Help! Baby corydoras gaan dood

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Guppy3330
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2016 23:01

Help! Baby corydoras gaan dood

Bericht door Guppy3330 »

Ik zal proberen het verhaal gedetailleerd te vertellen! Hopelijk kan iemand mij vertellen wat ik fout doe, en wat ik wèl moet doen...

Ik heb twee dagen geleden een plantje gekregen van een kennis voor in mijn 60 liter bak (met guppies). Tot mijn verbazing had ik de volgende dag 32 baby visjes zwemmen. Het plantje kwam uit een aquarium met corydoras, ik weet alleen niet welk soort). Omdat ik bang was dat ze opgegeten zouden worden heb ik ze in een 35 liter bak gedaan, zonder bodem, met kleine filterpomp die ik van iemand kon lenen, en het desbetreffende plantje. De volgende dag waren er 20 dood op de bodem. En 2 die al raar begonnen te zwemmen en om hun as draaiden. Toen heb ik de 10 overgebleven apart gezet met wat water uit mijn goed lopende 60 liter bak. Op aanraden van de dierenwinkel zand (25 keer omgespoeld) op de bodem gedaan, en wat lage gras achtige plantjes zodat ze zich kunnen verstoppen, en een luchtbellen pompje. Ondanks de filterpomp heel klein is komt er een behoorlijke stroming uit. Ik zag ze letterlijk door de bak cirkelen/tollen. Nu heb ik alles maar uitgezet, en dus ook geen stroming meer in de bak. Nu zie ik er nog maar 3 zwemmen! Ze zwemmen redelijk energiek in de bovenlaag.

1. Wat heb ik fout gedaan dat er zoveel dood zijn?
2. kunnen ze opgeslokt zijn door de zuinig van het filter?
3. kunnen ze dood gaan van uitputting als de stroming te hard is? Ze liggen namelijk geen moment stil op de bodem o.i.d.
4. Kunnen ze een week zonder filter? Zodat ik het filter aan kan zetten als ze wat groter en sterker zijn?
5. Hoe kan ik dit het beste oplossen/wat moet ik doen? Ik wil die laatste 3 niet ook nog kwijt!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help! Baby corydoras gaan dood

Bericht door amber98 »

Het is afhankelijk van de soort hoe je ze moet kweken. Er zijn ook soorten die door de ouders worden grootgebracht. Wat geef je ze te eten?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Guppy3330
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2016 23:01

Re: Help! Baby corydoras gaan dood

Bericht door Guppy3330 »

Ik geef sera micron kweekvoer. Micro fijn. Vandaag 50% van de bak verschoond. Er lijken er acht over te zijn, die zwemmen goed. En voor zover ik kon zien eten ze het voer. Dus ik ben iets gerust gesteld :) ze zijn nu 4 dagen oud, dus ik neem aan dat het riskante gedeelte nu achter de rug is? Nu gewoon elke dag 50% water verversen? En is 1 of twee keer per dag van dat poeder voer genoeg? Ben bang dat het water anders te snel vervuild. Heb er trouwens 2 slakjes in gedaan zodat die wat kunnen puin ruimen :vis: zijn slakken met zo'n lange in een punt vormende schelp. Weet de naam niet, maar die struinen voornamelijk over de bodem

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6243
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help! Baby corydoras gaan dood

Bericht door amber98 »

Je kunt best meer gaan voeren, ze moeten in het voer zwemmen zowat, anders vinden ze het eten niet. En elke dag waterverversen. Het blijft riskant, heb hier een toevallig overlevend jong gehad, is nu na een leeftijd van ongevee 2 maanden overleden. Als je een bruissteen hebt, kun je due er beter in hangen dan het filter.

haal de slakken maar weer eruit. Is denk ik de helena slak, een slaketende slak die babyvisjes ook niet erg vind bij te weinig slakken als voer en bovendien vervuilen ze. Afvalopruimers heb je al, corydoras zjjn afvaleters. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Guppy3330
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jul 2016 23:01

Re: Help! Baby corydoras gaan dood

Bericht door Guppy3330 »

Oke! Dank je wel! Ik heb inderdaad een bruissteen erin.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”