De Quarantainebak

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

Irshad schreef:Ja ik leg het denk ik ook een beetje als een #&_$%# uit :D Even recapituleren :P

Om de gele waas van het hout weg te filteren, is koolfiltering nodig. Is dit wel verstandig om dat direct na de 3 weken opstart te doen? Ik dacht namelijk dat koolfiltering ook van invloed is op de goede bacteriën. En de goede bacterien zijn naar mijn idee nog geen in overvloed aanwezig, dus misschien filter ik die grotendeels weg? Of kraam ik nu nog meer onzin uit?

Filtermateriaal overzetten naar me QB is niet mogelijk omdat mijn QB van een andere filterpomp is voorzien. Of kan ik ook een filterspons in het water dompelen, zodat de bacterien toch nog in het water komen?
Kool heeft verder geen invloed op je bacterien dus kan je gewoon inzetten, eventueel in een netje los in het aquarium hangen, ook dan neemt het gewoon kleur op, hang het het liefst in de stroming.
Tenzij je echt spons over kan zetten, gaat het lastig worden bacterien over te krijgen.
Deze zitten n.l. vast aan het spons materiaal, dus ja je kraamt onzin uit :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: De Quarantainebak

Bericht door Chumbu »

Simon schreef:Ik heb altijd een Qbak staan en zodra er nieuwe vissen komen gaan deze eerst een aantal weken in Q om er zeker van de zijn dat er niks geks gebeurd of erger...bacteriele infectie (kruisbesmetting).

Ik hoor wel een zieke kardinaal tetra of roodkopzalm....maar denk eens aan de mensen met "duurdere en gevoeligere" vissen


Ps nog iets wat nodig is bij een Q bak....eigen netjes en slangen.
Vooral om het stukje kruisbesmetting ben ik het hier helemaal mee eens!
Wat nou je koopt een mooi dier die in een bak zit met dezelfde soort dieren (familie) als je al hebt? diertje gekocht overgewend en week later hele bak zien ivm kruisbesmettingsgevaar ;)

Dit gaat vrij ver maar voorkomen is beter als genezen.....
Ik moet er tenminste niet aan denken dat ik hier als vb bij mij een dier bijplaats en kruisbesmetting krijg dan wordt ik gek, dus tijdje in Quarantaine niks mis mee.

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

stylz schreef:
Kool heeft verder geen invloed op je bacterien dus kan je gewoon inzetten, eventueel in een netje los in het aquarium hangen, ook dan neemt het gewoon kleur op, hang het het liefst in de stroming.
Tenzij je echt spons over kan zetten, gaat het lastig worden bacterien over te krijgen.
Deze zitten n.l. vast aan het spons materiaal, dus ja je kraamt onzin uit :mrgreen:
Haha ok duidelijk. De JBL cp i filterpomp maakt gebruik van koolmodules die je in de pomp kan zetten. Ik ga die gebruiken.

Ik ga de QB dit weekend vullen met aquariumwater van de showbak. De snowbak Vul ik vervolgens weer met leidingwater. In mijn QB zit dus vanaf aanstaande zaterdag aquariumwater, een pompje, verwamingselement en luchtpomp. Mogen de vissen er diezelfde dag nog in? Ik vernam dat indraaien niet nodig is?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Wat vinden jullie tot nu toe van mijn Q-bak?
Die tetratec APS 50 luchtpomp zou stil moeten zijn, maar maakt een **** herrie!
Ik heb gelezen dat de filterpomp ook voor zuurstof kan zorgen door de uitlaat op een bepaalde manier te plaatsen.
Iemand een idee hoe? Ik ga de luchtpomp terugbrengen.. Maakt teveel herrie (hij staat in de woonkamer).

Iemand nog tips?

Afbeelding
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

filterpomp iets naar de oppervlakte brengen moet voldoende zijn.

Je vraagt mijn mening, ik vind dat een Qbak goed ingericht moet zijn zodat vissen zich er lekker in kunnen voelen, er zullen wat soorten zijn die het hier wel in doen, b.v. een ancistrus of zo, de meeste visjes zullen stressig worden in een dergelijk bakje en daar worden visjes niet gezonder van.

het is een typsche Qbak, maar ook typisch de reden waarom ik ze niet wil hebben.

Stop er wat zand ik en plantjes als stress verlagers, ja dan wordt het meer gedoe om je visjes te vangen, maar dan is er wel minder stress voor de paar weken die ze er in zitten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Gaan de ziektes niet juist in het zand en/of planten zitten? Nepplantjes?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

Ja als je die kant uit denkt moet je 100% steriel werken, ik vraag me af of ik zelf opknap van 3 weken in een steriele omgeving.
Ik denk 100% de andere kant uit dan wat met een Qbak gewenst is, ik denk dat steriele bakken juist ziek makers zijn.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

dickportugal
1000+
1000+
Berichten: 2389
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:26
Locatie: Tabua Portugal

Re: De Quarantainebak

Bericht door dickportugal »

Ik sluit me hier volledig bij aan.

