De Quarantainebak

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

ehhh ja ik begrijp je .... denk ik.

Ik weet best waar een Qbak voor is denk alleen dat de nadelen de voordelen te niet doen, daar ben ik toch duidelijk in ?

Wie weet waren al je corry's wel hersteld als je ze gelijk in je hoofd bak had gegooid :?

Ik weet het ook niet is denk ik allemaal meer een kwestie van gevoel jing jang of zo :mrgreen:
Laatst gewijzigd door stylz op 27 feb 2014 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Simon schreef:Psssst...een bacteriele infectie (kruisbesmetting).
Een Qbak is er ook juist voor om dat te voorkomen. Ik heb pas een groep corydoras gekocht, apart gezet en toch enige uitval gehad. Zulke dingen wil ik juist niet in mijn showbak. Ook de oorzaak is nog een raadsel.
"grappig" die verschillende meningen met goede argumentatie, aan de andere kant ook wel frustrerend voor een beginner als ik.

@Simon: in hoeverre wijkt jouw advies af van dat van Stylz?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: De Quarantainebak

Bericht door Simon »

En dat het risico lopen op eventuele zieke discusvissen :roll: :?

Eigelijk niet, maar denk alleen dat je met exit en esha 2000 niet ver komt als je nieuwe vissen in een Q bak doet.
Het wordt een ander verhaal dat als je een zieke vis in een Q bak doet. Maar dan weet je wss al wat er aan de hand is.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

ik zeg ook niet dat je in de Qbak gelijk met exit en Esha 2000 in de weer moet, je doet in eerste instantie niets en wacht af, je gaat gezonde vissen niet in de medicijnen zetten :mrgreen:

Dus die laat je gewoon 3 weken zitten of zo en stop ze dan in je hoofdaquarium als je niets ziet wat op ziektes kan duiden.

anders om je hebt een zieke vis en een goede apotheek in huis dan kan je als je de vis kan vangen hem/haar in de Q bak op medicijnen zetten waar garnaaltjes oid in je hoofdaquarium niet tegen kunnen.
houd dan wel je hoofdaquarium goed in de gaten want wie weet heb je meer zieke vissen, ik behandel dan liever de hele bak, denk dat je te veel tracht dit zwart wit te krijgen Irshad dat is dit niet, heel veel is gevoel.
Ik vind b.v. een nieuwe vis in een Qbak zielig, ja ik neem een risico.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Ok. Ik stel de aankoop van de vissen hiermee nog weer 3 weken uit voor de opstart van de qbak. Wil namelijk geen risico's lopen in de showbak.

Gelden er nog bepaalde regels voor de showbak die nu onderhand al 4 weken loopt in te draaien? Bijv. Een wekelijkse waterwissel, stofzuigen, plantenvoeding etc.?

De qbak ga ik met grind en planten inrichten. Helft aquawater, helft kraanwater.

In de kale qbak is na 1 dag indraaien een witte waas zichtbaar. Na een teststrip blijkt er nitraat aanwezig te zijn. Qbak leeghalen en opnieuw starten of alleen deels water verversen?

Verder nog andere tips voor mijn qbak en showbak?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: De Quarantainebak

Bericht door Simon »

Nitraat??? Je bedoelt nitriet?
Gewoon een deel verversen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

De ingedraaide show bak gewoon behandelen als normaal, dus als je EI wil doen ja dan had je al 4 weken geleden moeten beginnen, maar doe gewoon jou ding, hoe je het dan ook van plan bent :mrgreen:
dus was je van plan water wisselds te doen doe het dan nu ook.

De Qbak kan hooguit nitriet zijn en zelfs daar twijfel ik aan, dat is gewoon te snel, zeker zonder belasting.

Test strips zijn per definitie niet betrouwbaar dus zou me van die uitslag niets aantrekken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Simon schreef:Nitraat??? Je bedoelt nitriet?
Gewoon een deel verversen.
Ik had ook inderdaad nitriet verwacht, maar de teststrip gaf een lichte verkleuring van no3 aan.
Dit bewijst denk ik dat teststrips alles behalve accuraat zijn.

Inmiddels begrijp ik ook dat er niet 1 juiste methode bestaat, alhoewel ik dit natuurlijk wel liever prefereer. Maar goed, ik moet me erbij neerleggen :). Gelukkig heb ik mn gezonde verstand nog :mrgreen:

Wellicht wel interessant om mijn methode met jullie te delen. Daar waar tips en dergelijke gegeven kunnen worden, verneem ik ze graag!

Ik heb de witte waas in de kale Qbak verholpen door een 60% waterwissel uit de kraan. Het liefst pakte ik aquariumwater uit de showbak, maar ik kan de showbak niet telkens storen door water te pikken en vullen met kraanwater.

Daarnaast heb ik de Qbak voorzien van zwarte achterwanden, zwart grind, PVC buizen, tijdsklok en 2 snelgroeiers. Ik heb er meteen ook wat vlokvoer in gegooid voor de bacterie opgang.

Ik ben van plan om de Qbak 3 weken in te draaien. Tussendoor zal ik 1x een waterwissel doen met aquawater uit de showbak. Dit is voor de vissen denk ik gunstig met de overgang van Qbak naar showbak.

Wat betreft de showbak ga ik de bak behandelen alsof er vissen inzitten. Dat betekent vlokvoer, wekelijkse waterwissel a 15-20% en wekelijks een drupje plantenvoeding (profito en easy carbo).

Het resultaat tot nu toe: :D

Afbeelding
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: De Quarantainebak

Bericht door Chumbu »

Irshad schreef:
Simon schreef:Nitraat??? Je bedoelt nitriet?
Gewoon een deel verversen.
Ik had ook inderdaad nitriet verwacht, maar de teststrip gaf een lichte verkleuring van no3 aan.
Dit bewijst denk ik dat teststrips alles behalve accuraat zijn.
Houd eens een teststrip onder je kraan waar gewoon leidingwater uitkomt ;)
Hele grote kans dat je nitraat meet hoor.
Verders zijn teststrips idd niet betrouwbaar maar om als indicatie te dienen prima.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

Qbakkie ziet er goed uit :duim:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Irshad
0-200
0-200
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2014 23:04

Re: De Quarantainebak

Bericht door Irshad »

Had toevallig voor mijn showbak een extra JBL filtermodule besteld (ik heb de JBL CristalProfi i80, die is uitbreidbaar).
Heb nu 3 filtermodules draaiende. 2 daarvan zijn inmiddels 4 weken ingedraaid. 1 daarvan heb ik vandaag uitgeknepen in de Qbak met de gedachte dat het goed is om de bacteriën over te zetten.

Versneld dit de bacteriecultuur en dus de opstartfase? Zo ja, hoeveel dagen win ik hiermee?
Juwel Rio 125

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: De Quarantainebak

Bericht door stylz »

Je kan er zo maar eens zijn met het overzetten van je filter module :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”