Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yzoltan
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:49
Locatie: Almere

Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Yzoltan »

Sinds het zo warm is ligt mijn goudvis (ouder dan 5 jaar i.i.g.) en zo'n 15 cm groot inclusief staartvin, op de bodem van de bak.
Ik verschoon het water elke dag voor meer dan de helft.
Hij heeft nét vers water gehad.

Zijn vriendje zwemt nog flink heen en weer.
Wat zou er aan de hand zijn??? :?:
:vis:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Linda »

Hoe groot is de bak waar ze in zitten?
En heb je misschien een foto?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yzoltan
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:49
Locatie: Almere

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Yzoltan »

Afbeelding


Het is een 15 l. bak.
Ze eet ook niet trouwens en ligt vnl. op de bodem, bij haar vriendje.
Echt heel zielig! Heb haar al járen nl.
Ik betwijfel of een grotere bak uitkomst zou bieden? (ik weet dat ze recht hebben gezien hun grootte op een grotere bak...)
Dank voor je reactie.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door amber98 »

15L is veel te weinig helaas.. de vissen op de foto zijn gewone goudvissen welke een zwemruimte van 4m nodig hebben om baantjes te trekken en zo'n 200L per vis(!). Eigenlijk alleen vijvers zijn dus geschikt.. Aangezien hij in 5 jaar tijd maar 15cm is ipv het dubbele, zullen zijn organen te erg vergroeid zijn. Ik denk dat dit dan ook het probleem is en dat de vis langzaam het einde van zijn leven bereikt :( aangezien je toch welke dag ververst, mag je best elke dag bijna alles verversen (100% is geen probleem als je het dagelijks doet) goudvissen zijn enorme vervuilers en misschien verlicht dit wat voor de vis. Helaas niet echt wat je had willen horen denk ik, waarschijnlijk ben je verkeerd voorgelicht door de verkopers zoals vele.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yzoltan
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:49
Locatie: Almere

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Yzoltan »

Ik schrik wel van je bericht en denk dat je zeker gelijk hebt.....
Ik zal iemand zoeken met een vijver nu in de tuin.
Ondertussen bak blijven verversen elke dag.
dus een grotere bak kopen heeft geen zin (meer)? 20 of 25 liter dacht ik. :?
Dank voor je reactie anyway!!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Linda »

Oei, 15 liter is inderdaad wel erg weinig.. Ik heb een bak staan van 19 liter en die vind ik al te klein voor vissen en is dan ook alleen geschikt voor garnalen.

Ik ben het geheel met Amber eens. Wanneer vissen welke vissen dan ook, te klein gehouden worden gaan ze stresshormonen afgeven aan het water waardoor hun groei stagneert. Ze blijven kleiner en vergroeien.
De organen echter blijven gewoon doorgroeien.. Je kunt je voorstellen dat dat niet past..

Een bak die 10-20 liter groter is zal helaas niet helpen. Wat je wel kunt doen is advies vragen hier op het forum wat je dan wel in zo'n formaat bak zou kunnen houden.

Ik zou je trouwens willen adviseren voor een leuk visbestand om een bak van minstens 60 liter te nemen.

Gebruikersavatar

marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door marlieke »

Hoi Yzoltan, wat vervelend dat jouw vriendje het moeilijk heeft. Een vis die bij de bodem gaat liggen is geen goed teken.
De warmte zou een rol kunnen spelen. Je hebt natuurlijk maar weinig water in je bak door de kleine afmeting, dus je kunt je voorstellen dat het water snel opwarmt en afkoelt. Die fluctuatie is niet goed voor je vissen, en ook moeilijker voor jou om stabiel te houden. Dus een grotere bak is een goede optie. Je hoeft je vis echt niet meteen in de vijver te gooien, maar ga om te beginnen voor een standaard 60cm bak, dat zal jou ook helpen het water stabieler te houden.
Is je vis aan het happen naar lucht? Zuurstof vervliegt sneller in een warme bak, dus hij zou een tekort kunnen hebben. Normaal gesproken gaan ze dan naar de oppervlakte om zuurstof te zoeken tenzij ze de kracht niet meer hebben.
Eet hij niet? Dan kan het intern zitten (bijv. vergroeiingen of blaasziekte) en heeft hij moeite om te eten. Voer niet teveel en pas je voedsel aan wat lichter verteerbaar is voor hem.

En natuurlijk verversen, water testen en zoveel mogelijk stabiel houden tijdens het warme weer.

