Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door Nynke »

Een van mijn Roodkopzalmpjes heeft sinds een paar dagen een bult op de kop. Eerst leek het gewoon een bult, vervolgens meende ik een stipje erin te zien. Nu zit er duidelijk een witte stip op (en misschien ook deels in) de bult. Geen van de andere vissen heeft dit. De vis is gewoon levendig en eet goed. Een ander zalmpje zonderde zich de afgelopen dagen wel af en haalde snel adem, maar die doet nu ook weer met de groep mee.

Dit is de derde dag dat ik Esha2000 en Exit geef. Het lijkt te helpen voor de snel ademende vis, maar ik vraag me heel erg af wat dat bultje met de witte stip is. Witte stip is het niet, ik weet hoe dat eruit ziet en heb het ook wel gehad in mijn aquarium vroeger. Dit is echt anders. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door amber98 »

Heb je misschien een foto? Dan is het makkelijk om te beoordelen wat het precies is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door Nynke »

Heb even geprobeerd, dit is het beste wat ik kon maken:

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door amber98 »

Ik vind het er toch uitzien als witte stip, alleen is de weerstand van je vissen blijkbaar hoog waardoor de witte stip niet overal zit.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door Linda »

Is het geen schimmel?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door amber98 »

Schimmel is normaal gesproken toch niet zo mooi rond? Of kan het er ook zo uitzien?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door Nynke »

Sorry, witte stip kan ik me echt niet voorstellen. De foto vertekent ook wat dat betreft, het is echt een soort stip in de huid nog, niet op de huid. Het is 'een' witte stip, maar niet 'de' Witte Stip ;).

Geen idee of het een schimmel is, ik heb het nog nooit gezien... De vis zelf ziet er levendig uit, doet lekker mee met de rest, eet goed etc. Alleen die stip zit er dus nog steeds. Vind het heel gek...

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door Martine83 »

Misschien een parasiet of gezwel?
Ik heb dit ook wel eens met vissen gehad, is inderdaad geen witte stip in elk geval.
Is de vis aan het schuren?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door amber98 »

Witte stip kan ook in de huid zitten hoor. Ik heb er hier ook afentoe nog een tussen zitten met een stip in de huid, redelijk snel is deze weg. (Heb ooit erge witte stip gehad)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door Nynke »

@ Martine83: ik zit zelf te denken aan een parasiet ja... Hoe heb jij het opgelost? De vis schuurt verder niet

@ Amber98: Echt? Ik heb nog nooit gehoord dat stip ook in de huid kan zitten, altijd alleen op de huid. Maar als het witte stip zou zijn, dan zouden er ook meer stippen moeten komen toch? Het blijft vooralsnog echt bij deze ene stip... Al moet ik zeggen dat twee andere zalmpjes vanochtend heel bleek waren in de loop van de middag is dat weer bijgetrokken. Geen idee wat het was. En het visje met deze stip begint er nu toch wat minder goed uit te zien en ook wat minder goed te zwemmen...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wit puntje op kop Roodkopzalm (geen Witte Stip)

Bericht door amber98 »

Het kan nog steeds wat anders zijn, maar ik sluit witte stip niet uit. Zoals ik als zei kan het door een hoge weerstand maar 1 stip zijn. Bijna elke vis draagt witte stip mee; maar je ziet het pas als de weerstand verlaagt is en de parasiet toe kan slaan

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”