Platy zwemt scheef / kromme staart

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ejg
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2016 11:08

Platy zwemt scheef / kromme staart

Bericht door Ejg »

Berichtdoor Ejg » za aug 27, 2016 12:06 am
dag allemaal,

Sinds 4 weken vertoont mijn platy gek gedrag. Het begin met deels verticaal zwemmen. Continu boven in tegen de stroom van de filteriitlaat. Na een week of twee ging hij steeds vaker op de bodem liggen. In eerste instantie dachten we aan een zwemblaas probleem maar hebben hem toch in een aparte bak gedaan. Ik heb als eerste wat zout geprobeerd met slechts een klein laagje water. Na een oaar dagen de bak verder gevuld. Het probleem was niet weg. Hij at tot dan toe wel steeds. De afgelopen 2 weken is het zwemprobleem steeds wat erger geworden. Hij ligt nu vaak schuin tegen de wand met een gekromde staart. Eten gaat lastig maar hij prbeert wel. Ik heb goed gekeken naar uiterlijke kenmerken. Maar ik zie geen afwijkingen op de huid of kieuwen. Desindanks esha ggestart. Vandaag is de derde dag.
Wat kan het zijn? Kan het een zwemblaas of darm infectie zijn, of zou hij dan allang dood zijn geweest. Of kan het nog wat anders zijn?
Hieronder nog wat info:

Welke vissen vertonen deze ziekte ( symptomen ) en welke vissen zijn al gestorven ? Alleen de platy. Verder zijn er geen ziek.
Wanneer en hoe begonnen deze symptomen ?4 weken geleden.
Hoe oud zijn deze zieke vissen ? We hebben ze 6 maanden.
Wanneer zijn er nieuwe vissen bijgezet en indien ja, welke vissen waren dat ? En waar komen ze vandaan ? Nvt
Is er recentelijk iets gebeurd ? Grote waterverversing ? Een defect aan filter enz. ? Een andere ziekte of probleem dat behandeld werd ? Nieuwe decoratie of planten enz. ? Nee
Wat zijn de waterwaarden ? Moet ik nog testen.


Beschrijf het aquarium en zijn inhoud:

Hoe oud is het aquarium ? 6 maanden
Hoeveel liter is de inhoud van het aquarium ? 60 l
Wat voor filter is het ? Een all in one van jewell
Voor hoeveel liter is de filter geschikt ? 60
Welke vissoorten zijn er nog meer aanwezig. In totaal 11 kleine vissen. Ken de namen niet
Wanneer was de laatste waterverversing en schoonmaak van de filter ? 2 weken geleden. Wel water deels vervest daarna
Hoeveel water ververs je per keer ? 20-25 %
Welke medicatie zijn er recentelijk gebruikt ? Alleen in quarantainebak esha sinds 3 dagen
Is er in de laatste weken iets gebeurd in de kamer waar het aquarium staat ? Nee
Welk visvoer is er gebruikt in de laatste maand ? Tetra (schilvertjes die drijven en zinken)

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: Platy zwemt scheef / kromme staart

Bericht door pruts54 »

ik ben geen dokter maar, omdat u vermoed dat het niet een zwemblaasprobleem is, vermoed ik neonziekte, dat heeft niets met neons te maken, lees de link hierbij eens daar word de neonziekte uitgelegd, en ook de klachten die u beschrijft, kromme rug slecht zwemmen.
Jos

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: Platy zwemt scheef / kromme staart

Bericht door pruts54 »

https://www.visaquarium.nl/n1/Visziekte-Neontetraziekte
sorry was de link vergeten te plaatsen.
Jos

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ejg
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2016 11:08

Re: Platy zwemt scheef / kromme staart

Bericht door Ejg »

Beste Jos, bedankt voor je reactie. Het is niet zo dat ik niet denk dat het aannde zwemblaas ligt. Ik vraag me alleen af of dat in het geval van een infectie de vis al lang dood had moeten zijn.

De neon ziekte zou qua beschrijving kunnen alleen gebruik ik nooit levend voer en heb ik de afgelopen maanden ook geen nieuwe vissen gekocht.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Platy zwemt scheef / kromme staart

Bericht door amber98 »

Hier ook vaker vissen gehad met zwemblaas problemen. Ook die krijgen een kromme staart, maar blijven leven tot ze door de rest levend op worden gegeten. Ik kies er dus voor om ze op een humane manier (bv met kruidnagelolie) uit hun lijden te verlossen. Het kan ook dat dit komt door inteelt, dat zie je ook wel eens met levendbarende.

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: Platy zwemt scheef / kromme staart

Bericht door pruts54 »

Ik deel de mening van amber, 4 weken ziek is al heel lang vind ik persoonlijk, het is niet plezierig, maar hoort er nu eenmaal bij, hierbij een link hoe u te werk moet gaan http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... eke-vissen
Jos

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”