rode vlekken goudvis

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aurelie
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:08

rode vlekken goudvis

Bericht door aurelie »

Afbeelding

onze schoolgoudvissen (3x) hebben twee weken (schoolvakantie) alleen moeten vertoeven in een bak van 80 x 35 x 60 met klein pompje, vakantievioer en zuurstofplantjes. er ligt zand en kleine kiezels op de bodem.

vandaag 1e schooldag zag de bak er niet uit, bruin beslagen ramen, vissen lagen onderin de bak bij elkaar, vinnen omlaag. meteen bak en pomp schoongemaakt, vers water en voer.

nu blijven de vissen ‘zielig doen’ en er zitten veel donkerrode vlekken op de sluierstaart en de andere grote (8cm).

wat kan ik het beste doen?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door amber98 »

De vissen zijn ernstig vergroeid. Gewone goudvissen horen veel meer ruimte te hebben, zo'n 200L per vis. Als alle vissen op de foto staan, zit er geen sluierstaart in de bak ;) Vergroeid wil zeggen dat de buitenkant is gestopt met groeien vanwege de beperkte ruimte, maar de organen groeien door. Dit is oa te zien aan de enorm lange staart en in verhouding te grote ogen. De vlekken in de vinnen geven stress aan. Waarschijnlijk door verkeerde waterwaardes (2 weken geen water verversen). Ik zie ook een zwart kleurige vlek? Dit is ammoniak of nitriet verbranding. Hoewel je het liever niet hoort, je kan de vissen het beste zo snel mogelijk verplaatsen naar een vijver bij iemand in de tuin. Zoals ze er nu uitzien, verwacht ik niet dat de vissen nog lang leven (in ieder geval niet zonder veel pijn en stress) :(

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aurelie
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:08

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door aurelie »

dankje ik schrik hier van! vergroeid echt?
we hebben al 3x nieuwe bak aangeschaft namelijk

wil ze zo snel mogelijk uit hun lijden verlossen. en wil ze ook niet per se op school houden.

weet iemand een veilige vijver in de buurt van Rijswijk?
of waar moet de vijver aan voldoen?

ze zaten in een (binnen)vijver met kooikarpers, daar werden ze aangevreten, vandaar deze ‘oplossing’.
kunnen ze wel nu bij de karpers?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aurelie
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:08

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door aurelie »

die lange staart is n sluierstaart, dacht ik. dat is er maar 1. de ziekste is een grote goudvis van 8cm. er zit ook n kleintje bij van 5cm

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door amber98 »

De vijver moet van iemand thuis zijn, niet in een natuurlijke vijver uitzetten.
Die met de lange staart is erger vergroeid dan de andere. Sluierstaarten zijn een kweekvariant welke een heel andere bouw hebben (deze hebben 50L per vis nodig) alle vissen zijn gewone goudvissen welke inmiddels rond de 20cm zouden moeten zijn. Hoe groot is de vijver van de kois en hoeveel vissen zitten erin? Goudvissen kunnen prima met kois normaal gesproken, zolang ze maar groot genoeg zijn om niet opgegeten te worden. Alleen hebben kois nog veel meer ruimte nodig en als die vijver al vol zit, zul je helaas een andere oplossing moeten bedenken. Niet toevallig vrienden of familie met een grote vijver?

Voor op school zijn guppen misschien veel leuker ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aurelie
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:08

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door aurelie »

dankje, de vijver in school is niet al te best
+- 10 x 4 m , er zitten denk ik 8 kois in, 1 zwarte grote vis (cyclide?) en 2 steuren. er zitten helemaal geen planten in, wat kiezels op de grond.

zou de kleinste (5cm) het daar overleven?
als ik n schuilplaats maak met lavasteen?

alles beter dan dit aquarium dus?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aurelie
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:08

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door aurelie »

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door amber98 »

Ik denk geen cichliden maar eerder een zonnebaars? Dan kun je die van 5cm wel vergeten, die word zeker opgegeten helaas.. In de vijver zit ook vanalles wat er niet in hoort, maar het valt mee tegenover deze vissen. Gelukkig ben je wel bereid om een goed onderkomen voor ze te regelen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aurelie
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:08

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door aurelie »

hup, morgen gooi ik ze dus meteen in die vijver.
met schuilplaatsje :-)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aurelie
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:08

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door aurelie »

en ik had zonnebaars afb opgezocht.. een zonnebaars is het niet, ze zijn zo groot als de koi en helemaal zwart, geen id wat t is

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door amber98 »

Wat in de bek past gaat er in, geen garantie dat het goed gaat dus maar voor de visjes een betere optie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
aurelie
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mei 2018 17:08

Re: rode vlekken goudvis

Bericht door aurelie »

bedankt voor de snelle reactie amber!

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”