Otocinclus vittatus ziek?!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Esje
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2016 21:10

Otocinclus vittatus ziek?!

Bericht door Esje »

Hallo allemaal!

Vanavond zie ik ineens dat 1 van mijn otocinclus vittatus allemaal rode vlekken op zijn buik bij zijn vinnen heeft.. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik heb vorige week een aantal nieuwe vissen gekocht, waarvan 1 guppy meteen de dag van aankomst is overleden.

De andere vissen lijken gelukkig allemaal oke. Deze zijn echter voornamelijk rood waardoor rode vlekken mogelijk ook niet zichtbaar zullen zijn.

Mijn andere algeneter kan ik nergens vinden :( hij verstopt zich op zich wel vaker dus niet meteen reden voor onrust maar kan zo niet checken of hij ook aangetast is.

Ik heb voor de zelerheid esha2000 toegediend nu.

Iemand tips?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Otocinclus vittatus ziek?!

Bericht door amber98 »

Heb je foto's? Dan is het misschien wat duidelijker.
Esha2000 helpt vaak niet, omdat ziektes en bacteriën er resistent tegen zijn. Maak voor de zekerheid de kuur af, maar maak hem niet langer als het niet heeft geholpen ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Esje
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2016 21:10

Re: Otocinclus vittatus ziek?!

Bericht door Esje »

Bedankt voor je reactie! Hij zat een beetje op ongandige plek voor de foto dus ik hoop dat het een beetje te zien is. Ik vind zijn buik ook erg dik vergeleken met normaal.
De andere oto is oke gelukkig.

Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Otocinclus vittatus ziek?!

Bericht door amber98 »

De buik is dikker dan het hoort te zijn, maar het is wel best moeilijk te zien. Lijkt het op buikwaterzucht? (staan de schubben naar buiten) Het ie misschien eieren op? (zou je erdoorheen moeten kunnen zien) Nog een andere optie zouden wormen kunnen zijn, maar dan zou de rest er ook last van moeten hebben.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Esje
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2016 21:10

Re: Otocinclus vittatus ziek?!

Bericht door Esje »

Ik kan het helaas heel lastig zien.. Hij zit nu op een rots dus ik kan de onderkant niet bekijken. Ik zie wel dat hij opgezwollen is maar geen uitpuilende ogen of schubben die uitstaan. Ik probeer nog een betere foto te maken!
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Esje
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2016 21:10

Re: Otocinclus vittatus ziek?!

Bericht door Esje »

Het lijkt nu toch alsof zijn kieuwen naar buiten staan :(
Wat kan ik het beste doen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Otocinclus vittatus ziek?!

Bericht door amber98 »

Buikwaterzucht is niet meer te redden helaas. Ik zou dus gewoon afwachten. Als het na de esha 2000 behandeling niet veranderd is, kun je kijken of het iets anders is wat wel behandeld kan worden. Of je moet echt verwachten dat hij dood gaat en hem helpen aan een snel einde :( Ik kan je helaas niet zeggen wat er precies aan de hand is

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Esje
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2016 21:10

Re: Otocinclus vittatus ziek?!

Bericht door Esje »

Ik snap het, dank voor je hulp!
Zo lastig in te schatten nu, ik wacht maar af zolang hij zich normaal blijft gedragen..

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”