Algen plaag

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Algen plaag

Bericht door Tech »

Hallo allemaal,

Ik heb nu sinds ongeveer twee weken een alg die ik er maar niet uit krijg. Wellicht dat het met de warmere temperaturen te maken heeft, of dat ik toch iets niet helemaal goed doe.

Afbeelding

Het is een groene soort pluis die ik niet van de bodem af kan zuigen, het klontert samen met mijn grind.

Dus mijn vraag is, wat is dit voor een soort alg, en wat kan ik eraan doen.

Mijn verlichting staat 10 uur per dag aan, ik geef 5ml profito, 5 ml easy carbo per dag.
Ik heb het vermoeden dat deze alg is komen opsteken toen ik een flinke snoeibeurt in het gehele aquarium heb gedaan, heb toen ongeveer een kwart van de planten weggesnoeid ( was een wirwar van planten op dat moment ).

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Algen plaag

Bericht door Fabian »

Ik ben bang voor je dat dit blauwalg is...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Algen plaag

Bericht door Tech »

dat is niet zo mooi, met als zoekwoord blauwalg kom ik inderdaad op meerdere plekken precies tegen wat ik heb.

Ik denk dat ik dan zo spoedig mogelijk de black-out methode ga toepassen, waarschijnlijk al vanavond.

Het is gelukkig nog niet heel ver verspreid, maar begint langzaam de planten aan te tasten.

Dank je wel voor de herkenning Fabian.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Algen plaag

Bericht door stylz »

Balck out geeft je bak een enorme opdonder, ja blauw alg gaat er van dood, maar het is een paarden middel, zorg voor goede beluchting, want met te veel dode alg gaat de zuurstof zo omlaag dat je dode vissen kan gaan krijgen.

Verder veranderd het niets aan de oorzaak, dus komt je blauw alg geheid terug.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Algen plaag

Bericht door Erikb »

Zet al je parameters op orde en je blauwe alg kwijnt zo weer weg,en dat zonder black outs ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Algen plaag

Bericht door Tech »

Ik heb al een zuurstof pomp geplaatst voor circulatie van lucht door het aquarium.

Ik weet dat ik niet de oorzaak nu aanpak, maar als ik niets doe dan heb ik nog grotere problemen dadelijk. Ik ga morgen langs mijn LFS om mijn water te laten testen om te zien wat er aan de hand is.

Ik begrijp dat er twee belangrijke oorzaken kunnen zijn, te weinig nitraat of teveel bevuiling. Nu denk ik niet dat het het tweede is aangezien ik iedere week 30-40% ververs, en niet overvoeder.

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Algen plaag

Bericht door Erikb »

Ik ben het geheel niet eens met stylz!
Beluchten is alleen in het voordeel van blauwalg.
Je blaast namelijk al je CO2 uit het water,en je ph waarde zal stijgen!
Veel beter is zuurstof in de bak te brengen door middel van een oxidator!
Breng je nitraat/fosfaat waarde op orde.
Blauwe alg houd niet van zuur water,dus ph mooi onder de 7 houden.
Vooral nitraat is belangrijk volgens mij,je ververst heel veel en vermoedelijk heb je de proper water variant.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Algen plaag

Bericht door Tech »

Helaas heb ik geen oxidator en kan dit nu ook niet zomaar aanschaffen.

Nu heb ik ook nog het probleem dat mijn LFS morgen gesloten is ( zie ik net op de site ) dus ik zit een beetje met mijn handen in het haar nu wat ik moet gaan doen.

Ik krijg nu vanuit hier te horen dat de black-out methode wellicht te sterk is om zomaar te gebruiken, maar ik wil ook niet de alg zijn gang laten gaan, ook al is het dan nog maar voor een paar dagen.

Gebruikersavatar

Erikb
200-400
200-400
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 sep 2014 18:52

Re: Algen plaag

Bericht door Erikb »

Bij blauwalg wordt het meestal nitraat verhogen,dit kan je dus al doen.
Ph onder de 7 houden.
Dagelijks de blauwalg weghevelen.
Er vooral voor zorgen dat je planten blijven groeien,als je dat lukt verdwijnt de blauwalg vanzelf.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Algen plaag

Bericht door stylz »

Voor dit een eigen leven gaat lijden, ik adviseer een luchtpomp in te zetten tijdens de blackout niet in het normale bedrijf, dan is een luchtpomp sterk af te raden.
Je aquarium winkel kan meten wat ze willen, blauw alg kan in duizende types water voor komen, het is ook niet van ff hup, heb je alles goed staan maat te veel licht en te laag CO2 heb je ook recht op blauwalg, laag nitraat, te veel voer,slechte stroming.

Vooral niet in paniek raken, blauwalg is niet het einde van de wereld, zijn je filter op orde, wat voor filters ?
Belicht rond de 10 uur en vooral niet te intensief, bodem eens goed schoonmaken, ja water waardes op orde is een wat open deur.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Algen plaag

Bericht door Tech »

Ik had het in ieder geval niet zo opgevat dat je een permanente luchtpomp adviseerde.

