Mishandelde eitjes..?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
WdK1990
0-200
0-200

Mishandelde eitjes..?

Bericht door WdK1990 »

Dag allen,

Dit is mijn eerste keer op een forum.. Maar ik heb een vraag.

In mij aquarium heb ik vier ancistrussen, twee bruine wat forsere, één red en één apbino/geel (heeft geen rode ogen). Voor zover ik heb gezien is het één vrouwtje en drie mannetjes, dacht tot voor kort dat de red ook een vrouwtje was maar heeft vort wat stekel op z'n snufferd. Ze doen het goed samen, vechten niet en gaan vreedzaam met zn allen in de zelfde rots (heb wel meer schuilplaatsen).

Maar nu de vraag. Gister zag ik eitjes, hiervan wist ik direct dat die alleen van de ancistrussen kon zijn. Kei leuk natuurlijk, maar ik vind dat ze er erg ruw mee zijn. Alle vier komen ze er bij en verplaatsen ze de eitjes..
Kan dit kwaad? Ben bang dat ik dadelijk niks meer over houd.. En er is ook geen mannetje die er echt bij blijft..
Laatst gewijzigd door WdK1990 op 06 aug 2023 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Mishandelde eitjes..? :shock:

Bericht door amber98 »

Welkom in ieder geval op het forum. Je mag nog een voorsteltopic maken als je wilt. (Niet verplicht uiteraard)

Zijn de eitjes wel bevrucht? Ze klinken nog vrij jong als ze enkel nog wat kleine stekeltjes hebben. De man hoort in het leghol te blijven zitten en zorgt voor verse toevoer van water door erover heen te wapperen. Is de rots wel geschikt voor te kweken? Een geschikte plek heeft 1 opening, is langwerpig en redelijk ovaal. Ik weet niet hoe groot de bak is, maar ancistrussen zijn best territoriaal. Zeker met 3 mannen, dus of je daar een goede kweek van krijgt is afwachten. (En zorg dat je een adres hebt waar de jongen heen kunnen, als ancistrussen eenmaal beginnen met kweken, heb je er al heel snel heel veel die veel moeten eten en flink poepen)

Eieren verplaatsen, doen ze normaal gesproken niet

Onderwerp auteur
WdK1990
0-200
0-200

Re: Mishandelde eitjes..?

Bericht door WdK1990 »

De red is de enigste waar er twijfel was over het geslacht. De twee bruine, één man en één vrouw waren al anges samen in de 180 L bak die we overgenomen hadden. Daar zijn mijn eigen twee bij gekomen. Ik heb 1 kokosnoot met tunneltje. Een grote holle neprots waar ze graag samen in zitten. Veel planten en nog een open rots. Hing de albino altijd aan in de oude bak, nu nooit meer..
Maar de eitjes lagen eerst voor in de bak bij de plantjes. Daarna tegen de filter en toen naar achter tegen de rots.

Ik heb de eitjes nu even in een maatbeker met aquariumwater en grind in de bak hangen om de eitjes te beschermen, dit is natuurlijk geen goede oplossing.. Maar moet ik ze hun gang laten gaan of kan ik de eitjes beter overpaatsen naar mijn 60 L aquarium?
Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

De eitjes lijken wel bevrucht, maar de kans is groot dat deze het niet gaan redden. De vader hoort voor ze te zorgen. Ze eruit halen en apart zetten is bijna niet te doen in deze situatie. Je moet ze dan aanraken en dan gaan ze vaak kapot of schimmelen. Daarbuiten moeten ze in een lege bak gezet worden waar veel stroming met zuurstofrijk water is, een ingedraaid(!) filter, verwarming en goede, vergelijkbare waterkwaliteit. Ik zou ze laten liggen, misschien heb je geluk dat ze uitkomen.

Ik weet nog niet hoe groot de bak is, maar ik zou zeker veel meer schuilplekken creëren. Heb je geen echt hout? Hout hebben ze nodig voor een goede spijsvertering. Het liefste driftwood ;) De vis op de foto is mager, maar dit kan natuurlijk komen door het afzetten van eieren als ze eerder wel op gewicht was. Hoe zien de andere eruit? Voer je goed groentes bij? Kweken kost veel energie

Geschikte schuilplekken/legplekken kunnen legholen voor ancistrussen zijn, meer halve kokosnoten, terracotta bloempotjes en echte stukken hout. Als je in de toekomst de eieren apart wil zetten, kunnen het beste nu direct een kweekbak gaan indraaien en als je genoeg losse schuilplekken hebt, heb je misschien het geluk dat ze de eieren daar in vast plakken. Dan kun je makkelijk en zonder aan te raken de schuilplek met eieren eruit halen en naar de andere bak verplaatsen.

