hardnekkige witte stip

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
psycofish
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2015 11:25

hardnekkige witte stip

Bericht door psycofish »

hoi ik heb een 52 liter bakkie met canister bio filter (volgens mij 1100 l per uur) , mijn guppen alleen mijn guppen hebben last van witte stip en niet zown beetje ook,
ik zie overal dingen staan die je kan doen maar ik heb veel geprobeerd dit heb ik gedaan:
ik begon met temperatuur naar 32 graden toen verhuis deken overheen gegooid + lampje uit voor 24 uur,
dat werkte aardig maar niet alles was weg dus toch maar exit gekocht
actieve kool uit filter en een normale dosis exit(altijd 5 dagen) temperatuur deed ik naar benende naar 29-30 me visjes houden niet van warm warm water, deed niks
50% verversen zonder metaal binders 4 dagen later
normale dosis exit+ normale dosis esha 2000
deed niks 4 dagen wachten 50% verversen
dubbele dosis esha 2000 (temperatuur nog steeds hoog)
deed niks geen verbetering het werd alleen maar erger dus deze keer maar 7 dagen wachten en 50% verversen
dubbele dosis exit (temperatuur nog steeds hoog)
nou ja je raad het al geen verbetering
me laatste optie
bio filter eraf gehaald misschien dat er nog restante actieve kool in zat ofzow
normale dosis exit+ normale dosis esha 2000
en nou jaa nog niks,.....
help!! ik wil me visjes niet langer kwellen met al die ontregelingen
zout kan ik er niet in doen ik heb ook nog tetra's en gouramie erin zitten

het enige wat ik nu nog aan zit te denken is alle guppen apart in zout badje
heeeft er iemand nog een ander handig idee?

Gebruikersavatar

trudy1942
0-200
0-200
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 sep 2013 20:45
Locatie: Leiderdorp

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door trudy1942 »

Ik heb gelezen dat knoflook nog het beste helpt tegen witte stip! Schijnt dat het dan na 1 a 2 dagen opgelost is.
En je hoeft je vis niet apart te zetten.

Heb het van mensen die het ook met succes gebruikt hebben.
Het effectiefste schijnt verse knoflook te zijn, deze laat je dan in het voer intrekken en haal je eruit als je gaat voeren.

Ik heb gelezen dat knoflook nog het beste helpt tegen witte stip! Schijnt dat het dan na 1 a 2 dagen opgelost is.
En je hoeft je vis niet apart te zetten.

Heb het van mensen die het ook met succes gebruikt hebben.
Het effectiefste schijnt verse knoflook te zijn, deze laat je dan in het voer intrekken en haal je eruit als je gaat voeren.
Hoi van internet gehaald misschien helpt het.

Gebruikersavatar

trudy1942
0-200
0-200
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 sep 2013 20:45
Locatie: Leiderdorp

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door trudy1942 »

Nog 1 gevonden.

De teentjes die je snijd, snij je met een zo scherp mogelijk mes om snel door heen te look te snijden. Niet te hakken (uit zich meestal in vermalen/ pletten) dit alles doe je in kleine brokjes. De cellen aan de buitenkant zijn beschadigd. In het brokje zitten nog hele cellen. Voer dit meteen aan de vis. De ondertussen vrijgekomen knoflookgeur zal de vissen stimuleren om dit alles sneller tot zich op te nemen. Herhaal dit na een enkele minuten wanneer dit alles op lijkt te zijn. Vissen blijven namelijk eten en de eerste lookbrokjes zitten inmiddels in de maag. In de maag wordt de allicine vaak geneutraliseerd door de lage pH waarde. Door herhalend te voeren verteren ze niet de middelste cellen in het brokje die vervolgens door gestuwd worden naar de darm. Een X hoeveelheid allicine heeft dan toch de darm bereikt en zal zo voor het meeste effect zorgen. Of het werkelijk de vis geneest is een andere zaak. Natuurlijk zal zeker één of andere lezer op het idee gekomen zijn om knoflookolie te gebruiken. Dit is maar gewoon bijgieten in het voer en geen zorgen maken? Nee, deze olie is zo geconcentreerd dat het zeer toxisch is voor onze vissen. Zelf voor onszelf zou de inhoud van een gemiddelde fles fatale gevolgen kunnen hebben. Als laatste wil ik hier nog vertellen dat je het zeker niet preventief moet gaan toevoegen. Ook dit hoor ik regelmatig. Het preventief toevoegen van knoflookvoer kan de darmen blijvende schade opleveren. Beter voorkomen dus als genezen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
psycofish
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2015 11:25

