vinrot

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

vinrot

Bericht door tobyderks »

Ik heb zojuist gezien dat een van m'n diamandgoerami's vinrot heeft :( . De rest van mijn vissen lijkt (nu nog) gezond. Ik wil de goerami uitvangen en even in een quarantaine bak zetten, maar momenteel heb ik alleen maar een 30l leeg staan. Kan hij hier in?
In het verleden heb ik vinrot behandeld met zeezout. Dit sloeg goed aan, maar nu lees ik net op internet dat ik beter geen zout kan gebruiken. iemand ervaring met vinrot? Wat kan ik het beste gebruiken om het te behandelen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: vinrot

Bericht door amber98 »

Momenteel heb ik de beste ervaring met Colombo bactyfec. Aangezien het besmettelijk is, zou ik geen risico nemen en de hele bak behandelen. Als je hem toch apart wil zetten, kan dat wel in 30L. Catappabladeren of elzenproppen kunnen meehelpen met de behandelen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: vinrot

Bericht door tobyderks »

Thanks Amber, dan ga ik dat bestellen! Ik had hem toch even apart gezet gister. Maar dan behandel ik de hele bak even. Heeft het verder geen negatief effect op planten of garnalen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: vinrot

Bericht door amber98 »

Normaal gesproken zou het onschadelijk moeten zijn voor garnalen e.d. heb ook nog geen uitval na gebruik gezien. De leverancier geeft aan dat het onschadelijk is, maar geen garantie erop geeft in uitzonderlijke gevallen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: vinrot

Bericht door tobyderks »

oke nouja dan probeer ik het gewoon. ik heb het besteld! heb de goerami vandaag toch ook een zoutbadje gegeven, maar hier leek hij niet goed tegen te kunnen dus heb hem na een minuut meteen weer terug in zijn bakje gezet. inmiddels is hij weer actief dus volgens mij heeft hij er niks aan over gehouden. maandag start ik met de medicatie.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: vinrot

Bericht door tobyderks »

De kuur heeft gewerkt! Zijn vinnen zijn al goed terug aan het groeien. Maar er zit nog een negatieve kant aan het verhaal, nu ik hem apart heb kunnen observeren, ben ik er achter gekomen dag hij een zij is😡. Dat verklaard een hoop. Fijn weer dit, het is bij mij ook altijd wat met koppels... Als ik ooit geen goerami's meer heb komen er voorlopig ook geen nieuwe, heb geen zin meer in dat gedoe.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: vinrot

Bericht door Erik1974 »

Mooi dat de kuur helpt!

Gaat 2 vrouwtjes niet goed dan? Lijkt me beter dan 2 mannetjes :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: vinrot

Bericht door tobyderks »

Nou in het begin was het steeds ruzie. Nu leek het minder te worden maar de grootste dame ging nog wel eens achter deze aan.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: vinrot

Bericht door amber98 »

Gelukkig heeft het medicijn wel geholpen!

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”