Schimmels en ziektes

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
miloukramer
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2020 18:51

Schimmels en ziektes

Bericht door miloukramer »

Hallo iedereen,

Zo uit het niets zat er allemaal schimmel op de grond en decoratie in mijn aquarium van 50L.
Nu heb ik hem helemaal schoongemaakt met een grote waterwissel maar wil ik graag weten waar dit vandaan kan komen.
Ook heeft mijn neontetra wss bekrot en mijn vrouwelijke kempvis een aangevreten staart en vinnen.
Mijn neon tetra heb ik nu in een plastic bakje sinds de schoonmaak vandaag want ik weet niet wat ik moet doen.
In mijn aquarium zitten:
3 roobbaarsbarbelen
2 zebra visjes
2 black molly's
2 vrouwelijke kempvissen
1 neon tetra (ik weet dat deze in groepen horen, maar ik kreeg het aquarium van andere mensen en op de ksmpvissen na was dit de bewoning).

Kan iemand mij helpen?
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Schimmels en ziektes

Bericht door amber98 »

Betta heeft last van vinrot, zelfde bacterie als Bekrot bij de neon tetra. Het kan dat de barbelen of de danios eraan hebben geknabbeld, maar op dit moment is sowieso vinrot aanwezig. Bak kun je het beste behandelen met medicatie. Van het bestand klopt helaas niet veel, op 50L kun je eigenlijk alles wat er in zit, op 1 betta na het beste in een groter onderkomen zetten. Mocht je hulp willen hebben om te kijken wat er eventueel wel in kan, mag je natuurlijk een topic hierover openen. ;)

Gebruikersavatar

Garnaaltje4762
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2020 11:43

Re: Schimmels en ziektes

Bericht door Garnaaltje4762 »

Ik heb een gezelschapsaquarium met kleine vissoorten en garnaaltjes (Japonica garnaal of Amano garnaal) ook waaierhandgarnalen zitten erbij.
Nu, ik heb gemerkt dat er guppen, denk ik, vinrot hebben, en dat er neon-tetra 'sommigen' met een ingevallen buik rond zwemmen ook is er een goudbarbeeltje met een puiloogje.
Welke medicatie kan, mag ik gebruiken dat NIET schadelijk is voor de garnalen en slakken en zeker de 7 'Anatome Helena slakken'?
Hopelijk kan hier mij iemand helpen?
Groeten Gino

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Schimmels en ziektes

Bericht door amber98 »

Als het schadelijk is hoort het er bij te staan. Ik zelf heb nog nooit problemen gehad met het gebruik van colombo, maar weet niet zeker of dit een genomen risico is. Ik gebruik het normaal gesproken blindelings en ook regelmatig is een overdosering zonder problemen met verschillende garnalen en slakken. (Heb nog nooit echt opgelet of er in de beschrijving staat dat het schadelijk kan zijn)

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”