Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BlackNinja
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2017 21:28

Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door BlackNinja »

Hallo allemaal!

Zoals ik al bij het voorstel rondje had aangegeven ben ik een complete beginner en daarom heb ik ook ergens een zware fout gemaakt. Ik zal beginnen met een omschrijving van hoe de bak is begonnen:

Het gaat om een standaard 50 liter bak. Deze had ik nog staan en ik wilde hier visjes in doen voor mijn dochter. Begonnen met 6 goudvissen maar ik had al snel ontdekt dat die absoluut niet in mijn aquarium thuis hoorden en dus terug gebracht. Ook heb ik er 5 waterpest plantjes in zitten, 2 kien houdt stukken en is de bodem van zand. Daarnaast heb ik luchtpompfilterding waar je watten in stopt en waar je dan een bruissteen in stopt.

Nadat de goudvissen waren teruggebracht ben ik gaan kijken voor beter passende vissen en ben toen begonnen met 4x Zebra Danio's, 6x Neon Tetra's, 3x indische moderkruipers en 20x Vuurgarnalen.

Omdat ik dit nogal leeg vond ogen zijn de week daarna er nog 4x Neon Tetra's bij gekomen en nog 4x Corydoras Pygmaeus.

Dit alles ging goed en de garnalen hadden zelfs kleintjes gekregen (er was er 1 zwanger toen ik ze had gekocht) en 2 garnalen droegen inmiddels eitjes.

Toen ging er plots een modderkruiper dood. Lag plots op zijn zij en na een paar uur kreeg hij stuiptrekkingen en daarna was het snel over. Omdat ik dacht dat dit gewoon een pech geval was en ik vond dat de Corydoras Pygmaeus wel wat eenzaam oogden heb ik een paar dagen later alsnog 6 Corydoras Pygmaeus er bij gekocht.

Met deze aankoop dacht ik dat mijn bak compleet was en dat alles goed ging maar diezelfde avond ging het fout....

Eerst kreeg een tweede modderkruiper dezelfde symptomen als de eerste, op zijn zij liggen en daarna stuiptrekkingen. Niet lang daarna gingen de Zebra Danios naar de oppervlakte en gingen de Pygmaeus ook telkens luchthappen. Ik dacht eerst aan een nitriet piek omdat de bak niet echt was ingedraaid maar ik heb geen testmiddelen in huis. Snel wat water ververst maar dat leek weinig effect te hebben.

De volgende ochtend leek het een slachtveld in mijn bak. 8 Neon Tetra's, 2 modderkruipers en 4 Pygmaeus waren dood. Water nogmaals ververst maar de nog levende vissen leken verder eigenlijk redelijk vrolijk rond te zwemmen. De rest van de dag eigenlijk geen problemen gehad tot 's avonds rond een uur of 11. Toen leek hetzelfde te gaan gebeuren, de Danio's gingen weer richting de oppervlakte en 2 Pygmaeus gingen naar de oppervlakte, hard rondzwemmen en vielen dan flauw om na een 2/3 minuten weer wakker te worden en dit alles te herhalen. Weer het water ververst, maar weer leek dat weinig uit te maken.

Het resultaat van de 2e ronde: 2 dode Pygmaeus en 1 dode Neon Tetra. Het vreemde is dat de laatste 4 Pygmaeus eigenlijk totaal onaangetast lijken.

Nu heb ik dus nog 4 Danios rondzwemmen (lijken niks over te hebben gehouden aan dit alles), 4 Pygmaeus, Henk Stresskip (a.k.a. de laatste Neon Tetra, maar Henk zal binnenkort waarschijnlijk sterven van de stress) en 25+ vuurgarnalen.

Het vreemdste van het hele verhaal vind ik nog dat de garnalen nergens last van lijken te hebben.

Ik neem aan dat ik een hele hoop fouten heb gemaakt en ik vraag jullie om mij daar op te wijzen zodat ik deze fouten niet nog een keer zal maken!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door Linda »

Wat ontzettend balen!
Helaas heeft iedere beginnende aquariaan hier wel eens mee te maken gehad.. Nu nooit meer vissen in je bak doen voor hij een maand is ingedraaid :nee:
Je bak is voor sommige soorten ook vrij klein..
Nitriet lijkt mij uitgesloten omdat dan de garnalen zeker als eerste zouden zijn gegaan..

