corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkenEve
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 16:57

corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door MarkenEve »

Dag allemaal,

na even zoeken op dit forum zag ik niet zo gauw een antwoord op mijn vraag, dus ik stel hem toch maar.
We zijn in opstart sinds 6 weken van een grote bak 150/50/65. Na 4 weken hebben we 9 maanvisjes en 30 roodkopzalmpjes gekocht en afgelopen weekend (na 5 weken) hebben we 6 sterbai corydoras en 2 l144 gekocht.
Tot onze verbazing vertonen de corydoras ander gedrag dan verwacht. Ze zijn sinds afgelopen zaterdag 11 uur in de bak (na wennen in zak en uiteindelijk over met een netje vanuit een emmertje met winkelwater en aquariumwater). Twee hebben zich toen gelijk even verstopt en de rest is gaan zwemmen als malle, op en neer tegen de zijramen. Vanaf gisteren doen ze dit alle 6, op en neer, heen en weer en door en door. 2 van hen zijn wat frequenter op de bodem te vinden, maar echt, zelf als de lampen uit zijn lijken ze door te gaan. Nu zijn er 3 per zijraam bezig, soms liggen ze heel even op de bodem, gezellig bij/ tegen elkaar. Ze lijken niet bang, gaan niet aan de kant voor de maanvissen die langskomen, gisteren hebben ze wel wat gegeten bij het voeren.

Is dit okee? Herkennen jullie dit? Moeten we iets doen? We lezen dat sterbai's wel wat vaker midden in de bak te vinden zijn en niet alleen op de bodem blijven, maar dit...? De andere vissen lijken er overigens geen moeite mee te hebben, maar ik inmiddels wel :oops: ...

groet Eve

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door Muppet1987 »

Herkenbaar Eve! Dat is normaal dat ze dat doen, no worries! Na een poosje worden ze weer rustig hoor! Kan een paar dagen duren 😉

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkenEve
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 16:57

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door MarkenEve »

Muppet1987 schreef: 21 dec 2020 18:48 Herkenbaar Eve! Dat is normaal dat ze dat doen, no worries! Na een poosje worden ze weer rustig hoor! Kan een paar dagen duren 😉
Dank je wel voor je geruststellende bericht!! We willen er eigenlijk nog 4 bij, dus ik bereid me voor op nog een aantal dagen onrust :lol:

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door Muppet1987 »

Komt wel goed! Heb je nog een overzichtsfoto vd bak?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door amber98 »

Inderdaad heel normaal bij corydoras! Eerste week vaak onrustig, daarna lekker scharrelen. Ik heb de ervaring dat als de groep rustig is en er andere bijgezet worden, deze direct rustig met de groep meegaan. Dat ze niet bang zijn voor de maanvissen is normaal, corydoras kennen geen territorium gedrag en banjeren overal doorheen, overheen, tegenaan incl elkaar en andere vissen. Ik vergelijk ze een beetje met stonede hippies, lekker chill.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkenEve
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 16:57

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door MarkenEve »

Yes! De foto's zijn veel lichter dan de werkelijkheid. Al vind ik onze lamp te fel, dus we kweken veel drijfplantjes. De corydoras zijn al iets rustiger, iets meer op de bodem. Maar dat wisselen ze af met drukke dansjes voor het zijraam.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door Muppet1987 »

Erg mooi! Jaloers op jullie bakmaat!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkenEve
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 16:57

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door MarkenEve »

Dank! en ook Amber dank voor je reactie.
We zijn ook erg blij met de bak. Nu vooral rustig gaan leren hoe het werkt/zich ontwikkelt 🤩

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door Muppet1987 »

Dat zal met ups en downs gaan: algenontwikkeling, ziektes, vissterfte enz. Hoort er allemaal bij en hopelijk hebben jullie er weinig last van!

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door Hans »

---
Dat is aquarium meer, dat is een compleet zwembad :mrgreen: :mrgreen:

Mooie bak hoor 8)

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door amber98 »

Lekker mooi gespeeld met zichtbrekers, gaan je maanvissen als ze volwassen zijn op prijs stellen! Ziet er goed uit :)

Gebruikersavatar

peter5
0-200
0-200
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 nov 2020 06:51

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door peter5 »

Ik heb mn sterbai nu 10 dagen en ze ijn nu helemaal ingeburgerd, had de eerste paar dagen ook een zeer druk heen en weer zwemmen. Nu grazen ze rustig de bodem af en zijn zo te zien helemaalop hun gemak. Ze passen perfect bij het schooltje neon tertras en het koppeltje dwerg gourami, allemaal rustige vissen waar ook mn japonicas goed tussen passen.succes

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MarkenEve
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2020 16:57

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door MarkenEve »

Ha Peter en anderen, 10 dagen precies! Ongelooflijk wat een verschil, ze zitten nu voornamelijk laag en gaan de hele bak rond soms alleen, meestal in 2/3 tallen. Ze helpen opruimen (heel fijn we hebben momenteel veel plantenrommeltjes) en lijken zeer tevreden. Ik ben opgelucht :D

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: corydoras sterbai hyperactief na aankoop

Bericht door Muppet1987 »

Ah, fijn! Dan is zo’n forum wel handig hè, dat je gerustgesteld kan worden 😉

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”