Ik snap dat blauwalg vele varianten heeft, maar ik moet ergens beginnen om te zien waar het probleem ligt. Ik ga morgen langs de LFS om in ieder geval de waardes te laten controleren of deze goed zijn of niet, als ze goed zijn moet ik het ergens anders gaan zoeken.

Kort even nog wat extra info

mijn pomp is een Fluval U3 met filtersponzen en keramische pijpjes, en heb mijn verlichting 10 uur per dag aanstaan ( 12 uur tot 10 uur ), 1 Juwel Warm White 18W T8 590MM en 1 Sylvania Aquastart T8 18 W 590MM.
Ik voer om de dag een klein beetje, mijn vissen heb dit op binnen 2 minuten.
Ik heb naast mijn filter nog een kleine stromingspomp erbij gezet zodat over het algemeen de stroming immens is verbeterd en alles is nu zachtjes in beweging.

Ik zet even op een rijtje voor zover ik het nu begrijp:

Water laten testen, en indien waardes niet juist zijn deze op orde brengen.
Als deze op orde zijn meteen even doorvragen om CO2 hoeveelheid te achterhalen aan de hand van de PH tabel ( ik weet dat deze niet 100% nauwkeurig is maar is al een goede indicatie denk ik zo ).
Als dat ook in orde is een keer wellicht de gehele bodem de toplaag eraf halen en goed uitspoelen? of zelfs wellicht de gehele bodem een keer eruit halen om goed te spoelen.

Ik denk dat ik dan al een heel eind ben?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Algen plaag

Bericht door stylz »

Ja goed onderhoud is noodzakelijk, dus de bodem een keer goed afhevelen gaat je helpen.
pompen klinken ok, voeder schema ook.

De lucht pomp was meer tegen de andere reageerders :P :P kreeg de indruk dat men dacht dat ik opeens een lucht pomp ging adviseren op een planten aquarium :)

Als ik naar je plantjes kijk op de foto, staan die er niet fris en fruitig bij, meestal een teken van slechte groei, dus zoek ik eerst in de CO2 hoek dan in de andere sporen elementen.
Ik neem aan dat je wateroppervlak gewoon rustig is, dat is aan te raden voor verhogen van je CO2, daarnaast kan je bv BIO CO2 eens overwegen, voor het geld waarvoor de winkel je antiblauw alg middelen gaat proberen te verkopen heb je een bio CO2 set en dat effect is veel beter.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Algen plaag

Bericht door Tech »

Ja mijn wateroppervlakte was altijd wel in beweging, maar nooit dat het flink tekeer ging, daar had ik vanaf het begin wel op gelet.

Ik was al eerder aan het overwegen om op bio CO2 en dan ook over te stappen op EI ( in begin leek het nogal moeilijk, en het is eigenlijk super simpel ). ik begrijp vanuit de calculators dat ik een bakje moet hebben van 52cm2? ( 80x40x40 is mijn bak ). Moet dit echt precies zijn, of komt dat niet ZO precies? ik heb namelijk een mooi rond bakje waar ik dan uitkom op 63.5cm2 oppervlakte

Ik zal even bij de EI topics gaan kijken of ik daar alles goed begrepen heb.

Even nog een opheldering, Ik heb geen black-out meer gedaan en ben nu iedere dag het grind aan het hevelen en zal daarmee door gaan totdat ik de BIO CO2 en EI methode erin heb zitten.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Algen plaag

Bericht door stylz »

afhevelen is altijd goed, met de hand zoveel mogelijk weghalen is altijd het begin.
Te veel blauwalg kan ook de situatie in evenwicht houden in het voordeel van de blauwalg terwijl verder je waterwaardes perfect zijn.
Daarom heb ik niet zo veel met testen en alleen je waterwaardes goedzetten, op zich kan dan nog steeds de alg zelf de balans naar de alg om laten slaan, wij kunnen de stoffen die de alg afgeeft omdat voor elkaar te krijgen niet meten.

Ook als je voor BIO CO2 gaat is een continue CO2 checker heel handig en eigenlijk noodzakelijk, dan weet je gelijk of je te veel doet, ook altijd op je vissen letten.

Je blijft altijd doorgaan met blauwalg weg halen ook als je alles goed hebt staan, dat steunt je systeem herstel, door gaan tot er nix meer is :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Algen plaag

Bericht door Tech »

Ik heropen dit topic even als dat goed is.

Er is ondertussen veel gebeurd in mijn bak. Mijn achterwand is gaan zweven ( blijkbaar toch de verkeerde kit gebruikt ) en daar zat veel vervuiling achter. Ik heb de hele ba schoongemaakt, en volledig nieuw water in gedaan. Hiernaast heb ik ook al het grind helemaal uitgespoeld en daarna weer terug in de bak gedaan.

Dit was vorig weekend, en helaas, ik begin nu alweer tekenen te zien van blauwalg. Ik ben een beetje ten einde raad omdat ik er niet helemaal vanaf kom.

Elke suggestie is welkom nu om toch maar weer te proberen hiervan af te komen.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”