Witte stip

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Witte stip

Bericht door Steffie79 »

Hallo,

Gisteren heb ik een klein groepje visjes gehaald, in de winkel zeiden ze een soort lantaarndragertje. Vanmorgen toen ik opstond hadden ze bijna allemaal witte stipjes :shock:
Zie foto

Afbeelding

Komt dit door de stress of zo? In de winkel was er niks te zien.

Ik heb nu esa exit gebruikt

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Witte stip

Bericht door Tim »

dat is inderdaad witte stip. Dat hadden ze waarschijnlijk al in de winkel. heb je nog meer visjes in je aquarium of alleen deze soort?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Witte stip

Bericht door Steffie79 »

Oké dank je, neen enkel deze soort heeft het, de anderen hebben niks. Ik heb nog Khuli's en fantoomzalmen en honinggoerami's.
Laatst gewijzigd door Steffie79 op 03 sep 2017 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Witte stip

Bericht door Steffie79 »

Maar niks was zichtbaar in de winkel maar mss was het nog niet uitgekomen maar wel al besmet? Vind het wel erg, nochtans nog nooit klachten gehad van deze zaak. Misschien weten ze het zelf niet.
Nu ja het is nu zo :(
Ik dacht eerst dat het lichtpuntjes waren maar het zijn echt uitstulpingen. Net witte puistjes, ze zijn wel actief.

Is esa exit echt effectief hiertegen? Of beter een ander medicijn?

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Witte stip

Bericht door Breakytom »

Ik heb zelf ook een keer witte stip gehad met nieuwe vissen in de bak. Toen hadden andere soorten er ook geen last van. Ik heb toen een kuur esha exit gedaan, die wel helpte maar nog niet alles eraf kreeg. Ik heb nog van alles geprobeerd toen (verduistering, verwarming omhoog) maar niks helpte echt. Toen kreeg ik de tip om samen met esha exit een beetje zout op te lossen en dit toe te voegen. Hierdoor wordt de slijmlaag van de vissen ook vervangen waardoor de stippen er echt af gaan. Dit werkte! Mijn tip is dus om ook een beetje zout toe te voegen. Zelf heb ik volgens mij een kopje zout opgelost en toegevoegd in mijn 180L. De beste dosering weet ik zelf ook niet. Nog 1 tip: als je het erbij gooit, niet rechtstreeks op een vis gooien! Dit kan fataal zijn.
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Witte stip

Bericht door amber98 »

Maak eerst de kuur exit af. Als het nog niet weg is, water verversen en een koolstoffilter erin om de exit eruit te halen. Daarna kun je gaan behandelen met bijv sera costapur. Meestal is er resistentie opgebouwd tegen exit.

Pas op met zout! Niet alle vissen kunnen hier even goed tegen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Witte stip

Bericht door Steffie79 »

Oké bedankt voor de tips. Ik hoop dat ze het halen, ze lijken normaal behalve de stipjes dan. Gisteren niks aan de hand en vandaag staan ze onder, heel raar hé. Hopelijk worden mijn andere vissen gespaard en gelukkig had ik die exit in huis. Ik had het eens meegebracht uit voorzorg. Indien het niet aanslaat haal ik het andere. Moet ik de kuur dan nog herhalen, ook als ik niks meer zie?

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Witte stip

Bericht door Breakytom »

Ik zou gewoon een volledige kuur doen en dan kijken of je nog wat ziet. Als er dan totaal geen stippen meer te zien zijn dan zou ik het gewoon even afwachten. Medicijnen zijn natuurlijk nooit gewenst in het aquariumwater.
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Witte stip

Bericht door amber98 »

Waarschijnlijk droegen ze de witte stip bij zich en door de stress van vervoer kan witte stip toeslaan. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Witte stip

Bericht door Steffie79 »

Ah ja zo ... Ze zaten een uur lang in de zak, ik moet een eind rijden en dan komt het laten wennen er nog bij. Dus best wel lang in het zakje voordat ze op hun gemak konden verkennen in aquarium. Voorlopig zie ik ze nog allemaal, ik hoop dat ze genezen😕

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Witte stip

Bericht door Steffie79 »

Stipjes zijn al minder, ik zie nog geen stippen bij de andere vissen, morgen nog 1 dag en hopelijk zijn ze dan allemaal verdwenen en gelukkig nog geen visjes gestorven tot nu toe.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Witte stip

Bericht door amber98 »

De stress van het uitvangen kan al genoeg zijn. Zelfs daling of steiging in temperatuur.

Gelukkig is nog niks overleden :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Witte stip

Bericht door Steffie79 »

Ik heb nu voor de laatste keer druppels toegevoegd. De stipjes zijn verminderd, ze vervagen heb ik de indruk.
Maar stel dat ik nu morgen nog stippen zie moet ik dan een dag langer toevoegen?
Mijn garnalen leven nog allemaal, ik ben een beetje bang dat als ik een ander middel gebruik de garnalen het niet zullen overleven. Exit verdragen ze dus goed.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Witte stip

Bericht door amber98 »

Je kan het verlengen maar of het zin heeft, is afwachten

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Witte stip

Bericht door Steffie79 »

Vandaag zie ik nog een paar stipjes, er zijn al visjes die stipvrij zijn, ik heb het nu nog eens toegevoegd, is het morgen niet weg dan zal ik best een ander middel nemen zeker😕

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”