Wat ik vreemd vind is dat je modderkruipers (kuhlii's) als eerste zijn gegaan...Dit zijn darm ademhalers en kunnen nog overleven in vrij vervuild water..Ik heb dit ooit eens ervaren na het toevoegen van plantentabletten in de bodem. Toen vielen ook mijn Kuhlii's met bosjes neer.. :nope:

Heb je misschien een foto van de bak?
Zitten er planten in? En heb je deze uit de potjes verwijderd? Wat is de temperatuur? Hangt er een verwarming in?
Ik ga nog even brainstormen wat het zou kunnen zijn. Ondertussen zullen er nog zeker andere leden zijn die misschien een idee hebben.. ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BlackNinja
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2017 21:28

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door BlackNinja »

Hoi Linda,

inderdaad een harde les dat ik mijn bak niet heb ingedraaid. Ik ben niet de meest geduldige persoon en mijn eerste naieve gedachte was dat die goudvissen toch niet zo veel eisen zouden hebben? Maarja, nu is het een tropische bak en dat is toch echt wel iets anders.

Foto 1, de bak
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5, het filter

Er zit trouwens inderdaad wel een verwarmingselement in. Deze stond op 24 graden maar nu de modderkruipers er niet meer zijn heb ik deze naar 21 graden gezet.

Ik weet trouwens niet of de eerste twee modderkruipers aan hetzelfde gestorven zijn. Hun gedrag was namelijk wel ergens anders dan de rest voor dat ze stierven. Zij hadden echt stuiptrekkingen dat had de rest niet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BlackNinja
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2017 21:28

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door BlackNinja »

Hoi Linda,

inderdaad een harde les dat ik mijn bak niet heb ingedraaid. Ik ben niet de meest geduldige persoon en mijn eerste naieve gedachte was dat die goudvissen toch niet zo veel eisen zouden hebben? Maarja, nu is het een tropische bak en dat is toch echt wel iets anders.

Foto 1, de bak
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5, het filter

Er zit trouwens inderdaad wel een verwarmingselement in. Deze stond op 24 graden maar nu de modderkruipers er niet meer zijn heb ik deze naar 21 graden gezet.

Ik weet trouwens niet of de eerste twee modderkruipers aan hetzelfde gestorven zijn. Hun gedrag was namelijk wel ergens anders dan de rest voor dat ze stierven. Zij hadden echt stuiptrekkingen dat had de rest niet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BlackNinja
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2017 21:28

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door BlackNinja »

Ik vergeet trouwens te melden dat de plantjes nog wel in hun potjes zitten. Sommige afgebroken stukjes zweven wel los rond maar er zitten dus nog 5 potjes in de grond.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BlackNinja
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2017 21:28

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door BlackNinja »

En ik vergeet ook nog te vragen voor welke vissen mijn aquarium te klein is. Aangezien ik hem bijna volledig zal moeten bevolken is dat wel handig om te weten. :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door amber98 »

Het kan zijn dat ze zijn overleden door het staalwol of loodjes om de planten. Dit is giftig. Je hoort dat allemaal te verwijderen en de planten met hun wortels in de grond te zetten ;) op de corydoras pygmaeus en garnalen na, is je bak eigenlijk te klein voor alles wat je erin had zitten..

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door Linda »

amber98 schreef:Het kan zijn dat ze zijn overleden door het staalwol of loodjes om de planten. Dit is giftig. Je hoort dat allemaal te verwijderen en de planten met hun wortels in de grond te zetten ;) op de corydoras pygmaeus en garnalen na, is je bak eigenlijk te klein voor alles wat je erin had zitten..
^Dit dus :D ^

Wat ik je wil adviseren is om je water eens te laten testen bij een aquariumspeciaalzaak. Die doen dat meestal gratis, de plantjes even uit hun potjes te halen en ze in de grond te zetten, dan vervolgens al je geduld aanspreken en er voorlopig niets verder bij zetten tot je na een maand je water nogmaals hebt laten testen en alles goed is.
Eén van de benodigdheden in deze hobby is, helaas, geduld...
Misschien kun je de danio's ook beter terugbrengen..Die zitten graag koeler dan veel andere gangbare soorten..

