Ziektes uitgelicht!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door Biancab »

Virussen

Algemeen
Over virale infecties is tot nu toe bij vissen nog weinig bekend. Virussen zijn heel kleine organismen, die zich alleen in levende cellen kunnen vermeerderen. Met een lichtmicroscoop kan men de virussen niet herkennen. Alleen de uiterlijke ziektebeelden kunnen een virale ziekte aanwijzen. Helaas kunnen sommige ziektebeelden snel met andere ziektebeelden, zoals die van Sporozoa's of bacteriën worden verwisseld. Een bestrijding van virale ziekten is tot nu toe nog niet mogelijk. Wel kan men deze ziekten proberen te voorkomen, indien men voor optimale leefomstandigheden voor de vissen zorgt. Hierbij is belangrijk voor een afwisselende voedering, schoon water en juiste waterwaarden voor bepaalde vissoorten te zorgen.

Inleiding
Virusdeeltjes zijn een stuk kleiner dan bacteriën: 20-300 nanometer. Ze bestaan grofweg uit ingepakte stukjes DNA of RNA in een bepaalde configuratie, al dan niet met een eiwitkapsel. Virussen kunnen zichzelf niet voortplanten zonder gebruik te maken van gastheercellen. Het is te vergelijken met de mens die verkouden is: het virus maakt gebruik van het erfelijke materiaal uit de slijmvliescellen om zich te vermenigvuldigen en maakt daarmee de cellen kapot, waardoor een snotterreactie ontstaat. Bij vissen kunnen virussen dan ook flinke schade aanrichten: een algemeen kenmerk van virusinfecties is veelvuldige bloedingen doordat de cellen van o.a. wanden en membranen kapot worden gemaakt. Er zijn geen medicijnen tegen virussen bekend.
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600
Berichten: 587
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17
Locatie: Lisserbroek

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door Biancab »

4 basis factoren ter preventie van ziekten

Voorkomen is beter dan genezen. Visziekten ontwikkelen zich pas als er zich een samenloop van omstandigheden voordoet. Gezonde vissen in gezond water die met een ziekteverwekker (pathogeen organisme) geconfronteerd worden, zullen zich voldoende kunnen wapenen en niet ziek worden.

De waterkwaliteit & levensomstandigheden
Vissen stellen eisen aan de waterkwaliteit en hun levensomstandigheden. Het is duidelijk dat wanneer de waterkwaliteit niet goed is, de vis ook verzwakt zal zijn met als gevolg dat hij niet tijdig antistoffen kan aanmaken tegen de ziekteverwekker en uiteindelijk ziek zal worden. We zorgen voor een goede waterkwaliteit (Ammoniak, nitriet, pH en zuurstof in het bijzonder), een goed filteronderhoud en we voederen doordacht.

VissenDe sterkte van de vis speelt ook een zeer belangrijke rol. Een vis verzwakt wanneer hij blootgesteld wordt aan stresserende omstandigheden. Stress is een heel belangrijke primaire oorzaak van veel problemen bij vissen. Alles wat de rust van de vis verstoort, veroorzaakt stress en dit kan zijn: teveel vis in de vijver, een te kleine vijver, een te ondiepe vijver, slechte waterkwaliteit, schommelende temperaturen, medicatie, het vangen en de transportomstandigheden.

Ziekteverwekker (pathogeen organisme).
In iedere vijver en in iedere vis zijn ziekteverwekkers aanwezig. Geen enkele vis is volledig vrij van parasieten; ze huisvesten allemaal wel enkele kieuwwormen en bloedflagellanten. Ook schadelijke bacteriën zijn in gezonde vissen aanwezig. Alleen mogen deze organismen zich niet zodanig kunnen ontwikkelen dat ze voor problemen kunnen zorgen. De gezondheidstoestand van deze ziekteverwekkers moet zo slecht zijn zodat ze zich niet explosief kunnen vermenigvuldigen en de vis zijn belagers aankan.

Hygiëne & controle
Hygiëne moet overal zijn. Vuil materiaal en een niet onderhouden vijver of filter doen de kans op ziekten sterk toenemen. Controleer nieuwe planten en vissen vooral op mogelijke parasieten. Vermijdt het gebruik van planten in de vijver die je in de natuur gevonden hebt. Geef ook geen levend voer uit de natuur aan je vissen; de kans op een parasiet is immers groot.

Nog enkele bijkomende tips

- Het uitzetten van nieuwe vis is potentieel de gevaarlijkste onderneming om een ziekte te doen uitbreken kijk maar naar de vissen van bijvoorbeeld een tuincentra dat is meestal inkopen en meteen verkopen. Koop daarom de vis bij een handelaar die een goede reputatie heeft, die zijn meestal vanuit de hobby begonnen. Want bepaalde handelaren doen het puur om het geld(denk maar aan warenhuizen die tegenwoordig van alles verkopen, maar voor echte kennis vragen kan je er niet terecht).

