Is mijn Telescoopoog ziek?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jj1995
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2018 09:19

Is mijn Telescoopoog ziek?

Bericht door jj1995 »

Beste leden,

Ik heb mijn telescoopoog sluierstaarten nu ruim 1.5 jaar en ze hebben nooit iets geks gehad. Sinds een dag of 2 zit er bij één sluierstaart een witte vlek op zijn kop, iemand enig idee wat dit kan zijn? Het lijkt een beetje sponsachtig.


Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Is mijn Telescoopoog ziek?

Bericht door amber98 »

Het zou schimmel kunnen zijn maar het is lastig te zien. Hoe groot is de bak, Hoe vaak ververst je en zit er een filter in?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jj1995
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2018 09:19

Re: Is mijn Telescoopoog ziek?

Bericht door jj1995 »

Ja klopt, er zit een filter in de bak. Er zit ongeveer 30 liter water in op 3 vissen. We maken de kom iedere maand schoon, maar we merken dat de vissen eigenlijk te groot zijn geworden voor de kom. Hij word nu ook sneller vies sinds een tijdje. Groter aquarium is al in huis en willen we ze met de volgende schoonmaak in zetten.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Is mijn Telescoopoog ziek?

Bericht door amber98 »

30L is helaas veel te klein en 1x per maand schoonmaken is veel te weinig voor goudvissen. Met 3 sluierstaarten heb je al een aquarium nodig van 150L (liefst 120cm lang), aan te raden is een extern filter, weinig decoratie en wekelijks 50% water verversen ;) wat de plek betreft, lijk het op schimmel als je deze vergelijkt met foto's op internet? Zoja dan kun je het beste behandelen met Colombo cerpofor alparex of een sera product (GEEN esha 2000, meeste ziektes zijn hier resistent tegen) om wat zuiniger te doen met het medicijn, kun je dit wel prima doen in 30L.

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Is mijn Telescoopoog ziek?

Bericht door Loraine »

Je ziet dit ook wel bij vissen die veel luchthappen, in dat geval is het een uitdrogingsplek.

Maar 30l is idd veel te klein, sluierstaarten moeten minimaal 1m baklengte hebben en minimaal 50l water per vis.
Ze doen het daarbij erg goed met een pomp met flink wat overcapaciteit (liefst in combinatie met een flinke bioloog) en wekelijks minimaal 50% waterwissels.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”