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Lastig dat het niet eenduidig te beantwoorden is. Dat maakt het voor een beginner lastig.
Misschien een poll starten ? :D
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Kevin schreef:Moet een Q-bak ook 3 weken indraaien?

Nee dit werkt niet echt omdat er vaak geen zand bodem inzit waar bacterien in gaan zitten. Als je een filter systeem hebt waar je een bacterie cultuur wilt kweken en behouden dan is het opstarten wel aan te bevelen.
In hoeverre heeft het zin om een bacteriecultuur in een Q-bak te hebben als je medicatie toepast? Ik lees namelijk dat medicaties de bacteriecultuur afbreken.. :roll:

En stel dat je geen medicaties tijdens de q-periode hoeft te gebruiken, kan het dan voor de vissen kwaad als er geen bacteriecultuur is?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

er is altijd een bacterie cultuur.

Je hebt een filter en amonia wordt afgebroken dus heb je per definitie een bacterie cultuur, die moet je ook aan de gang houden, want anders doe je er visjes in, gewoon nieuwe even niet van ziek uitgaan en krijgen die een nitrietsprong voor hun kiezen.

Zonder een bacterie cultuur is een nitriet sprong onvermijdelijk, het zal nooit 100% gebalanceerd zijn maar je moet je Qbak blijven belasten, stel je koopt 10 kegelvlekjes, zet ze in je Qbak en dan zal dat filter zich daar aan aan moeten passen. dat gaat soepel als je een basis bemanning hebt.
Voer je eerst maanden niets en je Qbak staat wel te draaien dan zijn er vrijwel geen bacterien meer over er is dan immers geen voedsel dus ze sterven uit, zet je er dan 10 kegelvlekjes in krijg je een nitrietsprong en dat wil je uiteraard niet.

Krijg je een zieke vis in je Qbak, ja dan krijgen de bacterien een klap als je medicijnen toe gaat dienen, maar dat is kiezen voor het minste kwaad.
Ik neem aan de je normaal niet toestaat dat iemand met een brandslang door je huis gaat, staat je huis in de fik dan denk je daar al heel snel anders over.

Je moet er wel van uitgaan dat een Qbak in principe is om gezonde vissen in te stoppen uit de winkel, die daar een periode zitten om een evt ziekte niet mee te nemen naar je hoofd aquarium, in principe gebruik je dan geen medicijnen.
Daarnaast zou een vis uit je hoofd aquarium apart kunnen behandelen in je q bak als je ze kan vangen, dan gebruik je uiteraard wel medicijnen, maar ja dan moet het ook.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: De Quarantainebak

Bericht door Kevin »

Denk dat het voor de vissen ook rustiger en veiliger voelen als je een aantal wanden beplakt of beschildert, het geeft ze meer het gevoel te kunnen verstoppen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Wauw.. helder verhaal, ik kan er alleen niet zo snel advies uit halen voor mijn situatie.
Mijn showbak draait inmiddels bijna 4 weken. Mijn qbak 1 dag, volledig kaal met verwamingselement, filter en wat pvc buizen. De qbak is gevuld met helft showbak water en helft kraanwater.

Als ik jouw kennis toepas op mijn situatie, concludeer ik dat ik niet genoeg bacteriecultuur in de qbak heb en het dus niet verstandig is om vissen te nemen. Ik Vul even in: qbak met planten en grind indraaien voor 3 weken. Showbak, ondanks zijn 4 weken indraai, blijven indraaien met een wekelijkse waterwissel. Vissen over 3 weken aanschaffen..

Is dit zo'n beetje het advies dat ik me kan voorstellen?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

Mijn advies is doe je nieuwe vissen direct in je grote bak, ja je loopt risico tegen een ziekte aan te lopen, heb ik zelf nu ook, maar die had ik ook niet gevangen met 3 weken quarantaine overigens.

De meeste ziekte zijn goed behandelbaar in de grote bak met exit/Esha2000, de kans daarop os overigens helemaal niet zo groot als je goed oplet met de aanschaf en bij twijfel gewoon niet koopt.

Heb je eenmaal een bestand vissen dan kan je nieuwe aanwinsten via de Qbak er in zetten of als je toch een zieke vis krijgt die behandelen in de Qbak.

Beplakken van de Qbak kan, zand en planten er in ook, je vissen hebben dan minder stress (grootste killer voor vissen) uitvangen zal wat meer werk worden, omdat eerst alle planten er dan weer uit moeten :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: De Quarantainebak

Bericht door Simon »

Psssst...een bacteriele infectie (kruisbesmetting).
Een Qbak is er ook juist voor om dat te voorkomen. Ik heb pas een groep corydoras gekocht, apart gezet en toch enige uitval gehad. Zulke dingen wil ik juist niet in mijn showbak. Ook de oorzaak is nog een raadsel.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”