Algen plaag

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Algen plaag

Bericht door Linda »

Balen zeg dat het weer terugkomt..
Heb je al iets aan je nitraat gedaan?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Algen plaag

Bericht door Tech »

Ik heb nu even geen druppeltest voor nitraat bij de hand, maar een test strip geeft aan dat die ergens tussen de 10/20 mg/l zit.

Dat lijkt me toch een prima waarde volgens mij? ik voeg nitraat toe met mijn EI doseringen.

Welke tests kan ik het beste gaan halen? Ik wil dit toch graag zo snel mogelijk de kop in gaan drukken.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Algen plaag

Bericht door Linda »

Ik heb begrepen dat de testsets van Sera goed zijn maar ik heb er zelf geen ervaringen mee.
tussen de 10 en 20 lijkt mij ook voldoende ja..Gek dat het dan toch terug blijft komen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Algen plaag

Bericht door Tech »

Hmm, ik weet niet of mijn LFS de sera set heeft. De tetra set vind ik nogal prijzig( 90 euro voor 9 tests ) en als ik kijk bij zooplus dan zie ik dezelfde tests voor 50 euro, dus dat vind ik nogal een verschil. Wellicht dan toch maar bestellen bij zooplus.

:edit:
Ah ik zie net dat ze deze bij het praxis tuincentrum verkopen bij mij in de buurt, ga ik daar morgen even langs

Gebruikersavatar

Rowan92
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mar 2015 13:46
Locatie: Alkmaar

Re: Algen plaag

Bericht door Rowan92 »

De meest drastische maatregel die ik ken is met antibiotica. Vanaf daarna veel verversen en middelen toevoegen als aqutan en nitrivec. Ditbis meest harre reset due ik ken. En vanuit daar weer langzaam aan een balans creëren. Ik weet alleen niet wat het voor je vissen op langere termijn brengt, omdat de antibiotica echt alles dood.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Algen plaag

Bericht door Tech »

Ik denk niet dat ik met antibiotica aan de slag ga, dat klinkt mij inderdaad iets te extreem.

Maar goed, vandaag de kogel door de kerk laten gaan en een volledige water test set aangeschaft om toch zelf alles eens goed te controleren. voorheen had ik eigenlijk alleen maar strips, en de LFS als aanspreekpunt.

Even alle waardes op een rijtje van mijn eerste meting

PH: 8.0
KH 4.0
NO2: 0
NO3 : 60MG/l ( ongeveer )
PO4 1.0MG/L

Nu weet ik niet zeker of ik 100% accuraat heb gemeten omdat het mijn eerste keer is met zo'n set, maar deze waardes zijn toch niet zo goed als wat de LFS zegt dat ze zijn. bij de LFS worden er ook andere waardes gemeten dan ik hier nu krijg.

Ik vind het vreemd dat mijn PH zo hoog uitkomt, en mijn KH juist zo laag nu ineens.

Kan het zijn dat ik beter op het einde van de dag meet zodat de bak een goed aantal uren verlicht is geweest etc?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Algen plaag

Bericht door Linda »

Je zou zowel 's ochtend en 's avonds eens kunnen meten om te kijken of de waarden erg variëren.
En bij de LFS, vind ik, zijn ze wel erg makkelijk met afmeten van het water voor de tests....Volgens mij klopt dat ook niet echt.. :S

Gebruikersavatar

Rowan92
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mar 2015 13:46
Locatie: Alkmaar

Re: Algen plaag

Bericht door Rowan92 »

Ik ben ook geen voorstander van dat soort taferelen,maar het is een optie. Verder moet je no3 wel omlaag.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

Re: Algen plaag

Bericht door Tech »

Met de waardes die ik gisteren ochtend, en nu gemeten heb verklaart het wel meer dan de "goede" waardes van de LFS.

Als ik het goed begrijp, zit ik met mijn waardes te weinig in mijn CO2, en te hoog in mijn nitraat. en de rest ziet er eigenlijk wel goed uit. Vraag me alleen af waarom dat nitraat zo hoog zit, ik voeg nitraat toe met mijn EI methode volgens aanwijzingen van aquariumbemesting.nl

Gisteravond helaas niet de tijd gehad om nog een meting te doen, maar dat gaat vanavond wel lukken. Vooralsnog nu de nieuwe meting hier:

PH: 7,4
KH: 3.5
GH: 11
NO2: 0
NO3: 60 ( ongeveer )
PO4: tussen 1-1.5

Bedenk me net dat mijn hogere PH van gisteren wel eens aan mijn CO2 kan liggen. ik was vergeten op tijd mijn fles te wisselen en het CO2 bakje was een behoorlijk stuk leger dan normaal ( normaal altijd mooie bel eronder ).

Ik vind dat mijn KH wel zeer laag is, is dit iets om me zorgen over te maken?

Ik heb in mijn EI methode fles van K/N/P extra porties van Kalium en Fosfaat toegevoegd, dus daarmee is de Nitraat hoeveelheid die ik toevoeg met ongeveer 30% gezakt. Ik begrijp dat rond de 60MG/l het nog niet schadelijk is voor mijn vissen, maar dat rond de 25 optimaal is, en dit zou dan ook mijn blauwalg kunnen verklaren.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”