- Spoel nieuwe planten altijd af.

- Haal niets uit de natuur dat bestemd is voor een sier- of koivijver. De kans op een ziekte is groot.

* Bovenstaande factoren zijn zeer belangrijk in het voorkomen van ziekten. Indien u ze juist opvolgt, is de kans op het uitbreken van een ziekte beperkt tot een minimum.
Grtzz Bianca


*******************************************************
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Gebruikersavatar

warander
0-200
0-200
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2009 21:35
Locatie: Schiedam

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door warander »

Ik zit hier Perplex op mijn stoel.
Netjes gedaan ,Bianca.
Ik kom er aan,met mijn duikpak.

Gebruikersavatar

DorY
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2011 10:16

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door DorY »

Heyla,

Ik heb gelezen over die "ankerkreeftjes". Mijn goudvis blijkt er zo één te hebben.
Weet jij misschien of het product Costapur F hier tegen helpt?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar

Aqua Kupla

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door Aqua Kupla »

DorY schreef:Heyla,

Ik heb gelezen over die "ankerkreeftjes". Mijn goudvis blijkt er zo één te hebben.
Weet jij misschien of het product Costapur F hier tegen helpt?

Alvast bedankt,
Costapur F is een middel tegen stip, zoals ik eerder al had gezegd werkt Sera bactopur hier tegen.

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door Kees »

Ook ooit eens last van gehad (althans de vissen :) ) en na inderdaad een kuurtje bactopur was ik er vanaf.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

MelanieTQ
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:43
Locatie: Haarlem

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door MelanieTQ »

Ik heb het artikel doorgenomen, helaas kom ik er niet uit aan de hand van de beschrijving wat mijn vijfstreepbarbeel heeft.

Gisteravond ontdekte ik dat hij iets op zijn kop heeft zitten, zie foto.


Afbeelding

Het is de enigste die dit heeft, helaas heb ik geen extra bak dus kan ik hem niet apart zetten.

Wat kan dit zijn en wat kan ik hier aan doen?
Rio 125 gezelschapsbak, Primo 60 gezelschapsbak
Eheim Jager
Jbl bio CO2
JBL CristalProfi e702 greenline

Gebruikersavatar

dennis1991
0-200
0-200
Berichten: 137
Lid geworden op: 29 mei 2018 19:44
Locatie: Lanzarote, Puerto del Carmen.

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door dennis1991 »

Naar mijn mening zou ik zeggen een wondje met schimmel erop.
Esha2000 zou denk ik een goede oplossing zijn.
Dat is wat ik zou doen.
Wel lastig voor als er geen apart bakje is voor hem om dan de hele bak te doen is ook een gedoe.

Misschien heeft iemand anders andere ideeën erover?

Gebruikersavatar

MelanieTQ
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:43
Locatie: Haarlem

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door MelanieTQ »

Oké, dat zou het zomaar kunnen zijn.
Zou het kwaad kunnen om de hele bak te doen?
Rio 125 gezelschapsbak, Primo 60 gezelschapsbak
Eheim Jager
Jbl bio CO2
JBL CristalProfi e702 greenline

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door amber98 »

Als het iets besmettelijks is, moet je juist de heke bak behandelen. Esha 2000 werkt echt haast niet meer. Ziektes zijn hier door het vele en lange gebruik resistent voor geworden. Beter een ander merk gebruiken dus ;) ik kan je niet echt vertellen wat het is.

Gebruikersavatar

MelanieTQ
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2018 04:43
Locatie: Haarlem

Re: Ziektes uitgelicht!!

Bericht door MelanieTQ »

amber98 schreef: 30 sep 2018 19:06 Als het iets besmettelijks is, moet je juist de heke bak behandelen. Esha 2000 werkt echt haast niet meer. Ziektes zijn hier door het vele en lange gebruik resistent voor geworden. Beter een ander merk gebruiken dus ;) ik kan je niet echt vertellen wat het is.
Jammer dat de meeste ziektes resistent geworden zijn, het product zag er op zich veelbelovend uit. Ik zal opzoek gaan naar iets anders en inderdaad m’n hele bak doen, wil niet dat er nog meer zieken bijkomen, zeker met al het jonge spul dat ik heb zwemmen.

Thanks voor de reactie iig!
Rio 125 gezelschapsbak, Primo 60 gezelschapsbak
Eheim Jager
Jbl bio CO2
JBL CristalProfi e702 greenline

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”