Ziekte in mijn aquarium.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Ja ik had eigenlijk stiekem gehoopt nu achter de oorzaak te zijn.
Vette pech kan inderdaad ook gewoon, ik vind het ook zo raar dat de boraras niks hebben. Als het echt een parasiet of virus is, of als er iets met het water aan de hand is dan zou ik toch ook bij hun iets moeten zien? Maargoed anders volgende week maar even bij de maanvis overleggen

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Tim »

Dat is niet waar. Parasieten zoeken de vissen uit met het zwakste imuun systeem. En dan gaat uiteindelijk de vis doode en verlaten ze het lichaam en gaan ze opzoek naar een ander. Dan vallen de vissen 1 voor 1 uit en het kan zijn dat de ene vis het weken volhoud en de andere naar 1 week al zware vertoningen van ziektes. Het kan dus zo zijn dat de vis verzwakt wordt en door al bestaande parasieten of andere aandoeingen erger worden.

Al met al kan je dit alleen onder de microscoop zien in een stukje slijmvlies.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Aah oke, dat is dat ook weer duidelijk. Dan toch maar bij de mv overleggen. Ik kreeg ook de tip om een uv filter 24 uur te gebruiken, maar dat ding is ook pittig duur.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Oke ik heb even voor mezelf alles op een rijtje gezet en overal nog een keer naar gekeken om uit te zoeken of ik niet iets heb gemist:

21 mei t/m 3 juni zijn er 2 (ik heb altijd 3 gezegd maar nu ik er aan terug denk heb ik maar 2 keer een dode vis gevonden) cory's overleden. Oorzaak onbekend. Een van hen had wat rode plekken op zijn lichaam.

7 juni werd mijn eerste honinggoerami ziek. We dachten toen aan een zwemblaas probleem.

28 juni werd de andere ziek, oorzaak onbekend maar ook bij haar heb ik aan een zwemblaas probleem gedacht.

10 juli heb ik een cory dood gevonden, oorzaak onbekend. Ik heb nooit ziekteverschijnselen gezien en aan het lichaam was niks aparts te zien.

Ik heb van die cory met rode plekken destijds een foto gemaakt maar nooit geplaatst omdat de foto erg onduidelijk is. Ik voeg de foto toch maar toe nu, misschien dat iemand ziet wat hij had. Hij is dus onduidelijk maar je ziet wel een rode plek:
Afbeelding
Wat ik me ook bedacht, is dat ik tijdens mijn examens (7 t/m 28 mei) wel eens een waterwissel heb overgeslagen. Dat gebeurd wel eens vaker maar ik heb daar nog nooit problemen nee gehad. Maar vlak na die periode zijn er wel 2 cory's overleden. Ik zag een Linda's eerste posts in dit topic over dat een waterwissel goed voor de weerstand is. Zouden die 2 cory's een verslechterde weerstand kunnen hebben gekregen waardoor ze ziek zijn geworden?

Bij de goerami's zit ik nog steeds te denken aan een zwemblaas probleem. Dat dachten we ook bij de eerste, maar ik vind het dan zo apart dat de andere het vlak daarna heeft gekregen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Linda »

Bij zo'n rode plek denk ik toch aan een infectie...

Misschien is er een bacterie of virus in jouw bak aan het huishouden.....

Ik sla ook wel eens een wissel over als ik echt geen zin of fut heb. Wel steeds minder hoor, ik probeer het heel trouw te doen. Gisteren bv nog met migraine....
Maar met dit weer is een wissel overslaan eigenlijk niet veroorloofd... Het water wordt zoooo warm.... Je zou beter twee keer kunnen verversen met dit weer. Al begon het bij jou al voor het hele warme weer toch? Of was het toen ook al vrij warm.. Ik weet het niet meer..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Toch wel dus... het gaat nu in ieder geval al 15 dagen goed, ik hoop dus maar dat het afgelopen is.
Toen was het ook al wel warm, nog niet zo heet als nu maar al wel een graad of 25. Ik moet zeggen dat ik het ook niet meer precies weet, maar het kan ook goed zijn dat ik het 2 weken achter elkaar vergeten ben. 😟

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Linda »