Onderwerp auteur
WdK1990
0-200
0-200

Bericht door WdK1990 »

Mijn andere bak (60 L) is nu minimaal een maand ingedraaid, hier zitten wat slaketende slakken en een paar jonge Platty's in. De stroming is daar goed, gemiddeld 23 graden (tenzij er een nieuwe hittegolf komt). Er zit daar een stuk hut en twee kokosnoten in en natuurlijk planten.
Dus daar had ik ze anders in gedaan zodat ze in ieder gevalet rist gelaten worden in plaats van door 3 volwassenen elke 5 minuten door elkaar geschud te worden.

In mijn 180 L bak heb ik twee stukken hout liggen, 1 kokosnot, 1 kleine open rots en 1 grote rots holle rots met meerdere gaten en veel planten. (Beide bakken zijn een uur geleden gesnoeid ;) )

De eitjes had ik er met een netje uit kunnen vissen zonder er met m'n handen aan te zitten.. Ze zitten dus al in de maatbeker..
Is dan het advies om ze terug te leggen of toch in de nieuwe bak?

Daarbij zeg je dat ze mager oogt, dan denk ik dat de red nog erger is... Ik geef ze nu een half tabletje per vis per dag, zoals aangeraden door de winkel. Ook heb ik blauwe bes en komkommer geprobeerd, maar versvoer eten ze niet. Hoe kan ik dit het beste aanpaken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

De platys gaan de eitjes leegeten, op de foto zien de eitjes er al niet meer goed uit, ook met een netje beschadig je de eieren flink. Er zijn nu al meerdere lege hulsjes te zien. Gewone stroming van een aquarium is niet voldoende. Bij veel l nummer soorten word gebruik gemaakt van een egg tumbler om te zorgen dat alle eitjes schoon en zuurstof rijk blijven. Ik zou het terug gooien bij de ouders en als verloren opgeven. Heel misschien heb je nog geluk, maar zonder de ouders word het in de 60L bak al helemaal niks.

180l is erg klein voor 4 ancistrussen. Ik zou aanraden om er 2 weg te doen en alleen een koppel te houden. Met vooruitzicht op het kwijtraken van eventuele jongen, zou ik kiezen voor de 2 donkere te houden en de albino en red weg te doen. Je krijgt anders onzuivere jongen, red met zwarte vlekken bijv. En die wil niemand hebben. De schuilplekken die je hebt zijn onvoldoende, zeker voor 4 stuks. Iedere ancistrus moet ruime keuze uit schuilplekken hebben.

Zoals ik zei, een echt stuk driftwood is een must voor deze soort zodat ze de hele dag kunnen eten, volgens mij heb je dit niet in de bak van de ancistrussen?. Blauwe bes is fruit en niet geschikt. Komkommer word snel slijm onder water. Probeer eens een, door de lengte open gesneden, courgette ;) en dat eens een dag laten liggen. Zodra ze de smaak te pakken hebben, vliegen ze er op af. Maar sowieso dus een stuk hout toevoegen ;)

Onderwerp auteur
WdK1990
0-200
0-200

Bericht door WdK1990 »

Allereerst, heel erg bedankt voor de behulpzame reacties.

De eitjes zijn inmiddels allemaal opgegeten. Dus die Ijn weer een zorg voor een volgende keer.
Het koppel zit samen in het 180 L aquarium en de andere twee in het 60 L aquarium, kan eerlijk gezegd nog geen afscheid van ze nemen... :kwnie:
In m'n 80L zit voor nu twee stukken hout, twee kokosnoten, een kleine rots en straks een grote grot. In m'n 60L zit de oude grote rots, één stuk hout en 1 kokosnoot. En natuurlijk veel planten.
Heb ook gebalanceerde courgette in beide bakken liggen.
Ga even kijken hoe het dan gaat en wanneer er budget vrij komt ga ik nog wat hout halen.

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”