Wat leuke alternatieven zouden kunnen zijn in jouw bak:
Boraras soorten (vooral de boraras brigittae vind ik erg mooi)
Koppeltje honinggoerami's zal misschien nét gaan in 50 liter..
Een dwergkogelvisje! (ben ik zelf erg fan van, wel eerst over inlezen maar dat moet je bij alle soorten eigenlijk wel..)
Betta splendens man (Een enkele man! Zeker niet meer en ook geen vrouwen erbij)
Koppel kaap lopez
Corydoras pygmaeus, habrosus (Veur die Bodum! ..Ahum André v Duijn grapje :P Je bent 33 dan moet je die kennen! Ik ken em ook :lol: )
Eeeeuuuuuuhhh.....Er zijn er nog wel meer maar die zijn vrij lastig..
Zoals de Badis Badis en de Dario Dario (baarsjes)

Aan je inrichting zag ik verder niets opvallends..Al ben ik niet bekend met je filter...De belletjes die hij produceert kunnen contraproductief werken bij plantengroei omdat de belletjes co2 uit de bak verdrijven wat je plantjes nu juist zo nodig hebben om te groeien. Voeg je ook iets van plantenvoeding toe?

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door Bertus »

Ik heb ook een soort gelijk probleem gehad, de 70 liter bak ingericht en met rust gelaten tot de nitriet piek een aantal dagen voorbij was. Na 4 dagen de eerste vissen uitgezet en een week later een schooltje van 15, binnen 14 dagen gingen de eerste vissen dood wat ongeveer 4 dagen geduurd. Bij mij is het vermoeden dat ik ook te snel en te veel vissen er in heb gezet en dan ook nog eens een extra lamp geplaatst heb in ee bak welk nog niet in balans was waardoor er waarschijnlijk een ammonia piek ontstaan is.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door amber98 »

Het filter lijkt me een spons filter. Zijn zeker niet verkeerd en doen goed hun werk. Alleen zitten er bij de meeste inderdaad bubbels bij.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BlackNinja
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2017 21:28

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door BlackNinja »

Excuus iedereen, ik had vandaag afspraken die mij de hele dag bezig hielden dus ik kon helaas niet eerder reageren. Allereerst bedankt voor het meedenken!

Op dit moment lijkt het weer beter te gaan. De vier Danio's gaan weer door de hele bak en lijken ongedeerd, De Vuurgarnalen doen alsof er niks gebeurd is en de Pygmaeus lijken ook weer op hun oude niveau terug te zijn gekomen.

Blijft alleen Henk Stresskip over (a.k.a. The last of the mohicans, a.k.a. de laatste Neon Tetra). Ik weet niet echt wat ik met Henk aanmoet. Als ik een ziekte in mijn bak had kan ik hem niet aan iemand anders geven, ik wil er ook geen Neon Tetra bij doen tot dat ik zeker weet dat alles weer stabiel is maar in zijn eentje is hij super gestressed. Uit zijn lijden verlossen vind ik ook weer zoiets want hij lijkt juist weer op kleur te komen en nu de planten nog verder groeien heeft hij steeds meer beschutting.

Wat betreft het filter. Ik moet er volgens de beschrijving gewoon een hand watten in stoppen en dan gaat in het midden via een pijpje een bruissteen waardoor de bubbels er doorheen gaan waardoor er water in wordt gezogen. De watten zijn aardig verkleurd dus blijkbaar zit het met de doorstroming wel goed.

Wat betreft de planten, ik voeg nu geen CO2 toe. Er zit nu waterpest in en dat groeit al als kool dus volgens mij gaat het wat dat betreft wel goed. Ik voeg ook geen plantenvoeding toe, ook daar weer omdat het al te hard groeit op het moment.

Wat ik wel al een paar keer (in kleine beetjes) heb toegevoegd is Biotopol. Een water verbeteraar die onder andere zware metalen afbreekt en nog wat andere positieve effecten zou moeten hebben.

So far so good maar ik baal er nog steeds als een stekker van.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BlackNinja
0-200
0-200
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2017 21:28

Re: Vissen populatie bijna volledig uitgeroeid

Bericht door BlackNinja »

Even een update. Ook Henk (de Neon Tetra) is overleden en een Pygmaeus is overleden. De Neon Tetra was te verwachten, hij zat als laatste Tetra in de bak en wilde daardoor niet meer eten. De Pygmaeus was al elke ochtend op zijn zij "aan het slapen" maar de rest van de dag leek er niks aan de hand te zijn.

De laatste 3 Pygmaeus lijken nogsteeds onaangetast en de 4 Danios doen alsof er nooit wat is gebeurd.

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”