Welke corydora soorten kunnen bij betta's

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DieTav
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2019 20:17

Welke corydora soorten kunnen bij betta's

Bericht door DieTav »

Ik ben een aquarium aan het opstellen helemaal gericht op een fijn huis voor een kempvis vis man met drie betta dames
Nou wil ik op de bodem een groepje corydora's er bij hebben, maar ik weet niet welk soort het slimst is want de ene is drukker dan de ander en in een niet al te groot aquarium kunnen ook niet alle soorten corydoras dus vandaar dat ik jullie hulp in Schakel iedere goed bedoelde mening is van harte welkom

Dus in het kort, welke soorten corydora's kunnen in een aquarium van 60x30x30 waar ook kempvissen in leven
Laatst gewijzigd door DieTav op 23 nov 2019 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Welke corydora soorten kunnen bij betta's

Bericht door Linda »

Amber is onze expert op het gebied van corydoras. Maar evt de pygmaeus?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke corydora soorten kunnen bij betta's

Bericht door amber98 »

De soort corydoras maakt niet uit voor de betta's, gezien je maar 50x30x30 hebt, zou ik kiezen voor inderdaad een dwerg soort ;) ondanks dat sommige soorten wat meer in de middenlaag zwemmen, heeft een betta geen last van ze. Ze zijn niet territoriaal en ook geen strikte bovenlaagzwemmers.

Hou er wel rekening mee dat 1m 3v bettas erg risico vol is.. op 50cm zou ik zelf geen harem uitproberen. Ik zou dan kiezen voor 1 man OF meerdere vrouwen. Vrouwen onderling gaat redelijk goed namelijk met genoeg schuilplekken en drijfplanten. Regelmatig zie je dat het niet klikt tussen de vrouwen en de man of dat dit wel een tijd goed gaat en de man vervolgens kaal gevreten word door de vrouwen. :( is bij mij helaas ook gebeurd. Ik heb uitgetest welke vrouwen bij mijn man konden. Had uiteindelijk 2 vrouwen en 1 man op 80cm zitten, wat goed ging, en de vrouwen waarmee het niet klikte (minimaal 8) samen in een 300L bak zitten. De vrouwen onderling zijn goed gegaan, in beide bakken. Toen mijn man wat ouder werd, hebben de vrouwen hem de dood in gejaagd...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DieTav
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2019 20:17

Re: Welke corydora soorten kunnen bij betta's

Bericht door DieTav »

Even ter correctie, mijn aquarium is een bak van 60 bij 30 bij 30 cm die 50 was een typ foutje
Kan ik dan nog steeds alleen maar bij voorkeur dwergrassen corydoras Zo ja welke zijn dat dan?

En wat betreft het harem Ik heb bij meerdere aquariumspeciaalzaken en ook bij Betta kenners gevraagd of een 60 bij 30 bij 30 aquarium geschikt was voor een man met twee of drie vrouwtjes En eigenlijk allemaal zeiden ze dat als er voldoende beplanting was en dus voldoende schuil mogelijkheden dat de kans zeer klein was dat het fout zou gaan

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
DieTav
0-200
0-200
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2019 20:17

Re: Welke corydora soorten kunnen bij betta's

Bericht door DieTav »

Even terug komend op de corydora spoort en me aquarium formaat kom ik zelf op een lijstje soorten die mij opzich mogelijk lijken
Maar ik hoor graag van Corydora kenners even per soort of mijn info klopt qua max formaat, en hoe hin karakters zijn

Corydora's russen 3,5&5,5cm max:
Nannus
Napoenis
Eques
Axelrodi
Haraldschultzi
Julli
Reliculatus

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welke corydora soorten kunnen bij betta's

Bericht door amber98 »

Ik zou echt voor de dwergsoorten gaan, de julii word bijvoorbeeld al erg groot (vaak tot 6 cm) en dit word erg fors voir 60cm. Veel soorten die je noemt zijn bijna niet te vinden. Ik heb bijvoorbeeld anderhalf jaar naar eques gezocht en daarna de zoektocht gestaakt. Tot op heden (zo'n 3 jaar later) nog steeds niet in een winkel tegen gekomen. Soorten die je wel veel ziet zijn bijvoorbeeld de harbosus of pygmaeus. ;)

Over de betta, zoals ik al zei, heb ik helaas meegemaakt dat het niet goed ging en hoor ditzelfde verhaal meerdere malen per week van heel wat verschillende mensen (ook op gebied van ervaring), maar als je het wil proberen, hou ik je uiteraard niet tegen. Het was enkel een waarschuwing ;)

Plaats reactie

Terug naar “Meervallen en modderkruipers”