Dwergknorgoerami ziek?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SanderN
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2018 21:38

Dwergknorgoerami ziek?

Bericht door SanderN »

Beste Forumleden,

Ik heb al een aantal maanden trichopsis pumila (dwergknorgoerami) in mijn bak rondzwemmen. Slechts 3 exemplaren, 1 m 2v.
Dit is al die tijd goed gegaan, er werd flink geknord en nieuwsgierig door ze rondgezwommen. Ze zijn ook echt prachtig. Gisteren zwom het mannetje opeens heel traag door de bak, hij werd hierbij door niemand lastig gevallen, maar het zwemmen op zich leek hem heel veel moeite te kosten. Ik heb niks bijzonders kunnen zien aan zijn vinnen, en zag verder ook niks opvallends. In de avond lag hij bovenin de bak op een aantal bladeren te rusten en om de zoveel seconden om lucht te happen. Op dat moment was voor mij duidelijk dat dit alleen maar fout kon gaan. Vanochtend heb ik hem dan ook uit de bak kunnen vissen. Nu was ik benieuwd of meer mensen dit mee hebben gemaakt. Ik heb wel wat gelezen over de dwerggoerami ziekte, maar dacht dat dit over dé dwerggoerami zelf ging.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Dwergknorgoerami ziek?

Bericht door Linda »

Het iridovirus (dwerggoerami ziekte) vindt je volgens mij vooral bij de dwerg... Maar ik dacht niet dat het beperkt bleef tot alleen de dwergen..

Maar.. Waarom denk je dat jouw Knorretje het iridovirus had?
Moeilijk zwemmen en vervolgens bovenin hangen lijkt mij eerder (infectie aan) de zwemblaas... Of misschien een ander orgaan.

Aan de buitenkant was niets te zien?

Hou voor de zekerheid de rest goed in de gaten..
Ik heb helaas ook al wat vissen verloren aan ziekte deze maand.. En andere mensen ook..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SanderN
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2018 21:38

Re: Dwergknorgoerami ziek?

Bericht door SanderN »

Nee, ik denk niet dat mijn goerami dat virus had, maar als je gaat googlen, dan kom je dat al snel tegen. Tegen de avond spreidde hij zijn vinnen heel erg. Zwemblaas denk ik niet, zo zag het er niet uit. Het leek 'm veel kracht te kosten om vooruit te komen, alsof het heel moeizaam is. Hij had geen moeite om recht te blijven. Stel dat je een hele dag gesport hebt en je de dag erop spieren voelt waarvan je het bestaan niet af wist, die vorm van vermoeiend, niet vooruit te branden.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Dwergknorgoerami ziek?

Bericht door Linda »

Hoe gaat het nu met je goerami?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SanderN
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2018 21:38

Re: Dwergknorgoerami ziek?

Bericht door SanderN »

De goerami is al overleden, bij het posten van het eerste bericht al.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Dwergknorgoerami ziek?

Bericht door Linda »

Ach wat jammer..
Nu ik je post herlees zie ik het inderdaad. Verder geen vissen gestorven?

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”