Baardalg blijft

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tineke
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:42

Baardalg blijft

Bericht door Tineke »

Mijn aquarium heeft een inhoud van 60 ltr.
Is ingericht met planten, guppen, neontetra's en algeneters. Als het water gecontroleerd wordt is de uitslag steeds: prima. Maar de baardalg blijft! Nu al een jaar. Wie weet wat ik daar nog tegen kan doen? Want al die middeltjes uit de winkel wordt aardig duur. Bedankt voor 't meedenken en groetjes van Tineke.

Gebruikersavatar

rikdewind
0-200
0-200
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 jan 2015 20:41
Locatie: Middelstum

Re: Baardalg blijft

Bericht door rikdewind »

Heb je jezelf al welkom geheten? En misschien kun je meer uitleggen over de waardes in je aquarium. Wat voor producten gebruik je, hoevaak verwissel je je water?

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Baardalg blijft

Bericht door lex »

Hey welkom op het forum, Tineke.

Kijk hier eens naar:
http://www.aquascaping-blog.com/baardalg
Op deze site vind je heel veel goede informatie. :)

Voeg je CO2 toe?
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Baardalg blijft

Bericht door stylz »

Leuke zaak :) Baardalg wordt mn veroorzaakt door een te kort aan CO2 of zo kan je het ook lezen te veel licht :)

Beide kunnen ze niet voor je testen, maar ze geven wel advies,, das echt heel knap :P

Vermoedelijk je beste en snelste oplossing is minder gaan belichten, reflectoren er uit als die er in zitten en evt wat afplakken.
CO2 toe dienen kan ook, maar dat is wel wat meer voeten in de aarde oplossing, met matig licht gaat het ook zonder CO2.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tineke
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:42

Re: Baardalg blijft

Bericht door Tineke »

Lex, reuze bedankt voor je link! Daar heb je inderdaad wat aan!
Stylz, ook bedankt voor het meedenken. Het licht in mijn aquarium is 7 uur per dag aan.Halverwege de dag komt de zon in de kamer. Dan gaan de aquariumlampen uit. De zon komt trouwens niet tot aan het aquarium en wordt afgeschermd.
Rik, ik ben gewoon een oma, die haar hele leven als hartewens had: een aquarium. Toen ik 65 werd heb ik dat van de kinderen gekregen. Hij is nu 2 jaar oud. Elke week wordt 1 derde deel van het water verschoond, de waarde van het water wordt regelmatig in de winkel gemeten, de meeste vissen zijn ook 2 jaar en de jonkies heb ik wegens dreigende overbevolking al weg gegeven.De Vietnamese algeneter is de clown van het aquarium.Produkten: Tetra, Algumin en Easy-Life, Profito.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Baardalg blijft

Bericht door stylz »

Geeft niets Tineke, Oma's zijn hier ook welkom :P

Waarom belicht je maar 7 uur dat is wel erg kort een normale daglengte is ergens iets van 10 tot 12 uur, je dag lengte dus licht aan veroorzaakt niet snel een probleem tenzij je weer langer dan 12 uur gaat belichten.
Meestal geeft de felheid van je lampen de problemen en ontstaan daardoor te korten en dus problemen.

Kan je mij vertellen waarom je je licht uit doet als de zon in de kamer komt ? hoe ziet de belichting er dan uit en waar zit die 7 uur ?
wat ik zou doen even maar das erg voorbarig omdat ik je belichting nog niet snap, is de bak donker houden tot halver wegen de zon in de kamer komt, dan de lampen aan tot je gaat slapen of zo zeg maar van 12:00 uur tot 22:00 of zo.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tineke
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:42

Re: Baardalg blijft

Bericht door Tineke »

Bedankt voor je reactie, Stylz.
Het lichtadvies kwam van de verkoopster in de winkel. Ik ben er nu wel achter, dat ze allemaal een eigen advies hebben. We hebben de pomp harder gezet. Dat lijkt wel wat te helpen. De lampen zijn 1 blauw en 1 wit. Ik zal ze langer aan doen. Ik denk dat ik gewoon aldoende moet leren. Hou je op de hoogte!

