Guppies gaan elke keer maar dood

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Guppylover
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2018 00:45

Guppies gaan elke keer maar dood

Bericht door Guppylover »

Hoi allemaal dit is mijn allereerste bericht dus geen idee of ik het goed doe... maar mijn vraag was. Mijn guppen gaan elke keer maar dood en ik weet niet waarom. Ik heb de bak 3 weken lang laten draaien voordat ik er guppies in deed. Ik heb een 30 liter aqarium met zo'n filter en een verwarming. Ik heb heel veel beplanting in mijn bak zitten en de waterwaarde is goed want die check ik vaak. Ik had 6 guppies 5 mannetjes en een vrouwtje ( ik weet dat dat niet echt de goede verhouding is maar het vrouwtje ging niet dood dus) een voor een gingen ze allemaal dood. Er waren toen nog 2 guppies over het vrouwtje en een mannetje. Het vrouwtje is bevallen van babyguppies. Maar is 2 dagen daarna doodgegaan... nu heb ik nog een mannetjes guppy over en 10 babyguppies (dat waren er eerst 13 maar ze lagen beschimmeld in het kweekbakje...) en 2 algeneters die hebben nergens last van trouwens. Dus weten jullie wat ik moet doen?! Ik weet het echt niet meer. :(

Gebruikersavatar

Martine83
200-400
200-400
Berichten: 231
Lid geworden op: 26 jun 2017 09:43
Locatie: Drenthe

Re: Guppies gaan elke keer maar dood

Bericht door Martine83 »

Allereerst welkom hier!
Erg vervelend dat je vissen steeds doodgaan en goed dat je hier komt om er iets aan te willen doen.

Persoonlijk denk ik dat 30L echt te klein is om guppen in te houden. Ze hebben graag veel zwemruimte. Omdat ze met elkaar best krap zitten, denk ik dat het daarom niet zo goed met ze gaat.

Een 30L bakje is meer geschikt om bijvoorbeeld garnalen in te houden of hele kleine soort vissen zoals de boraras brigittae.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Guppies gaan elke keer maar dood

Bericht door Linda »

Ik ben het met Martine eens dat ze te klein zitten..
Het kan ook zijn dat de mannen elkaar uitputten omdat ze willen paren maar ze kunnen niet met z'n allen op één dame dus gaan ze achter andere mannen aan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Guppylover
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2018 00:45

Re: Guppies gaan elke keer maar dood

Bericht door Guppylover »

Hoi bedankt voor jullie reacties.
Maar ik schrik een beetje van het feit dat de bak te klein is want ik heb altijd gehoord dat dat prima was. En ik heb nu maar 1guppy in de bak zitten en zelfs die gaat achteruit! Dus dat is dan voor hem niet de oorzaak want hij heeft alle ruimte. Wel zie ik bij hem 2 rode vlekjes op de rand van zijn staart. En zijn staart is ook wat samengeknepen alsof hij heel bang is ofzo. En de babyguppies die in een kweekbakje zitten die blijven maar dood gaan...
Zal ik anders proberen een foto erop te zetten?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Guppies gaan elke keer maar dood

Bericht door amber98 »

Een foto zal zeker helpen. Samengeknepen vinnen geeft stress aan. Wat zijn de waterwaardes? Rode vlekken kunnen duiden op pieken van bijvoorbeeld ammoniak. Verder sluit ik me aan bij de andere, 30L is goed voor garnalen, een schooltje microvisjes of 1 betta man. Voor andere vissen is dit echt te klein

Gebruikersavatar

Nynke
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jul 2018 16:46

Re: Guppies gaan elke keer maar dood

Bericht door Nynke »

Ik heb dat ook gehad... Bij mij ging elke gup dood, of die nu van de dierenwinkel kwam of bij een particulier vandaan. Eerst samengeknepen vinnen, daarna schommelend en achterover hangend zwemmen en uiteindelijk dood. Ik ben er nooit achter gekomen waar het door kwam, waterwaarden waren goed, voor zover ik me kan herinneren. Na een tijdje zonder guppen had een oud-collega ineens guppen over omdat hun kom kapot gevallen was. Dus toen heb ik een stuk of 20-30 baby- en halfwas guppen gekregen. En ook daar zijn uiteindelijk maar een stuk of zes van overgebleven die het goed deden. Geen idee waardoor, had het ook nog nooit meegemaakt dat guppen achter elkaar aan dood gingen..

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”