Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door Linda »

Ik heb momenteel een Bio co2 set met twee flessen. Maar ook (nog steeds) last van baardalg. Nu krijg ik hier en daar te horen dat de enige manier om dit tegen te gaan, het aanschaffen van een co2 systeem is. Dit omdat bio co2 te onstabiel zou zijn waardoor je dus baard- en/of penseelalg krijgt..
Is dit echt zo? Is de enige manier om eindelijk van de algen af te raken? Door een co2 systeem aan te schaffen?
Ik gebruik al een poos geen Easy Carbo meer omdat dit in mijn optiek geen verschil maakt.
Verdere informatie over mijn bak:
100x40x40
Twee keer philips T8 kleur 840
Plantenvoeding volgens EI-methode
Bio c02
Voldoende doorstroming van extern filter
Geen deadspots

Alg groeit mn op het hout, de achterwand en het naaldgras. Andere planten hebben er geen last van.

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door fenna »

Hey Linda,

Mijn ervaring is dat ook met bio-co2 en goede doorstroming de baardalg die er is stabiel blijft. Heb het helaas nog niet zien weggaan waar het eenmaal zat, tenzij het met een borstel wordt weggehaald. Ook mijn mollies eten er niet genoeg van weg om het terug te dringen ;)

Als de baardalg niet meer toeneemt en de planten groeien, is het wellicht een idee om op dat moment met een chemisch middeltje aan te gang te gaan?

Fenna (die ook een slag te winnen heeft op baardalg)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door Linda »

Sja, ik ben eigenlijk niet zo'n fan van algexit enzo.... :?
Ik moet zeggen dat ik het ook eigenlijk alleen storend vind op mijn naaldgras. Heb er ook geen zin in dat dit nog erger wordt....Ik heb niet het idee dat mijn verlichting te sterk is ( staat trouwens 10 uur per dag aan)

Gebruikersavatar

yolojesse
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 aug 2015 08:13

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door yolojesse »

Volgens mij moet je dat wel hebben in mijn 1.20 bak is het ook belang rijk trauwens de staart ven mijn antenebaarsje is half opgegeten hoe snel groeit dieaan :?:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door stylz »

Baardalg of penseelalg gaat niet weg als het er eenmaal is ook niet met een optimaal CO2 systeem.

mechanisch verwijderen, of middeltjes als algenexit werken wel, ook siameese algeneters, maar die worden vrij groot.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Cindythart
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2015 22:17

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door Cindythart »

Ik lees even mee als het mag. Ook ik heb op mijn Anubis een soort van zwarte alg aanslag. Ik vermoed ook baardalg/roodwieren. Ik heb zo'n schuurhandschoen en daarmee het overtollige weggehaald. Maar moet het wel bijhouden merk ik.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door Linda »

Ik weet 't stylz...Dus, algexit proberen en mocht het terugkomen, is het co2 systeem wat ik nu heb niet afdoende? siamese algeneters ga ik niet aan beginnen :P
Maar...Wanneer ik algexit gebruik...Hebben mijn oto's niks meer te eten toch? :?

Lees maar mee Cindy :)
Baardalg is een vervelende alg om te hebben.....

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door stylz »

Algen exit aanbevelen gaat me te ver :) je moet het systeem eerst goed hebben staan, alleen exit dan komt het zeker terug.
is alles goed dan kan je met exit wel net het evenwicht een zetje geven waarna ze niet meer terug komen.

Otto's geen eten is een probleem, maar ik vind dat je algen eters altijd groenvoer in de vorm van gekookte grote er bij moet aanbieden.
Zo voorkom je dat ze te veel vet (gewoon vissen voer) binnen krijgen.