Gebruikersavatar

Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Re: Baardalg blijft

Bericht door Ciedric »

Ik vind 7 uur best meevallen voor een co2 loze bak.
Als je goed de website van Gilles bekijkt, de link van lex, kom je tegen dat je de verlichting beperkt moet houden. Gilles zelf gaat niet verder dan 8 uur zelfs icm co2.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Baardalg blijft

Bericht door stylz »

7 uur is in mijn ogen te kort en het gaat minder om de dag lengte maar meer om de licht intensiteit, een dag lengte van 9 a 10 uur moet gewoon goed te doen zijn.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Re: Baardalg blijft

Bericht door Ciedric »


Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Baardalg blijft

Bericht door Linda »

Geloof mij, stylz kent dat artikel uit zijn hoofd ;)
Maar zoals je een bak kunt overbelichten, kun je een bak ook onderbelichten. Een plant die te weinig licht krijgt zal ook niet groeien. Er moet een goede balans zijn tussen licht, co2 en voeding. Als er ergens een tekort ontstaat, ontstaat er stagnatie en krijg je alggroei.
Zo heb ik zelf nu hetzelfde probleen met baardalg omdat ik de lichtintensiteit (lees niet lichtduur) heb verhoogd door mijn lichtkap aan de binnenkant wit te maken. De rode en laagblijvende planten vinden het geweldig, maar op sommige andere planten begint nu ook baardalg te ontstaan. Dus heb ik de keus, lichtintensiteit weer verlagen wat mijn rode en bodemplanten niet ten goede zal komen, of mijn co2 verhogen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Baardalg blijft

Bericht door stylz »

Over het algemeen zitten Gilles en ik redelijk op een lijn, ik vind 7 uur te kort, je planten hebben wel wat belichting nodig, meer dan 12 uur is altijd verkeerd, 8,9 10 uur mij best.
wat Gilles ook zegt het gaat mn om intensiteit, met een lage intensiteit houd je natuurlijke CO2 aanmaak het verbruik bij, zet er iets meer licht op en typisch na iets van 4 uur zakt je CO2 onder de 5 PPM en sta je algen te produceren.

ik zie niet zo veel verschil in wat ik zeg en wat Gilles zegt, maar ja we komen van de zelfde school :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Ciedric
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 feb 2013 12:43
Locatie: Nabij de Noordzee

Re: Baardalg blijft

Bericht door Ciedric »

Ik ben de mist ingegaan met lichtduur en lichtintensiteit.
Thanks voor de uitleg. Je planten hebben idd een minimum aantal uren nodig om fotosynthese te laten plaatsvinden.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Baardalg blijft

Bericht door stylz »

Dat de mist in gaan met intensiteit en duur is een veel gemaakt fout, ook denken dat je na een maand of wat wel aan de CO2 gaat, voor je het weet zit je met algen en daar kom je heel moeilijk af.

Alles en alles klaar hebben, dan je bak nat maken, aanplanten en dan pas vullen.
Direct gaan starten met sporenelementen, CO2 enz, niet later want je hebt alg voor je het weet.

Gilles heeft ook een stukje staan over extra CO2 ze 60 PPM tijdens de star up als je toch nog geen vissen hebt.
Dat werkt prima, heb je dan eenmaal een goed evenwicht dan krijgen algen niet zo maar een kan.

Zie het als een missie naar mars alles moet goed zijn bij de start, niet dat je nog ff did en ff dat moet als het water er eenmaal inzit want dan loop je voor je het weet achter de algen aan te rennen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tineke
0-200
0-200
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:42

Re: Baardalg blijft

Bericht door Tineke »

Hallo Stylz en Ciedric,
De laatste 14 dagen heb ik de lampen 8 uur aan. Van de winkel heb ik Algexit, van Easylife en het werkt!De bak wordt steeds schoner. Verder gewoon doorgegaan met mijn aquariumgedrag wat schoonmaken enz. betreft.
Mijn dierenwinkel is er niet meer, ik moest dus naar een andere en merk dat je dan ook weer andere adviezen krijgt. Super bedankt allemaal voor het meedenken. Vissengroet van Tineke.

Plaats reactie

Terug naar “Algen”