Witte kronkelende wormpjes in buisjes... Wat is dit?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nelleke1998
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2017 11:40

Witte kronkelende wormpjes in buisjes... Wat is dit?

Bericht door Nelleke1998 »

Hallo iedereen,

Ik heb witte dunne ronde wormpjes in mijn aquarium met kreeft zitten, die regelmatig levend voer krijgt. Sommigen gaan op het glas zitten in een soort algenkokertje en dan zie je de wormpjes kronkelen in dat buisje, soms komen ze hier een stukje uit om eten te filteren of dergelijks. Ze hangen ook aan de oppervlakte en kronkelen als een rupsje en muggenlarve door elkaar. Het is een beetje een rare beweging. Sommigen zijn ongeveer 1 cm lang en maximaal een halve millimeter dik, andere zijn nog 2 millimeter lang en bewegen ook als een rupsje over het glas. En iets dergelijks wat op een watervlo lijkt maar toch niet zit ook in het water. Ik heb momenteel mijn kreeft in een ander bakje gezet en zout in het water gedaan. Grind wat ik houd heb ik uitgekookt. Verder maak ik de bak goed schoon. Verder zitten er ook allemaal kleine vliegjes aan de oppervlakte.

Heeft iemand een idee wat dit is, of het gevaarlijk is en hoe dit te bestrijden is?

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Witte kronkelende wormpjes in buisjes... Wat is dit?

Bericht door Erik1974 »

Ik kan het niet zo goed zien op de foto's maar het lijken op zogenaamde opstartwormpjes. Aangezien je een kreeft hebt worden deze niet snel opgegeten, vissen vinden ze wel erg lekker. Je krijgt ze veelal door te veel voeren. Zit je bodem er ook vol mee? Bij mij kon ik ze goed zien tussen de bomen en het glas. Als het inderdaad opstartwormpjes zijn dan zijn ze volstrekt ongevaarlijk. Maar wacht ook even andere reacties af.

Die vliegjes aan de oppervlakte zegt me niets.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nelleke1998
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2017 11:40

Re: Witte kronkelende wormpjes in buisjes... Wat is dit?

Bericht door Nelleke1998 »

Ik heb ze niet op de bodem gezien maar als ik het het ruitenschobbertje door het water bewoog kwamen er wel een heel hoop omhoog. Op het grind wat ik heb zie je ze waarschijnlijk niet goed. Maar dank u voor uw reactie. :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nelleke1998
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2017 11:40

Re: Witte kronkelende wormpjes in buisjes... Wat is dit?

Bericht door Nelleke1998 »

Ookal zijn ze ongevaarlijk wil ik ze toch eruit hebben. Heeft u ook enig idee hoe je ze bestreid?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Witte kronkelende wormpjes in buisjes... Wat is dit?

Bericht door Erik1974 »

Minder voeren en wellicht heb je een paar vissen die je er tijdelijk in kan zetten? Sinds ik vissen heb (ben begonnen met garnalen en kreeften) zie ik die wormpjes niet meer.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Witte kronkelende wormpjes in buisjes... Wat is dit?

Bericht door Linda »

De vliegjes op het oppervlak, springen die toevallig ook? Dan zijn het misschien springstaartjes. Geheel ongevaarlijk.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”