Ik heb eens geprobeerd de non CO2 methode van Gilles aan te houden, waarbij je maar 1x per maand wat water ververst.. Maar ik merkte aan mijn vissen en planten daar ze er allerminst bij mee waren.. Daarom doe ik het nu weer gewoon iedere week en dan bijna 50% met koud water. De bak frist er ook echt van op!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Oke ik ben er nu echt van overtuigt dat het een parasiet of bacterie is, net weer een dode cory. 😡
Nu ben ik er echt helemaal klaar mee, ik heb de telefoon opgepakt en heb meteen de maanvis gebeld. Ik heb gevraagd of zij een stuk slijmvlies van de dode vis kunnen onderzoeken. Dat kunnen ze helaas niet, dan zou ik naar een da moeten. Maar hij dacht zelf (ik heb Maarten aan de telefoon gehad) ook aan een bacterie of 1 cellige parasiet. Hij raadde mij aan een of ander geneesmiddel te gebruiken (naam ben ik vergeten) tegen parasieten en dan er dus op gokken dat get daadwerkelijk een parasiet is. Hij zij dat de kuur een weekje duurde en het water een beetje groen wordt. Morgen ga ik het gelijk halen.

Ik heb nog een 30l bakje staan, is het slim om die te vullen met water uit het aquarium, het filter over te zetten en daar de vissen in te doen voor de kuur? Als soort van quarantaine in een kale bak zodat ik de vissen goed in de gate kan houden?

Wat ik me nu ook bedenk, is dat ik 5 weken geleden het filtermateriaal uit het filter in deze bak heb gehaald, en dat in het filter van de 180l heb gedaan... heb ik het daar mee verspreid? 😖

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Erik1974 »

Als het daadwerkelijk een parasiet is zou dat niet erg zijn, een parasiet heeft een gastheer nodig om te overleven, aangezien die bak leeg is zal de parasiet niet kunnen overleven, echter omdat we hier niet weten of het echt zo is durf ik je niks met zekerheid te zeggen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Er zitten sinds 2 dagen vissen in, maar dan heeft de bak 5 weken zonder vissen gedraaid. Stel het zou om een parasiet gaan, zou dit dan lang genoeg zijn geweest voor de parasiet om uit te sterven?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Erik1974 »

Ik zou het niet durven zeggen. Zal er ook wel aan liggen welke parasiet het is.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Linda »

Als ik hier even mag inhaken op jouw ziekte visjes Toby, ik heb nu nog maar VIJF fantoomzalmpjes!! Vijf! Van de twaalf die ik heb gekocht in maart dit jaar! Alle visjes die ik heb gezien net voor of na hun dood hadden rode plekken en/of schimmelplukken.
Momenteel zwemt er weer een met een rode plek op de staart.

Ondertussen leven de zes overgebleven, zeven jaar oude kegelvlekjes nog steeds! Zonder ziekte of andere gekke dingen.

Het warme water zal nu zeker meespelen en de ziekte versnellen.. Ik ben er niet bij mee.. Ze zijn hartstikke leuk maar ik haal ze niet meer.

Dus Toby, je bent niet de enige :cry:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Hmm ga jij dan ook aan een kuurtje beginnen?
Ik heb het nog niet kunnen halen, wordt dus volgende week.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door Linda »

Ik heb geprobeerd mijn zieke vissen te behandelen in een quarantaine bak. Een is er daarin overleden en de andere werd alleen maar zieker en heb ik zelf geëuthanaseerd..Dus nee ik behandel ze niet meer...Sowieso niet in de meter want die troep is heel slecht voor het biologisch evenwicht..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Ziekte in mijn aquarium.

Bericht door tobyderks »

Vandaag heb ik het skelet van mijn laatste cory gevonden... ik heb het erg druk gehad en geen tijd gehad om even medicatie te gaan halen. Maar ik zit er aan te twijfelen of ik dat überhaupt ga doen. Mede door jouw bericht linda. Maar ook omdat nu alle cory's nu dood zijn en met de boraras nog steeds niks mis lijkt te zijn. Nog steeds geen uitval gehad. Dus ik ga even bedenken van wat ik nu ga doen.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”