Succes hoop dat het goedkomt.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door amber98 »

60L is voor deze vissen nog steeds veel te klein. Nu het lekker warm is, kun je ze het beste in een vijver zetten zoals je van plan was. Ze hebben nu nog tijd zat om daaraan te wennen voor de winter start ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yzoltan
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:49
Locatie: Almere

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Yzoltan »

Super bedankt voor al jullie goede en lieve reacties!

vanmorgen was mijn vissie al weer iéts opgeknapt en heeft zelfs gegeten! Ze heeft nog wel steeds de neiging om naar de bodem te zakken af en toe. Hapt niet naar lucht! :vis:
Heb een dure mooie plant gekocht, want uit nood had ik er even 2 plastic plantjes in gezet en ik vrees dat dat ook geen goed gedaan heeft! Ze is altijd gewend geweest aan échte planten nl.
Ik ga me oriënteren op een vijver in de tuin, hoe duur de aanleg daarvan is. Dan kan ik deze twee leukerds tenminste hóuden, je raakt verknocht aan die beestjes gek genoeg. Ze reageren op me altijd!
Ik heb begrepen dat een iets grotere bak weinig soelaas biedt hier. Hoewel ik toch denk ik in eerste instantie (dus nog vóór de vijveraanleg....hoe duur?? Iemand een idee??) om een iets grotere bak voor ze te kopen.
Dat scheelt allicht iets in zwemmogelijkheden.
:P

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door amber98 »

Je kan ook voor tijdelijk een speciekuip kopen van 100L, vaak heb je die al voor 15 euro.

Hoe duur een vijver is, is geheel afhankelijk van wat je wil en hoe. Vijver folie of voorgevormde, afmetingen, diepte die uitgegraven moet worden, planten die erin komen, welk filter, wel of niet een watervalletje etc. Een winkel die vijvers aanlegt kan je veel beter helpen met de prijs die past bij jou idee

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Erik1974 »

Lees mijn bericht niet als een poging om je neer te halen alsjeblieft, maar het zou al wel eens te laat kunnen zijn, het hoeft niet maar bedenk je goed dat als je een vijver voor ze aanlegt het alsnog mis zou kunnen gaan omdat ze al 5 jaar veel en veel te klein zitten. De kans is groot dat je vissen dan alsnog niet meer lang zullen leven.
Dat gezegd hebbende, een vijver is natuurlijk wel erg leuk en je kan er ook echt iets moois van maken om daar dan goudvissen in te houden. Maar zorg er dan ook meteen voor dat de vijver groot genoeg is, een vijver van 2 meter is nog steeds te klein voor gewone goudvissen, ze kunnen met gemak 40 cm groot worden en dan is 4 meter echt wel een must.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yzoltan
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2018 11:49
Locatie: Almere

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Yzoltan »

Beste Erik,

Natuurlijk lees ik je bericht zo niet, als om mij neer te halen! Don't worry.
Maar ik heb net een offerte gevraagd bij een hovenier, voor de kleinste maat vijver (ik kijk ook naar mijn budget natuurlijk, he...een vijver van 2 meter wordt vast 2 x zo duur ook en ik denk dat ik hier aan al zo'n 400/500 euri kwijt ben!? Who knows?)
Ik hoop dat het wat goedkoper is natuurlijk, hoewel de site van deze hovenier er very proffie uitzag...
Ik laat het hier weten!
Bedankt voor je support anyway hoor! :P

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Erik1974 »

Zelf een vijver uitgraven en dan met folie bekleden is niet zo duur, ik weet alleen de maximale afmetingen van de folie niet.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Linda »

Een vijver moet ook minimaal 80 cm diep zijn wil de dat de vissen erin kunnen overwinteren.

Ik ben wel blij dat het weer iets beter met hem gaat 😊

Gebruikersavatar

Loraine
200-400
200-400
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2018 23:31
Locatie: Almelo

Re: Grote goudvis ligt op de bodem van de bak sinds de hitte

Bericht door Loraine »

Je kunt ook een zwembad met frame kopen, die bekleden met vijverfolie (voor tijdelijk gebruik kan het ook zonder) en een goede filterpomp erop zetten.
Wel tegen het najaar zorgen dat je een grote bak binnen hebt of het afmaken met hout en daartussen piepschuim platen oid om de boel te isoleren.

Zelf een gat graven en daar vijverfolie in doen kan ook,is nog goedkoper en evt kun je dan een soort rand maken om de vijver met de aarde die je uitgraaft.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”