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door psycofish »

hartelijk bedankt ik ga het proberen =) (sorry voor me late reactie hij gaf geen bericht dat ik een reactie had ontvangen)

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door Rickpad »

Vind het persoonlijk apart dat alleen je guppen (die juist extreem veel kunnen hebben) witte stip hebben en de rest niet. Vraag me daarom af of het überhaupt wel witte stip is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
psycofish
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2015 11:25

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door psycofish »

jaa snap ik wel ik vind het zelf ook heel raar, wat kan het anders zijn? het ziet er precies het zelfde uit als witte stip.
ze hebben het nog steeds het was even weg maar nu maar alle guppen apart gedaan goeramie en kardinaal tetra's hebben nergens last van. ondertussen 3 aan overleden =( in 3 maanden dus valt nog mee maar vind het toch zielig vooral omdat er gewoon niks aan te doen is.
ik ben nu toch maar weer met esha exit bezig

ik heb foto's gemaakt alleen ik heb geen idee hoe ik die op het forum krijg

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door Rickpad »

Heb je al geprobeerd om de temperatuur te verhogen tijdens de behandeling met exit? Exit werkt dacht ik alleen op de parasieten die witte stip veroorzaken als ze vrij door het water zweven. Door de temperatuur te verhogen gaat de cyclus sneller en zullen de parasieten sneller veer van hun gastheer los komen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
psycofish
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2015 11:25

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door psycofish »

jaa vorige keer geprobeerd toen stond die op 29-30 graden , kan het wel weer proberen ;-)
misschien dat er hier iets in het water zit want de guppen die niet in me grotere aquarium zaten hebben het nu ook terwijl ze niet in contact geweest zijn met de andere guppen (ik had mannetjes en vrouwtjes gescheiden)

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door Rickpad »

Kan je er eens een foto van maken?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
psycofish
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2015 11:25

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door psycofish »

https://www.dropbox.com/s/styo49vqorj5o ... 1.jpg?dl=0 dit is een hele wazige foto ik probeer even een nieuwe te maken maar dan heb je wel al vast een idee hoe het eruit ziet

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
psycofish
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2015 11:25

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door psycofish »

*zucht* foto's en vissen xD mijn camera kan niet van dichtbij foto's maken dus je krijgt alleen maar een hoopje wazigheid ik krijg niet veel betere foto's hier nog twee, zijn niet veel beter te zien

https://www.dropbox.com/s/ueuz5dd9ma3xm ... 9.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/avfb8myjfm94u ... 1.jpg?dl=0

ik hoop dat je ze kan openen =)

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door Rickpad »

Hmmm.... Het is inderdaad niet heel erg duidelijk. Ik zie alleen dat de vis die je op de foto zet erg donker is en een knik heeft. Verder zie ik geen witte stippen.

Ook zie ik zo niet echt iets aan de andere vissen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
psycofish
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2015 11:25

Re: hardnekkige witte stip

Bericht door psycofish »

nee klopt het zijn er maar een paar die er last hebben de wat kleinere en de grotere ,je ziet het echt niet goed toen ik net keek waren ook de vissen die het het ergste hadden allemaal verstopt, deze zwom ook nog gewoon vrolijk rond nu ik er nog een keer goed naar kijk lijkt het ook wel of zijn kieuwtjes wat opgezwollen zijn (kan ook zijn omdat ze vandaag verhuist zijn) voor de rest heeft ze witte puntjes op de boven kant van zijn rug vooral ,onderkant helemaal niet eigenlijk en op de vinnen, bij sommige vinnen ook beetje aan gegeten maar denk omdat dat gebeurd omdat ze ziek zijn dan vinnen bijten ze nog wel eens

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”