Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rickerdt
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 mar 2021 07:34
Locatie: Geertruidenberg

Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.

Bericht door Rickerdt »

Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.
Ik heb er vorige week dinsdag een groepje Red Rili's in losgelaten.
Zo op het eerste gezicht ging alles goed.

Alleen na twee dagen had ik helaas een dode garnaal.
Dat kan door meerdere oorzaken komen, ik dacht dat aan de stress van de verhuizing, of de overgang naar ander water, pech met vervellen of iets dergelijks.

Gisteren trof ik weer een dode garnaal aan, deze zat helaas klem tussen de zijkant van mijn filter en de ruit.

Deze twee garnalen waren helemaal niet meer transparant, dat deel was helemaal wit.

En nu net tref ik wederom een dode garnaal aan, deze ronde, tot overmaat van ramp, een van de twee zwangere garnalen.
Alleen zij is dus nog wel transparant.
Is ze nu wel dood, of is ze verveld en zitten er nog wat eieren in?

Afbeelding

Ik begin mij nu toch wel zorgen te maken, want ik was er echt van overtuigd dat mijn bak picobello in orde was, nu begin ik te twijfelen.

Ik heb hier een samenvatting van mijn bak.

Ik heb verder een zakje Saechem Purigen in mijn filter en geef ik Colombo Flora Grow Carbo.
Met de Flora Grow Plant Fertilizer stop ik even voor de zekerheid, ik las net dat een kleine hoeveelheid koper in zit.

Een lang verhaal, ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken.
Alvast bedankt. :(
"Anyway, like I was sayin', shrimp is the fruit of the sea. You can barbecue it, boil it, broil it, bake it, saute it. Dey's uh, shrimp-kabobs, shrimp creole, shrimp gumbo. Pan fried, deep fried, stir-fried." - Benjamin Buford Blue

Gebruikersavatar

Frukje
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jan 2021 09:17

Re: Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.

Bericht door Frukje »

Ik begrijp je zorg

Bij mij ook af en toe 1 en niet in 1x de hele kolonie. Dus ja, wat scheelt er?

Ik ben er niet van overtuigd dat m’n waterwaardes 100% zijn. Ze lijken goed maar misschien toch ergens teveel belasting voor de garnaaltjes

Wit na overlijden kan duiden op een schimmel of bacterie meen ik. Maar wat je daaaaar tegen doet :kwnie:

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.

Bericht door Muppet1987 »

Als het een vervelling is, ‘waait’ het heel makkelijk op als je er langs wappert. Heb je de waardes nog weer gecheckt?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rickerdt
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 mar 2021 07:34
Locatie: Geertruidenberg

Re: Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.

Bericht door Rickerdt »

Goedemorgen,
Helaas blijft ze gewoon liggen met het wapperen.
En ook zij is inmiddels wit geworden van binnen.

Mijn waterwaarden zijn volgens mij in orde.
Nitriet en nitraat zijn allebei 0.
GH en KH zijn allebei 6
pH is 7.2
En Chlorine zit ook op 0.
Verder laten mijn stripjes niets zien.

Ik heb nog eens wat rondgelezen en het lijkt inderdaad veel op een bacteriële infectie.
Ik zal vanmiddag eens contact opnemen met mijn llfs.l, kijken of hij meer informatie heeft en misschien ook een medicijn er voor heeft.
"Anyway, like I was sayin', shrimp is the fruit of the sea. You can barbecue it, boil it, broil it, bake it, saute it. Dey's uh, shrimp-kabobs, shrimp creole, shrimp gumbo. Pan fried, deep fried, stir-fried." - Benjamin Buford Blue

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rickerdt
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 mar 2021 07:34
Locatie: Geertruidenberg

Re: Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.

Bericht door Rickerdt »

Net bij de lfs geweest.
Het witte treed pas op, na het overlijden en het rood blijft rood, dus hij denkt dat het waarschijnlijk geen bacteriële infectie is, hij vermoed toch een vervellings probleem.
Daarnet de garnaal van gisteren erbij gepakt (bekertje) en er zit inderdaad een scheur op de rug.

Ik heb nu Crusta Chitin+ toegevoegd, alles even goed in de gaten houden en duimen...
"Anyway, like I was sayin', shrimp is the fruit of the sea. You can barbecue it, boil it, broil it, bake it, saute it. Dey's uh, shrimp-kabobs, shrimp creole, shrimp gumbo. Pan fried, deep fried, stir-fried." - Benjamin Buford Blue

Gebruikersavatar

Frukje
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jan 2021 09:17

Re: Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.

Bericht door Frukje »

Hoe gaat het met de garnaaltjes?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.

Bericht door amber98 »

Misschien een te hoge ph? Normaal zorgt dat ook best wel voor wat problemen

Gebruikersavatar

Frukje
0-200
0-200
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jan 2021 09:17

Re: Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.

Bericht door Frukje »

Ik heb idd m’n ph ietsje verlaagd, en sindsdien geen uitval meer gehad * afkloppen *

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rickerdt
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 mar 2021 07:34
Locatie: Geertruidenberg

Re: Ik begin mij wat zorgen te maken over mijn garnalen.

Bericht door Rickerdt »

Hoihoi, het is al weer even geleden maar het gaat nu goed met de garnaaltjes hoor!
Er is niemand meer uitgevallen en ze hebben inmiddels ook wat gezelschap gekregen! ;)

Ondertussen heeft mijn bak helaas wel wormen gekregen ( vermoedelijk toen ik mijn Crypto verving), dus ben ik een flubenol kuur gestart.
Mijn slakken zitten nu dus netjes in quarantaine.
Over een maandje of twee mogen ze weer terug.

Verder ga ik vanavond beginnen met CO2, ik zal straks mijn bakje wel even updaten.
"Anyway, like I was sayin', shrimp is the fruit of the sea. You can barbecue it, boil it, broil it, bake it, saute it. Dey's uh, shrimp-kabobs, shrimp creole, shrimp gumbo. Pan fried, deep fried, stir-fried." - Benjamin Buford Blue

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”