roze gezwel bij sluierstaart

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RebeccaDM
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2022 16:39

roze gezwel bij sluierstaart

Bericht door RebeccaDM »

Hallo! Ik heb mijn sluierstaart nu net 2 jaar. Hij had vanaf het begin al een kleine knik in 1 van zijn vinnen achteraan. Nu ligt hij al 2 weken steeds op zijn rechterzij. Als ik hem met mijn netje probeerde recht te duwen viel hij na een paar seconden weer neer.
Nu zat hij vandaag voor het eerst uit zichzelf rechtop, en ik zag een groot roze gezwel op de zij waar hij altijd op ligt. (vorige week, toen ik hem nog recht duwde was dit er nog niet).

Heb ik hier te maken met een tumor? Of kan dit gewoon een (vocht?)gezwel zijn doordat hij steeds met die kant van zijn lichaam over de bodem wrijft?

En hoe los ik dit op? Hoe zorg ik er eventueel voor dat die zijkant kan genezen zonder dat hij steeds op die kant gaat liggen?

Zou het eventueel kunnen dat hij te zwaar is geworden en omdat zijn ene vin moeilijk deed, hij zichzelf nu niet meer kan dragen en dus niet meer rond zwemt?

Alvast super hard bedankt voor de hulp!!!
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: roze gezwel bij sluierstaart

Bericht door amber98 »

Helaas moet ik je vertellen dat het aquarium waar de vis in zit veel te klein is. Een sluierstaart goudvis heeft een aquarium nodig van minimaal 120cm waarbij er 50L per vis gerekend moet worden. Aangezien de vis al 2 jaar is, had deze al veel groter moeten zijn. Omdat de vis geen ruimte heeft gehad om te groeien, is de buitenkant klein gebleven, maar de organen groeien wel gewoon verder. Hierdoor is de zwemblaas waarschijnlijk bekneld geraakt, waardoor de vis zichzelf nu niet meer rechtop kan houden.. de plek kan heel veel zijn, beschadiging, tumor, vergroeiing etc, maar om heel eerlijk te zijn, gezonde vissen met zwemblaas problemen hebben bijna geen kans op herstellen, een vergroeide vis al helemaal niet. Daarom ook het vervelende nieuws dat als de vis op de bodem ligt, (dan wel gewoon, dan wel op een zij) een einde maken aan het lijden waarschijnlijk de meest humane keuze is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RebeccaDM
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2022 16:39

Re: roze gezwel bij sluierstaart

Bericht door RebeccaDM »

Ik had volgens de winkelmedewerkers wel voldoende ruimte in mijn aquarium… hij is wel redelijk lang, maar misschien niet breed genoeg dan?
Wel jammer… ik had mijn visje graag nog langer bij gehouden. Alvast bedankt voor de snelle en duidelijke reactie!

Enige tips welke vissen wel geschikt zijn voor een lang maar niet zo breed aquarium?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: roze gezwel bij sluierstaart

Bericht door amber98 »

Er gaat veel foute informatie rond in winkels, zeker met goudvissen. Zo zijn er ook genoeg mensen die zeggen “ja maar de mijne is wel zeker 3 jaar geworden!” Niet wetende dat een goudvis eigenlijk makkelijk 35 jaar kan worden.. 120cm en 50L per vis is echt het absolute minimum. Aquariums van 120cm zijn vaak rond de 300L, je kan daar dus 6 sluierstaarten in houden.

Om te weten of het aquarium geschikt is/gemaakt kan worden voor andere vissen, hebben we wat meer informatie nodig. Wat zijn de afmetingen van het aquarium?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RebeccaDM
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2022 16:39

Re: roze gezwel bij sluierstaart

Bericht door RebeccaDM »

Het aquarium is 40cm lang, 20cm breed en 25cm hoog. Ik heb een filter en mijn steentjes zijn licht grind (1-2mm).

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: roze gezwel bij sluierstaart

Bericht door amber98 »

In 40cm kan enkel 1 betta of Klein schooltje Micro rasboras (bijv boraras brigittae) en garnalen. Wel heb je dan een verwarmingselement nodig. 40cm is te klein voor andere vissoorten.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”