Discusvissen dood door black mollies?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
boekenfan
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2021 13:33

Discusvissen dood door black mollies?

Bericht door boekenfan »

Ik heb sinds ruim 6 weken een groter aquarium (volume > 400 liter). Ik had hier 2 discusvissen in, een groepje corydoras en een 6tal black molies. Vorige week heb ik hier 6 discusvissen bij gekocht. Binnen een week waren er 5 dood en 1 van mijn oude discusvissen is ook dood gegaan. De 6e die ik had gekocht ziet er zeer slecht uit. Ik heb mijn waterkwaliteit gecontroleerd en die is prima. Ik ben terug gegaan naar de winkel waar ik ze had gekocht. Daar zeggen ze dat ze waarschijnlijk dood zijn gegaan aan een bacteriele infectie (wat me redelijk lijkt). Ze zeggen ook dat het niet aan hun ligt aangezien hun vissen dan ook ziek waren geworden. Volgens hun komt het door mijn black molies. Dat die bacterien bij zich kunnen dragen waar discusvissen gevoelig voor zijn en dat ze daarom zijn overleden. Ik kan hier niets over vinden op internet. Weet iemand of dit klopt / waar kan zijn? En zo ja, is hier iets tegen te doen of moet ik mijn black molies wegdoen als ik discusvissen wil?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Discusvissen dood door black mollies?

Bericht door amber98 »

Ik denk niet dat het aan de black mollies ligt. Discusvissen zijn gewoon heel erg gevoelig, zeker wanneer je er nieuwe bijzet, kun je al last krijgen van kruisbesmetting. (Het feit dat ze uit ander water komen en niet gewend zijn aan andere ziektes of waterwaardes). Discusvissen zijn nu eenmaal geen makkelijke vissen. Hier al heel wat ervaring, zowel ik als m’n vriend hebben bijna alle vissen al gehouden, we hebben op dit moment in totaal zo’n 2000L aan aquariums staan waarvan ook veel succesvolle kweek, maar toch de discussen blijven lastig. Ik denk dat we wel 8 verschillende ziektes al gehad hebben bij de discussen of ze vermageren ondanks heel veel voederbeurten per dag. In het verleden heeft m’n vriend meerdere keren succes discussen groot gekregen, maar nu lijkt het gewoon niet te willen lukken. Bij een vriend precies hetzelfde. Alles in orde, ruime ervaring met heel veel vissen en het kweken ervan, koppeltje volwassen discussen aangekocht en dag erna was het klaar.. 2 dode discussen.

Buiten het feit dat ik niet denk dat het aan de black mollies ligt, zijn black mollies eigenlijk niet geschikt om te combineren. Black mollies wensen namelijk een hoger zoutgehalte dan volledig zoetwater, iets waar discussen heel slecht tegen kunnen. (En ook andere vissen vinden dit vaak niet prettig)

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”