Sluierstaart

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Sluierstaart ligt vaak op de bodem.

Bericht door amber98 »

Dit is helaas waarschijnlijk wel de zwemblaas. Probeer de vis een aantal keer op laag water te zetten voor een tijdje, zodat deze hopelijk zelf de zwemblaas weer kan regelen zonder uitgeput te raken. Hoe groot is het aquarium waar hij inzit?

Gebruikersavatar

Ziggy
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2022 21:57

Re: Sluierstaart ligt vaak op de bodem.

Bericht door Ziggy »

amber98 schreef: 08 jul 2022 16:02 Dit is helaas waarschijnlijk wel de zwemblaas. Probeer de vis een aantal keer op laag water te zetten voor een tijdje, zodat deze hopelijk zelf de zwemblaas weer kan regelen zonder uitgeput te raken. Hoe groot is het aquarium waar hij inzit?
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Hij is daarna weer ‘normaal’ gaan zwemmen maar gister zag ik dat dat hij steeds onder een stuk steen (met een opening) ging liggen. Het leek er op alsof hij erg moe was en rust zocht. Heb de vis nu in een kommetje met aqauriumwater en plantje in laag water gezet. Hij zocht steeds het plantje op zodat ie er onder stil kon blijven. Zielig hoor. Zo even een dagje aankijken voordat ik er weer wat water bij doe? En even drie dagen geen eten las ik? En twee keer water verversen? Doe ik het dan zo goed?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Sluierstaart

Bericht door amber98 »

Het water moet echt net hoog genoeg zijn dat de vis onder water is, zodat deze dus met drijven de bodem raakt. (Buik op de grond rugvin tegen wateroppervlakte) zodat de vis geen moeite hoeft te doen.

Gebruikersavatar

Ziggy
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2022 21:57

Re: Sluierstaart

Bericht door Ziggy »

amber98 schreef: 11 jul 2022 19:04 Het water moet echt net hoog genoeg zijn dat de vis onder water is, zodat deze dus met drijven de bodem raakt. (Buik op de grond rugvin tegen wateroppervlakte) zodat de vis geen moeite hoeft te doen.
Dat heb ik gedaan. Het is nu dag twee en het lijkt wat beter te gaan. Maar ik laat de vis gewoon nog even op laag water. Toen ik net het water ging verversen had ik hem heel even in wat meer water zitten en toen zag ik hem wel goed zwemmen. Morgen langzaam eens kijken of hij kan eten. Steeds weer wat water erbij doen en over een paar dagen terug het aquarium in?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Sluierstaart

Bericht door amber98 »

Probeer niet te snel te gaan, beter een dag te lang op laag water dan te kort en weer opnieuw moeten starten. Wel het water verversen, zeker met het hete weer dan zit er weinig zuurstof in

Gebruikersavatar

Ziggy
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2022 21:57

Re: Sluierstaart

Bericht door Ziggy »

amber98 schreef: 12 jul 2022 17:41 Probeer niet te snel te gaan, beter een dag te lang op laag water dan te kort en weer opnieuw moeten starten. Wel het water verversen, zeker met het hete weer dan zit er weinig zuurstof in
Okay. Bedankt voor je tips. Het is nu dag 4 (vanaf zondag avond laat) dat hij in een bakje met laag water ligt. Met het verversen van het bakje laat ik hem even zwemmen in een kommetje en dat gaat al wel een stuk beter maar ik zie hem nog wel moeite doen. Ik had iedere dag een takje waterpest in het bakje gedaan en daar heeft hij steeds van gegeten (stom want dat eten moest natuurlijk ook even stil liggen) Maar goed, ik zie het beestje iig vooruitgaan al vind ik het wel langzaam gaan. Gewoon even zo doorgaan dus voordat hij weer terug het aquarium in kan?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Sluierstaart

Bericht door amber98 »

Als je het idee hebt dat het beter gaat kan hij terug en dan in de gaten houden. Zwemblaas kan een blijvend probleem zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”