Vissen dood, maar garnalen niet. Oorzaak en oplossing?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tanked86
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2021 14:08

Vissen dood, maar garnalen niet. Oorzaak en oplossing?

Bericht door Tanked86 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, maar hoop dat jullie me kunnen helpen. Het wordt een lang verhaal, maar hopelijk maakt dat de situatie duidelijk.

Ik heb een aquarium van ongeveer 35/40 liter (helaas nu geen ruimte voor iets groters). De bak draait sinds oktober vorig jaar en na ruim een maand daarna heb ik een schooltje blauwe neon (Paracheirodon simulans) en sinds 2 januari ook een groepje crystal red garnalen. Verder zit er al die tijd een kokosnoot, stuk kienhout, waterpest en javamos in.

Sinds maandag heb ik er een nieuw stuk riverwood bij gedaan, dat een maand heeft ingewaterd. Hierdoor ook de zandbodem wat overhoop gehaald. Gelijktijdig een waterwissel gedaan, maar filter niet schoon gemaakt. Binnen 24 uur gingen 5 van de 11 blauwe neon dood, de garnalen lijken nog helemaal gezond.

Ik ben dinsdag naar de lfc gegaan en die hebben de standaard watermetingen gedaan, nitriet was iets verhoogd. Verder geen bijzonderheden. Zij geven aan dat nitriet de oorzaak is en het advies om elke dag waterwissels van 1/3 te doen. Dit gedaan en nu 2 dagen verder nog eens 5 blauwe neon dood.

Ik heb het idee dat er een andere oorzaak (en dus ook andere oplossing) is. Ik zou namelijk verwachten dat de garnalen eerder last zouden hebben van nitriet, dan de vissen. Wat denken jullie?

P.s. Een ander stuk riverwood dat in dezelfde inwaterbak heeft gelegen was zacht en heb ik dinsdag teruggebracht naar de lfc. Waarschijnlijk toch iets gaan rotten, daarom een nieuw stuk gekregen wat nu apart staat in te wateren.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vissen dood, maar garnalen niet. Oorzaak en oplossing?

Bericht door amber98 »

Als nitriet nog verhoogt is, is het aannemelijk dat dit de oorzaak is. Kan zo snel niks anders bedenken. Sommige individuen kunnen er beter tegen dan andere, wat in verklaren waarom de garnalen wel nog leven

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tanked86
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2021 14:08

Re: Vissen dood, maar garnalen niet. Oorzaak en oplossing?

Bericht door Tanked86 »

@amber98, bedankt voor je reactie.

2 dagen later waren helaas alle visjes dood. Vandaag was het nitriet helemaal weg. Een andere medewerker van de lfs vond het ook vreemd dat de garnalen het wel hebben overleefd. Misschien heel veel geluk gehad.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vissen dood, maar garnalen niet. Oorzaak en oplossing?

Bericht door amber98 »

Vervelend dat alles dood is.. ik denk toch de nitriet, dat is de meest logische verklaring

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”