Algen eters kunnen niet tegen gewoon voer en gaan daar aan dood.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door Linda »

Goed, dit heb ik vandaag gedaan.
Op advies van lfs flinke waterwissel gedaan. Had waarschijnlijk een groeistop doordat ik een aantal keren minder dan 50% heb ververst zoals nodig bij de EI-methode. Hij zegt dat dan de planten verstopt raken?
Vaantjesplanten toegevoegd omdat naar het schijnt een snelgroeier in de bak onmisbaar is..
Een leids plantje toegevoegd maar dat gewoon omdat ik het een leuk plantje vind :P
Beide co2 flessen opnieuw gevuld want blijkbaar waren ze beide al op :?: Nu met 300 gr suiker ipv 250..Kijken of ze langer meegaan. (warme weer?)
10 ML algexit toegevoegd (druist een beetje tegen mijn principes in maar ga het toch proberen) . Normaal is 10 ml op 100 ml maar ik doe bewust minder om de meeste algen een "schop onder de hol" te geven. Wil niet alle algen weg ivm de Oto's. (mijn Oto's hebben geen interesse in groenvoer whatsoever.....)

Bakje ziet er op het moment zo uit...
Afbeelding

Stukje helderder in ieder geval :mrgreen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door stylz »

mijn otto's zijn b.v. gek op gekookte spruiten, maar ja ....

als ze geen andere voer accepteren, is wat je doet denk ik de beste methode.

dat planten verstopt raken kan ik niet beredeneren, hoe werkt dat dan ???
de 50% wissel doe je voor zo ver ik weet maar om een reden dat is om niet te ver van je streefwaardes af te raken, verstopt raken lijkt mij niet logisch de meeste aquaria verversen veel minder raken de planten daar dan ook verstopt ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door Linda »

Sja maar in niet alle aquaria wordt de Ei-methode toegepast. Kan me voorstellen dat veel voedingsstoffen en weinig verversen ook tot problemen kan leiden...Opstapeling van voedingsstoffen in planten en vissen zou kunnen voorkomen toch?
Sja verstoppen....Ik weet niet meer of dat precies is wat hij zei..Maar het kwam er wel op neer. Er is iig iets aan de hand waardoor de planten minder groeien en de algen des te beter. En hoe het werkt :kwnie: Geen idee....Misschien raken ze verstopt met één voedingsstof waardoor ze een ander niet kunnen opnemen?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door stylz »

Linda schreef:Sja maar in niet alle aquaria wordt de Ei-methode toegepast. Kan me voorstellen dat veel voedingsstoffen en weinig verversen ook tot problemen kan leiden...Opstapeling van voedingsstoffen in planten en vissen zou kunnen voorkomen toch?
Sja verstoppen....Ik weet niet meer of dat precies is wat hij zei..Maar het kwam er wel op neer. Er is iig iets aan de hand waardoor de planten minder groeien en de algen des te beter. En hoe het werkt :kwnie: Geen idee....Misschien raken ze verstopt met één voedingsstof waardoor ze een ander niet kunnen opnemen?
een op eenstapeling van voedings stoffen kan als je je niet aan de 50% verversing houd, niet dat je planten daar veel van hebben, je vissen gaan eerder dood dan dat je planten er wat van hebben die kunnen veel hogere concentraties aan.
het is ook niet zo dat de ene stof de andere verdringt en in planten bakken met hogere concentraties dan voor vissen te doen is groeit ook niet meer alg, hooguit dat je iets te kort kwam, door voeren dien je vrij veel fosfaat toe, wie weet is je nitraat opgeraakt dat geeft weer wel alg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door Erik1974 »

Waarom krijg ik een post reminder in mijn mailbox van dit oude topic? Ik heb hier nooit op geabonneerd en er is niet eens een nieuwe reactie. Behalve die van mij nu dan..... Forum last van de warmte?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door amber98 »

Er was een nieuwe reactie welke ik gesplitst heb naar een nieuw onderwerp. Hoe het komt dat je een reminder krijgt zonder te abonneren weet ik niet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Co2 systeem nodig tegen Baard/penseelalg..?

Bericht door Linda »

Hij staat bij mij ook ineens in de ongelezen lijst :P

Plaats reactie

Terug naar “Algen”