te bevuilend. Ongeacht wat je doet, de bak zal continu problemen hebben. Dode en zieke vissen, algen die continu keihard groeien, planten die sterven. En dan moet je ook nog eens elke keer zoveel water blijven verversen. Zo verlies je zelf de zin om door te gaan met de hobby en dat is zonde.. algeneters eten overigens geen algen, wel planten en poepen ontzettend veel dus zijn zeker geen helpende diertjes.

Hou er ook rekening mee dat de verkoop bakken heel wat anders zijn dat jouw aquarium thuis. In de winkel zitten ze weliswaar in kleine bakken, maar ik kan je vertellen dat de meeste vissen niet langer dan 1 week hier in zitten en er gigantische filters weggewerkt zijn aan de achterkant.niet vergelijkbaar met jouw aquarium waar het de bedoeling is dat de vissen volwassen in worden. ;)

Als je echt geen grotere bak mag, inderdaad het beste de vissen wegdoen en garnalen nemen (maar eerst dus de bak nog 3weken tot een maand zonder dieren laten draaien anders ben je de garnalen ook zo kwijt) bijv vuurgarnalen zijn hele leuke dieren, ondanks dat ze erg saai lijken. Je kan ze ook groentes voeren zoals broccoli, spruiten of komkommer en kijken hoe de hele groep lekker komt snacken ;) je hebt garnalen in verschillende kleuren. Japonica garnalen zijn iets groter, maar wel doorzichtig.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Muppet1987 »

Hoe gaat het nu?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Ik heb nogsteeds de ancitrus en hij ziet er goed uit plus nu doe ik elke dag een test 6 in 1 waar ik alle waterwardes kan checken en alles is goed met de waterwaardes maar er ligt wel wat poep op de bodem en ik had een probleem met de pleco want bij petsplace wouden ze mij. Pleco niet aannemen
En ik ga nu dan naar aqua compleet om daar de pleco te brengen ik moet dan wel met de metro plus tram omdat ik niet met de auto kan want mijn auders kunnen mij daar niet naartoe brengen en dan ben ik een uur onderweg en ik weet niet of dat wel goed is voor de.pleco en hij is al wat groter en de ancitrus verstopt zich vaak in mijn huisje
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door amber98 »

Bel eerst even of ze de vis aannemen zodat je niet voor niks de vis stress bezorgd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yanis
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 dec 2022 21:44

Re: Help vissen vertonen verlammingverschijnselen!!!

Bericht door Yanis »

Ja ze kunnen hem aannemen en voor de rest is mijn aquarium in top staat heb ik nog wat anders nodig voor mijn aquarium

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”