Zwarte vlekken op bladeren van planten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 aug 2015 21:00

Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door RvL »

Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje in gevecht met de algen in m'n bak. Ik heb door omstandigheden m'n bak een tijdje veel minder aandacht kunnen geven dan eigenlijk noodzakelijk en die kans hebben de algen aangegrepen om de controle om te nemen.

Nu, na een tijdje vechten en verschillende maatregelen lijk ik het gevecht langzaam te gaan winnen. Voorheen was het glas van het aquarium een paar dagen na de wekelijkse waterwissel alweer voorzien van een verse laag groene alg en dat lijkt nu verleden tijd te zijn.

Maatregelen die ik heb getroffen:
- Alle oude planten vervangen voor nieuwe planten (oude Anubias zagen zwart, niet weg te poetsen)
- Regelmatig bijmesten. Voorheen met Tetra Plantamin, sinds deze week met EasyLife Profito
- Minder intens licht, door de reflector weg te halen. Dat scheelt zichtbaar veel licht
- Bio CO2 installatie. Continutest geeft constant een goede waarde aan

Met name de laatste twee maatregelen lijken goed uit te pakken. Toch blijf ik last houden van terugkerende zwarte vlekken op de bladeren van m'n planten. Met name m'n Anubias hebben er last van, maar ook de Lileaopsis blijft niet gespaard. Het gaat om de volgende vlekken:
[album]4669[/album]

Het zit dus echt midden op het blad en soms ook langs de randen. Niet ieder blad is 'besmet' en in de meeste gevallen is het ook redelijk weg te poetsen van de harde bladeren van de Anubias.

Daarnaast heb ik soms ook last van bruine algdraden, met name in m'n Belgisch groen.

Kan dit wat te maken hebben met de prut uit de bodem die opstuift tijdens het water wisselen en dan tijdens het bezinken op de bladeren terecht komt? Ik probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat lukt niet altijd.

M'n waterwaardes:
pH: 7
kH: 6
gH: 11-12
NO2: 0mg/l
NO3: 10mg/l (dalend, heeft een tijd lang op 25mg/l gestaan. Houd ik in de gaten)
PO4: 1mg/l
Fe (na bemesten met Profito): 0,5mg/l
CO2 (volgens continutest): 20mg/l

Verlichting bestaat uit een enkele 18W (T8) Philips 840 zonder reflector. Deze brand 12 uur per dag (11.00 - 23.00)

Aquarium is aan de achterzijde beplant met Belgisch groen. Verder 3 Anubias Species in het midden en 2x Lileaopsis op de voorgrond. Bodembedekking bestaat uit Caviar in bruine en witte kleur. Het gaat om een 60l bak. Foto van het aquarium zelf:
[album]4666[/album]

Sinds deze week dus overgestapt op Easylife Profito omdat ik niet het gevoel had dat de Plantamin echt voldoende toevoegde. De nieuwe bladeren waren wat licht van kleur. Daarnaast was de fles op :)

Aquarium wordt bewoont door een schooltje Kegelvlekbarbeeltjes (5), Kardinaaltetra's (5), een dwergkogelvisje en een handvol uit de kluiten gewassen Japonica's.

M'n bio CO2 installatie bestaat uit twee flessen, op aanraden van Linda, waardoor ik een stabiele toevoer van CO2 heb.

Welke alg is dit en wat kan ik er aan doen om 'm weg te krijgen en bij voorkeur ook weg te houden?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door Linda »

Eigenlijk heb je al veel goed gedaan. Plantenvoeding, co2, verlichting verminderd. Ik herken heel eerlijk gezegd de algen niet..Misschien zwarte puntalg?
Wat je nog zou kunnen doen is de verlichtingsduur verminderen van 12 naar 10 uur.
Blijft het terugkomen of is het alg op bladeren wat niet weggaat?
Dus, vormt het nog steeds op nieuw blad? Sommige algen gaan gewoonweg niet weg na enkel het aanpassen van plantenvoeding en licht ed en moet je handmatig verwijderen.
Het is niet pluizig geloof ik? Meer een laagje op het blad..Zo te lezen zijn mn de langzaam groeiende planten de pineut. Anubias Heeft sowieso graag een wat donkerdere standplaats omdat ze maar traag groeien.
De bruine algen zouden kiezelwieren kunnen zijn door sillicaat in het water.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 aug 2015 21:00

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door RvL »

Op de nieuwe bladeren heb ik het nog niet gezien, die houd ik nauwlettend in de gaten. Het is inderdaad niet pluizig, het heeft nog het meeste weg van modder op je handen. Het is ook grotendeels weg te poetsen, al heb ik wel het idee dat het bij de oudere bladeren steeds lastiger gaat.

