hoe verder met mijn betta?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bianca
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2015 00:23
Locatie: Arnhem

hoe verder met mijn betta?

Bericht door Bianca »

Hoi allemaal!

Sinds kort heb ik een mannetjes betta, (de enige vis die op het moment in mijn aquarium zit)
In het aquarium had hij even ruzie met mijn filter, hij bleef tegen de stroming opzwemmen tot hij op het filter zelf belandden die maar 1 cm onder water zit en hierdoor dus vastzat. (op zijn zij met de stroming erbij)
Gelukkig heb ik optijd de stekker van de filter eruit kunnen trekken.
Hierna kwam hij ook nog eens in de zuiger van de filter terecht waarna zijn vinnen beschadigd waren al met al behoorlijk wat stress dus.
Na een dag kwam hij heel zielig tussen de plantjes vandaan met hele hangende, gespleten samengeknepen vinnen.
Vinrot werd mij verteld en dus heb ik uiteraard een middeltje hiervoor gehaald een 3-daagse kuur cerpafor/bactyfec.
De 3 dagen zijn nu om en zijn vinnen zijn wel weer gespreid al mist hij aardig wat van zijn vinnen.
Nu viel het mij op dat hij nu waar de vinnen stoppen dat je daar een beetje rood ziet is dit normaal? ook schoot hij eerder meteen op voedsel af wat bovendreef terwijl hij nu wat meer op de bodem zoekt en daar tussen het grind blijft zoeken ook al dwarreld er een voor hem na beneden het lijkt net of hij het niet ziet of dat het hem niet uitmaakt terwijl dat eerder wel het geval was. (hij eet wel gewoon maar dan van de bodem)
Ik weet niet of ik misschien overbezorgd ben? Of dat er misschien toch nog iets mis is, of dat het een nasleep van het medicijn is?

Ps: de filter heb ik afgezet met een gaasje op 2 cm afstand zodat hij daarvan geen problemen meer kan krijgen.

Alvast bedankt voor eventuele reacties

Gebruikersavatar

GoGo
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2015 14:25

Re: hoe verder met mijn betta?

Bericht door GoGo »

Hoi Bianca!

Heel vervelend voor jouw en je Betta! Als de water waarden niet goed zijn dan gaan vissen rondhangen bij de filter. Hierdoor kunnen ze helaas ook weer in de problemen komen.

Maar goed heel vervelend. Dat hij daarna ziek is geworden van de stress is niet heel raar. Vinnen kunnen zich gelukkig weer binnen 5/6 weken helemaal herstellen mits de water waarden goed zijn. Als de vinnen zich gaan herstellen dan kunnen ze een iets fellere kleur of zelfs een geheel andere kleur krijgen op de plek waar het herstel zich plaatst vindt. Dus ik zou me over rode plekken niet heel erg druk maken. Ook zouden het bloeduitstortingen kunnen zijn, daar kun je helaas niks aan doen. Meer kan ik over de rode plekken niks zeggen sinds ik geen foto bij de hand heb.

Ogen kunnen natuurlijk beschadigd raken, als dit het geval is is er niks aan te doen. Hij eet in ieder geval en dat is het belangrijkste! Maar houd rekening met het feit dat het ook een uiting van stress kan zijn!

Reageerde jouw Betta op je voor dit alles gebeurde? Zo ja, dan kan je kijken of hij nog steeds op je reageert door bijvoorbeeld je vinger heen en weer te bewegen voor het glas (zonder het glas aan te raken). Kun je gelijk zien of hij je nog kan zien.

Hopelijk heb je hier wat aan! Laat me weten hoe het verder gaat!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Bianca
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2015 00:23
Locatie: Arnhem

Re: hoe verder met mijn betta?

Bericht door Bianca »

hoi hoi,

het gaat al een heel stuk beter met mijn betta gelukkig!
Waarschijnlijk was het rondhangen bij de filter vanwege de stroming hij heeft een aparte manier om te laten weten dat iets niet goed is nadat ik de stroming heb veranderd was het wel goed, en was hij niet meer geobsedeerd daardoor.
Ik had het water ook al getest met een 5 in 1 strip en het was verder toen die tijd allemaal goed (nu nog als ik het test)
Het is een vis die nogal laat blijken of iets hem wel of niet aanstaat.
En inderdaad zijn de vinnen die opnieuw zijn aangegroeid rood geworden ipv blauw maar hij zwemt nu gezellig rond in zijn bakje met een paar andere vissen.
Reageren doet hij verder zeker als ik de kamer binnenkom gaat hij altijd voor het glas heel snel rondzwemmen alle kanten op. En op de vinger reageert hij ook zeker op.
Ook het eten gaat gewoon weer super en hij is dol op rode muggenlarven (diepvries) als ik deze geef met het pincet ziet hij ze zeer zeker!
Ik ben sowieso te weten gekomen dat aquariums en vissen heel wat tijd in beslag kunnen nemen van je tijd en dat het een stuk lastiger is dan ik in het begin had gedacht helemaal met een vis als Fredje erin. Maar ik moet ook zeggen ik krijg er geen genoeg van!
De meeste beginnersproblemen als witte stip heb ik al mogen ervaren en gelukkig is het elke keer goed afgelopen! ( ik had roodkopzalmpjes erbij gedaan omdat dit vreedzame vissen zouden zijn maar jammer genoeg had ik in een korte tijd hierna witte stip en later betrapte ik 2 erop toch in zijn vinnen te happen dus die heb ik verkocht) nu zit hij samen met wat platty's en garnaaltjes en dit gaat super!

Iniedere geval ontzettend bedankt voor je reactie!

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”