Betta ziek? Help!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leonie208
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 apr 2018 18:02
Locatie: Oegstgeest

Betta ziek? Help!

Bericht door Leonie208 »

Hi!

Het valt me al een tijdje op dat mijn betta vrouwtje sloom is, zich vaak verstopt in het holletje, op/bij de filter gaat zitten en ook bijna niet meer eet. Maar vanmiddag zag ik ook dat de schubben een beetje naar buiten stonden en ze er daardoor een beetje doffig uit zag.


Dat had ik ook bij mijn andere vrouwtje gezien maar toen dacht ik dat het vanzelf weg zou gaan en die is uiteindelijk overleden. Maar dat is wel al 2 maanden geleden geloof ik.

Ik wil niet dat dit nog eens gebeurt! Al helemaal niet omdat deze vis heel veel voor me betekend door allerlei gebeurtenissen.
Ik heb heel veel gegoogled maar ik kon nergens er iets over vinden.

Weet iemand wat het is en hoe ik haar kan redden?
Ik zou kapot gaan als zij ook overlijd!




Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leonie208
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 apr 2018 18:02
Locatie: Oegstgeest

Re: Betta ziek? Help!

Bericht door Leonie208 »

Zou ik een zoutbad kunnen proberen? En hoe gaat dit dan precies in zijn werk?

Hier nog wat foto's


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta ziek? Help!

Bericht door amber98 »

Uiteenstaande schubben wil meestal zeggen buikwaterzucht (geen behandeling voor, vis lijdt enorm). Op het filter gaat liggen of iets dergelijks geeft uitputting aan, mogelijk door ziekte. De betta verliest kleur dus er is duidelijk iets mis. Overigens heb je een betta man en geen vrouw. Zit er nog een andere man in het aquarium? Dit kan uitputting verklaren. Zoja direct apart zetten! Bettas zijn eigenlijk solitaire vissen. Ook vrouwen bij elkaar of man met vrouwen kan voor teveel stress en uitputting zorgen

Een zoutbadje kan soms helpen. Je neemt wat aquariumwater in een bakje, doet hier zout in ZONDER jodium (verhouding is op internet te vinden, weet ik niet uit mijn hoofd) vervolgens zorgen dat alles goed is opgelost en dan de betta in het bakje voor ongeveer 10 min tot 15 min. Hou de betta goed in de gaten of deze normaal gedrag vertoont, anders direct weer terug zetten in zoetwater! Het beste kun je een betta uitvangen met natte hand.

Hou er rekening mee dat bettas maar ongeveer 2 jaar worden en dit misschien komt door ouderdom (er kunnen veel meer factoren zijn)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leonie208
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 apr 2018 18:02
Locatie: Oegstgeest

Re: Betta ziek? Help!

Bericht door Leonie208 »

Bedankt voor de reactie!

Is het echt een man? Misschien is het handig om te weten hoe je dat gezien hebt voor als ik een keer een nieuwe betta koop :)

Nee, er zit geen andere man in, ook geen andere vrouw. Er zit wel een stelletje gourami's in, maar tot zover ik gezien heb zijn die alleen met elkaar en zichzelf bezig, al komt het vrouwtje nog wel eens kijken maar verder niets. Als de jonge gourami's weg zijn heb ik een speciaal betta aquarium voor hem maar dat moet nog even wachten. Ik zou wel nog een aquarium willen opzetten voor hem maar mijn ouders vinden dat onzin.

Dan zal ik morgen alles afzoeken naar zout zonder jodium en anders fiets ik even naar de winkel. Bedankt voor de reactie!

Net heeft hij weer even rondgezwommen en nu is het licht uit maar ik denk dat hij wel weer bij de filter zit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leonie208
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 apr 2018 18:02
Locatie: Oegstgeest

Re: Betta ziek? Help!

Bericht door Leonie208 »

Ik denk niet dat het ouderdom is aangezien ik hem pas een paar maanden heb en toen we hem kochten hij nog 3 X zo klein was

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta ziek? Help!

Bericht door amber98 »

Bettas die te koop zijn, zijn meestal al rond de 8 maanden. (Ze zijn dan nog smal en redelijk klein) de aarsvin is puntig, de borstvinnen hebben wit aan de punten en de rugvin ligt redelijk ver naar achter. Vermoedelijk zie je ook geen eipunt? (Wit puntje tussen de borstvinnen op de buik) hoewel sommige bettas ook valse legbuizen dragen. Gouramis kunnen wel degelijk voor stress zorgen, ze zijn immers territoriaal in dezelfde zwemlaag. Heb je drijfplanten? Is de stroming niet te sterk? Wat heeft hij vandaag gegeten?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leonie208
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 apr 2018 18:02
Locatie: Oegstgeest

Re: Betta ziek? Help!

Bericht door Leonie208 »

Bedankt!

Ik ga morgen even goed kijken.

Ik heb geen drijfplanten, ik heb er wel naar gezocht in een dierenwinkel maar daar kon ik ze niet vinden, misschien binnenkort mijn vader heel lief aankijken om me naar de dierenwinkel verder te brengen, dat is te ver op de fiets en bovendien ken ik de weg niet.

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ik voor de zekerheid wel even de filter wat zachter ga zetten.

Hij eet altijd in de middag wat vlokvoer en soms wat betta brokjes

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Betta ziek? Help!

Bericht door amber98 »

Drijfplanten zijn veel makkelijker te vinden in tuincentra op de vijverafdeling ;)

Hou er rekening mee dat er een kans bestaat dat hij het niet gaat redden, bettas de dit soort symptomen hebben houden het niet altijd lang vol. (Kan wel, maar wees voorbereid)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Leonie208
0-200
0-200
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 apr 2018 18:02
Locatie: Oegstgeest

Re: Betta ziek? Help!

Bericht door Leonie208 »

Dan zal ik binnenkort even gaan kijken :)

Bedankt voor de hulp, ik zal in ieder geval alles doen om hem te redden! Ik hoop dat hij sterk genoeg is, hij heeft meerdere dingen overleeft, (zoals toen ik hem ineens op mijn bureaustoel vond) maar toen zat hij nog apart in een kleine kom, zonder filter, verwarming etc.
Duimen dat hij morgenochtend niet verder achteruit is gegaan.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”