Silicaat zou kunnen maar dat kan ik helaas niet meten. Dat ontbreekt in m'n chemiedoos :). Maar dat zou betekenen dat ik met ander water moet gaan wisselen?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door Linda »

Silicaat zit in leidingwater dus iedere keer wanneer je water ververst krijg je het opnieuw in je water dus krijg je opnieuw kiezelwieren..otocinlussen zijn hier goede opruimers van. Als je dit wilt voorkomen kun je een silicaat filter plaatsen of verversen met osmosewater..Ik heb zelf ook wat last van kiezelwieren maar ga niet verversen met osmosewater en al helemaal geen silicaatfilter installeren..Veels te duur :P
Ik heb dus oto's in mijn bak zwemmen. Ze zijn erg leuk dus vond het geen straf :mrgreen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door stylz »

volgens mij is het gewoon groene alg, mn langzaamgroeiende planten hebben daar last van op de oudere bladeren, kwaad kan het niet, niets eet het eigenlijk.

ontstaat door te intensief licht, je kan bv wat drijfgroen er boven hangen of wat schaduw maken met langere planten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 aug 2015 21:00

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door RvL »

Ik zal het aantal uren licht eens langzaamaan terug brengen naar 10. Zal beginnen met 11

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door stylz »

je licht duur terug brengen gaat je niets helpen, het gaat om je licht intensiteit, je planten krijgen te veel licht niet te lang.

Dit soort planten wil erg donker staan, dus je moet zorgen voor minder fel licht, door drijf groen of bv stengelplanten er boven, of je lamp voor een deel afdekken of als je LEDs hebt ze iets terug schroeven.

De daglengte kan je gewoon houden zoals hij staat.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 aug 2015 21:00

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door RvL »

Hmm, ik moet eens even nadenken hoe ik de intensiteit terug ga brengen. Drijfplanten in een klein aquarium als de mijne zorgt denk ik wel voor heel veel schaduw, vooral omdat ik er nogal grote Anubias in heb staan en dus veel drijfplanten nodig zal hebben. Ben bang dat m'n andere planten dan juist weer te weinig licht gaan krijgen.

De reflector heb ik er een tijdje terug al uitgehaald, dus dat is ook geen optie meer. Misschien experimenteren met indirect licht? Dus een reflector in de kap (originele plek) en een kleinere onder de lamp? Ik denk nu zomaar even hardop.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door Linda »

Kun je je reflector niet gebruiken om te dimmen? Dan hang je hem onderaan de tl ipv erboven. Of een stuk eraf knippen zodat hij in ieder geval gedeeltelijk dimt als een hele reflector te veel dimt.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door stylz »

Wat linda aangeeft is een optie, je kan ook een pvc buis over je buizen heen schuiven waar deze planten staan of de planten zelf verplaatsen naar een donkerdere hoek.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 aug 2015 21:00

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door RvL »

Goed, ik heb dit weekend wat tijd gehad om wat aanpassingen te doen.

PVC over de TL heb ik niet gedaan. Ik heb maar 1 TL en ik ben bang dat ik teveel licht van andere planten weg haal als ik een stuk TL geheel blindeer. Ik ben nu aan het spelen met indirect licht.

In de vorige situatie had ik geen reflector en het enige licht kwam dus van de lamp. De Anubias kreeg hierbij een hoop direct licht. Ik heb dit nu aangepast door de reflector weer terug te plaatsen, maar de onderkant van de TL af te plakken met alu-folie. Wat hier het resultaat van zal zijn weet ik nog niet, het hangt er zo pas een uurtje in.

Wel is het me opgevallen dat m'n kH omhoog is gegaan. Geen grote sprong maar de kH was werkelijk al jaren 6 en nu ineens is de kH 7.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Zwarte vlekken op bladeren van planten

Bericht door Linda »

Ben benieuwd hoe het uitpakt met je reflector/aluminium opstelling :)

Plaats reactie

Terug naar “Algen”