Platy ziek - staart kapot

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Poemfish
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2017 22:10

Platy ziek - staart kapot

Bericht door Poemfish »

Hoi allemaal,

Help mijn platy is ziek :(
Zijn vin was al aangetast en sinds vannacht is er nog minder van over. Hij zit voornamelijk bovenaan bij het verwarmingselement of verschuild zich terwijl hij voorheen vrolijk met de andere platys meezwom.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een half jaar een 60x30x35 aquarium met 3 zebra danios, 3 platys waarvan 1 man, 1 kempvis. De kempvis is onlangs toegevoegd samen met een paar algeneters maar die hebben het niet gehaald om onbekende redenen. Tot aan nu leek alles goed te gaan :?

De waterwaarden zijn ok volgens de teststrip al zie ik de laatste dagen ineens erg veel bruinalg verschijnen.
Weet iemand wat het kan zijn zodat ik actie kan ondernemen? Ik ben bang dat straks de andere vissen ook ziek worden :cry:

bedankt alvast!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Platy ziek - staart kapot

Bericht door Bertus »

De hele vorm van de Platy vind ik niet goed er uit zien, de staart kan vinrot zijn. Je kan overwegen ESHA 2000 in je bak te gooien welk tegen een hoop ziekten helpt.

Hoe lang draaid de bak al? Bij een bak die net opgestart is komt veelal bruinalg voor, dit zal vanzelf weg gaan.

Teststrips zijn in mijn ogen niet te vertrouwen, druppeltests zijn beter. Neem eens wat weter mee naar de dierenwinkel, daar kunnen ze veelal gratis het water voor je testen.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Platy ziek - staart kapot

Bericht door Linda »

De vorm van de platy ziet er inderdaad niet goed uit. Hij lijkt te zijn vergroeid wat kan duiden op te lang in een te kleine bak of ouderdom. De gehavende staart zou vinrot kunnen zijn maar ook een medebewoner die hem heeft aangevallen.

Als ik zo naar jouw foto's kijk lijkt er behoorlijk wat licht in je bak te staan. Misschien dat daar de alg vandaan komt. Je zou dit kunnen proberen te dimmen door middel van drijfplanten of door stukken aluminiumfolie over je tl buis te schuiven om schaduwplekken te creëren.

Hoe gaat het ondertussen met je Platy?

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”